Avatar billede victor28 Nybegynder
09. oktober 2003 - 07:17 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Maxtor 200 GB = 131 GB?

Hej...

Jeg har en "tom maskine" med en ny Maxtor 200 GB disk...jeg har forsøgt mig med en del forskellige partitioner, men uanset hvad,- får jeg ikke mere end ca. 131 GB (NTFS) ud af disken. Jeg har fumlet lidt rundt i bios med hhv. "large disk", "auto"....men samme resultat.

Hjææææælp, please
Victor
Avatar billede fromsej Praktikant
09. oktober 2003 - 07:21 #1
Hvad størrelse har den i BIOS?
Hvilket styresystem kører du med?
Avatar billede victor28 Nybegynder
09. oktober 2003 - 07:27 #2
Det ser fint ud i Bios: 203 GB
Jeg har installeret styresystemet, Win2000 flere gange, men gider ikke gå videre med drivere etc. før disken er i orden,- også med partitioner...

på forhånd tak,
Victor
Avatar billede fromsej Praktikant
09. oktober 2003 - 07:28 #3
Avatar billede victor28 Nybegynder
09. oktober 2003 - 07:37 #4
jeg prøver...er det en "fix" eller almen utility,- jeg burde have fået noget at vide om ved køb af disken?
Tak for de hurtige svar...jeg tager nu på arbejde,- og vender tilbage senere på dagen. Jeg håber dog på en forklaring på, hvad der er galt. Jeg vender tilbage med point i dag...foreløbig 1000 tak...

Victor:o)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
09. oktober 2003 - 08:28 #5
Avatar billede victor28 Nybegynder
09. oktober 2003 - 09:07 #6
Hmmm...det ser jo også fornuftigt ud,- men så er jeg ikke helt med: Skal jeg forsøge mig med begge forslag,- eller bare "big_drive_enabler"?

Venligst,
Victor
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
09. oktober 2003 - 09:19 #7
så vidt jeg husker ang. big drive enabler, som jeg selv brugte til min 160 gb disk, så er man nødt at partitionere hd'en på en pc hvor big drive enabler er installeret.
dvs. hvis du først installerer windows og lader den oprette en partition på 131 gb, og derefter installerer big drive enabler, så vil det ikke virke.

altså: installer big drive enabler på en anden pc, tilslut hd'en og slet alle partitioner. genstart pc'en og opret en ny partition. den nye partition skulle så kunne blive på hele diskens størrelse.
(hvis jeg ellers husker rigtigt, det lykkedes mig ihvertfald)
Avatar billede keysersoze Guru
09. oktober 2003 - 10:13 #8
en "tom maskine" - dvs heller ikke styresystem eller hvad?
Avatar billede victor28 Nybegynder
09. oktober 2003 - 10:26 #9
Tjah..."en tom maskine" forstået sådan:
Jeg er i processen med at installere Win2000 (sp3 incl.),- men har startet forfra et par gange for at få adgang til hele disken...so far, no luck,- men jeg vil da forsøge mig med "big drive enabler".

Dog håber jeg da meget på, at få "liv" i de 200 gb uden at skulle finde en anden PC?

Venligst,
Victor
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
09. oktober 2003 - 10:31 #10
du kan prøve følgende (men ingen garanti for at det virker):
installer windows på en lille partition ca. 1-2 gb og lad være med at installere andet end SP3
installer big drive enabler og opret en partition på resten af disken
hvis det virker og partitionen fylder så meget som den skal, geninstallerer du windows på denne partition.
slet evt. den lille partition under installationen da du ellers risikerer at den kommer til at hedde C:
Avatar billede keysersoze Guru
09. oktober 2003 - 10:37 #11
så vidt jeg husker, så kan WIN kun håndtere lige omkring de 130GB (mener det præcise tal er 127GB)... så hvis jeg husker rigtigt hjælper det altså ikke at købe ny PC, men du skal derimod lave HD'en om til 2 partitioner med hver 100GB
Avatar billede victor28 Nybegynder
09. oktober 2003 - 10:45 #12
Jeg refererer til Rune's forslag om at sætte disken på en anden maskine...hvilket jeg meget gerne vil undgå...

Jeg kan se, at Maxtor tilbyder en bootable CD med Maxblast til download...så må jeg da også kunne "ordne" disken på en og samme maskine?

Venligst,
Victor
Avatar billede mullins Nybegynder
09. oktober 2003 - 16:08 #13
lav en partition på fks. 20gb til OS, så installer WIN2k el. WIN XP, der kan du partitionere resten af disken op..
Avatar billede victor28 Nybegynder
09. oktober 2003 - 16:27 #14
Tada...så virker det. Tak til alle...jeg burde måske dele point ud til flere, men det kan man vel ikke(?)

Venligst,
Victor
Avatar billede fromsej Praktikant
09. oktober 2003 - 16:30 #15
Det kunne du nu godt, hvis du havde bedt om et svar fra dem der hjalp dig.*S*
Avatar billede victor28 Nybegynder
09. oktober 2003 - 16:32 #16
Sorry, fromsej...det troede jeg ikke man kunne, men skal huske det til næste gang...

Vic:o)
Avatar billede fromsej Praktikant
09. oktober 2003 - 18:39 #17
Helt i orden, ikke engang jeg ved alt.*S*
Her er to links til vores uofficielle FAQ, der er svar på de fleste ting omkring brugen af Eksperten.
http://www.ebruger.dk/faq.asp - Eksperten: Sådan gør jeg.
http://expfaq.1go.dk/ - Eksperten: Sådan gør jeg.