Avatar billede wireless Nybegynder
10. oktober 2003 - 12:38 Der er 18 kommentarer

Hardware til et WLAN netværk

Jeg står overfor at skulle investere i et trådløst netværk, og jeg vil forinden meget gerne trække lidt på dette forums enorme ekspertviden :-)

Det drejer sig om tre computere, der skal forbindes, og jeg havde forestillet mig at investere i et kombi accespoint/router/switch samt to trådløse kort.

Mine spørgsmål er så:

Hvilket mærke samt produkt er det helt rigtige at investere i netop nu? Altså når man sammenholder pris, kvalitet og ydeevne. Som der ser ud lige nu, hælder jeg nok lidt til Linksys.

Har nogle af jer erfaringer med modtageforholdene i et trådløst netværk? Signalerne skal ikke på en specielt lang rejse, computerne imellem (max 10m), men derimod skal de igennem nogle temmelig tykke mure. Kan det blive et problem?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. oktober 2003 - 12:49 #1
D-link laver nogle produkter hvor pris kontra ydelse hænger godt sammen, du får ikke et highend produkt, men prisen ligger også i den lave ende. D-link har også en række gode retningsbestemte antenner, der kan bruges til at forøge rækkeviden. Kik på disse

Zyxel laver også gode produkter, men de koster typisk en smule mere.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. oktober 2003 - 12:56 #2
Tykke mure kan være et problem. Specielt hvis der er indstøbt et jerngitter. Man kan kun sige, at det må komme an på en prøve. En enkelt mur uden indstøbt metal plejer ikke at give problemer i så kort en afstand.
Jeg har også gode erfaringer med D-link produkterne.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:01 #3
Jeg lavede denne løsning til en bruger, det kan være du kan bruge noget det.

http://www.eksperten.dk/spm/411747

Jeg er også fan af D-Link. Nem at have med at gøre, stabilt og billigt.
Avatar billede wireless Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:03 #4
Hm, D-link.. kender stort ikke noget til dem. Jeg ville glad for nogle konkrete anbefalinger på produkter, hvis nogle af kender til nogle? :-)

Har lige set lidt på Linksys WRT54G. Mon den ku være interessant at investere i? Kan se at den ligesom D-link har retningsbestemte antenner.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:05 #5
Mht. til den tykke mur og 10 meter. Må jeg sige ligesom nmh, det skal komme an på en prøve.
Jeg har dog før sendt signaler igennem armeret beton gulv/loft, uden problemer. Bare det ikke skal igennem 2 murer.
Støj fra andre apparater har selvfølgelig også noget at sige. F.eks. bruger en mikroovn frekvenser der kan forstyrer.
Avatar billede wireless Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:07 #7
Bjuhl --> kigger på dit forslag. Det ser interessant ud :-)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:07 #8
Jeg har mest arbejdet med D-Link, men havde da godt nok en Linksys router mellem fingerne for et par uger siden. Der bøvlede jeg med UPnP, som bl.a. Messenger bruger....... og det har jeg stadig ikke fået til at virke.
Så jeg vil ikke sidde her og prale af Linksys, men i bund og grund burde Linksys være ligeså god kvalitet som D-Link.
Avatar billede wireless Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:13 #9
Da netværket ikke er til mig selv, er brugervenligheden + en rimelig smertefri installation vigtigt..

Er D-link produkter nemme at gå til?

Og så lige et dummy spørgsmål: Der er vel ingen problemer forbundet med at spille over et trådløst netværk?
Avatar billede nmh Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:16 #10
Jeg skal til at installere en D-link router i næste uge, og har lige siddet med manualen. Det virker helt problemløst.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:17 #11
Spille: Hvis du er vant til et 100Mbit netværk vil du måske kunne opleve at det går langsommere. Sådan er det med filhentning, men jeg har ikke spillet i mange år.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:24 #12
Du kan ikke mærke forskel på spil på nettet.

Og ja, D-Link er nemme. Men det er jo stadig en router vi snakker om. Og den manual som nmh snakker om er ikke speciel dybde gående. Hvis man skal have mange specielle programmer til at fungere, så bliver det straks noget sværere. Men alt kan lade sig gøre.
Avatar billede wireless Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:36 #13
Jeg må indrømme at jeg har forelsket mig lidt i Linksys. Jeg har tænkt mig at investere i WRT54G, hvor der vel er lidt fremtidssikring med i prisen. Er det ikke, det værd?

Er det en fordel at købe USB fremfor PCI modtagere? Har hørt noget om at fordelen ved USB, er at man har mulighed for at placere enheden, hvor signalet er stærkest.
Avatar billede nmh Nybegynder
10. oktober 2003 - 13:39 #14
Hvis det er stationære maskiner, der er tale om, er det en fordel at kunne placere modtageren uafhængigt af computeren.
Men der er også nogle PCI-kort, der kan påmonteres en ekstern antenne.
Bærbare, da kan man nemmere flytte sig lidt.
Avatar billede kenp Novice
10. oktober 2003 - 13:52 #15
jeg vil da lige komme med et indspark! du vil ikke kunne skifte antennerne ud på en linksys, der køber man en booster boks som du så skal sætte neden under, men det er jo ikke sikkert det er nok!

Men jeg er tilhænger af Zyxel produkter som ganske vist er lidt dyre, men også meget stabile, men desværre ikke hel så nem at sætte op, men der er række viden ganske god. vi har den til at køre på standart antenner på en B-2000 igennem et helt hus + 3 gange ydremur, for at køre internet på en alm. computer hvor man har forbundet det med et usb netkort, for at kunne placere det optimalt.
Avatar billede wireless Nybegynder
10. oktober 2003 - 14:05 #16
Jeg takker for dit indlæg :-) Alle bidrag modtages med kyshånd!

Hm, ok... Nu siger du "skifte antennerne ud". Betyder det at man kan forstærke signalet ved at skifte antennerne ud?

Kan se at der skal smides nogle hundreder kroner ekstra for ZyXel. Er de så tilsvarende nemme at sætte op?

Kan man så skifte antennerne ud på D-link produkter?
Avatar billede kenp Novice
10. oktober 2003 - 14:15 #17
ja på D-link og Zyxel der kan man pille de originale antenner af også sætte nogle bedre på, som f.eks. er retningsbestemte for at kunne række længere i en bestemt retning, eller bare generelt forbedre signalet.

Zyxel er ikke nem at sætte op, men den yder en utrolig god sikkerhed, mod hackere osv. men hvis man bare læser manualen til zyxel så tager det ca. ½ - 1 time så er den kørende, hvor man på d-link kan klare det på ca. 10 minutter

Men hvis du valgte linksys som du oprindeligt snakkede om så skal du ud og have sådanne en booster (og det er ikke sikket det hjælper alligevel) http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=38&prid=548 også ville du ikke kunne køre 54 mbit forbindelse men kun 11. mbit.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
27. oktober 2003 - 16:25 #18
Jeg ville også anbefale Level1, kan dog være dyrt og svært at støve op. Men jeg har mulighed for at få fat i deres produkter hvis det skulle have interesse på et tidspunkt.