Avatar billede hhunden Nybegynder
08. oktober 2003 - 12:44 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Network Address Translation

Jeg har 3 webservere [alle på windows XP] og een offentlig ip.
De tre webservere er sat sammen i et LAN, hvor den ene webserver står som router.
Dvs at den en webserver har direkte kontakt ud til internettet på den offentlige ip.
De to andre går på internettet via den første.
Routeren har således også en intern ip [192.168.0.1] og de to andre har hver deres interne [192.168.02 og 192.168.0.3].

Spørgsmålet er så:
Hvordan kan man komme til de to andre websere udefra.
Jeg er nået så langt at det virker som om Network Address Translation (NAT) er svaret.
I NAT'en skulle der også være mulighed for at 'port mappe' således at en request på xx.xx.xxx.xxx:4077 kan dirigeres til webseren på 192.168.0.2.

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej??
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. oktober 2003 - 13:01 #1
NAT er svaret, men din installation er ikke videre sikker. Du bør gøre følgende

Først opsættes en router med NAT, den håndtere alt omsætning mellem den ene externe IP til alle de interne IP adresser. efter denne router placere du en firewall med DMZ, på DMZ placere du de tre webservere.

Denne løsning giver dig den bedste sikkerhed i forhold til den løsning du har valgt. Det at lade en web server fungere som router er en meget dårlig ide, routeren er dels uden sikkerhed og dels giver du alle muligheder for komprimittering af sikkerheden gennem din webserver.

Selve opsætningen af NAT afhænger lidt af hvilken nat router du vælger
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:08 #2
bare et forslag..

er det nemmer hvis du ligger de 2 andre web  sammen med webserver 1
så skal du rod i alt de med nat.

for jeg tror ikke at den route funktion der er i xp kan klar det godt med nat
Avatar billede hhunden Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:09 #3
Er der ikke indbygget en NAT i windows XP som kan bruges ???

Med hensyn til sikkerheden har du helt ret...
Men de to bagved liggende webservere har hver deres firewall og skulle således gerne være sikre nok - og det er 'kun' til udvikling og test - ikke til prof. brug...

Kan du komme med lidt mere info om NAT opsætning???
Avatar billede hhunden Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:12 #4
'Fidusen' ved at have 3 webservere er at de kører hver deres type.

Den yderste kører Apache med PHP/MySQL, den ene af de to bagved kører ISS med ASP og det er planen at den tredje skal op og køre med et helt tredje system [som endnu ikke er bestemt - gode ideer modtages gerne].
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:13 #5
nej det er ikke nat funktion i xp ..

hvor du kan videre route trafik fra en bestemt port til en IP
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:14 #6
ok..

så skal du investere i sådan nat software..
som skalinstalleres på webserver 1.
Avatar billede hhunden Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:15 #7
Lækkert :o|

Findes der freeware NAT - og hvilken kan anbefales i såfald?
Eller skal der invisteres i et stykke dyrt software - og hvilken kan så anbefales??
Avatar billede venturer Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:23 #8
Rent faktisk ER der en NAT funktion i XP :)

Den hedder Internet Connection Sharing.

Når du har aktiveret ICS (properties for det netkort som er på Internettet og så vælge "deling"), kan du under de avancerede egenskaber konfigurere port forwarding.
Du kan f.eks. gøre så port 81 bliver omdirigeret til Webserver 2 og port 82 til Webserver 3.

Det eneste du lige skal være klar over med hensyn til ICS er at du ikke selv har kontrol over hvilke IP'er du kan bruge. På PC1 bliver den interne IP automatisk 192.168.1.1 (mener jeg) og de to andre maskiner skal begge være konfigureret til at automatisk blive tildelt IP.
Avatar billede venturer Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:24 #9
Du skal desuden huske at konfigurere webserveren på PC2 til at lytte på port 81 (istedet for 80) og PC3 skal lytte på port 82. (portene kan du selv vælge hvad skal være... Webserveren skal bare lytte på den port du har forwardet til den).
Avatar billede squashguy Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:27 #10
helt korrekt hedder det faktisk PAT - Port Address Translation :o
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
08. oktober 2003 - 13:40 #11
når ok
jeg var ikke klar over at ICS kan bruges også som nat funktion
jeg kan bare huske fra server installation at er det ICS eller nat og de 2 kan ikke kør santidig.

men ok sorry hhunden
og tak venturer for information..
Avatar billede venturer Nybegynder
08. oktober 2003 - 14:08 #12
Anytime...

mmk: som du selv skriver... De kan ikke køre på samme tid. Dét er netop fordi de har samme funktion. To services som gør det samme kan ikke køre på samme tid.

Bare for at være en smule flueknepper hedder det Network Address Port Translation (NApT). Men jeg tror at vi alle ved hvad der bliver snakket om ;o)
Avatar billede hhunden Nybegynder
08. oktober 2003 - 14:20 #13
Jeg har nu ASP'en stående til at lytte til port 4077 og det fungerer internt [192.168.0.2:4077] men ikke eksternt, hvilket jo nok skyldes at jeg ikke har sat NAT/PAT op korrekt.. :o)

Apache serveren kan stadig rammes via såvel den interne som den eksterne - men ingen af serverne bliver ramt via ekstern ip på port 4077.

Er der nogen der kan guide mig igennem opsætningen af NAT/PAT vil der være en slat ekstra point i puljen....
Avatar billede hhunden Nybegynder
08. oktober 2003 - 14:40 #14
Tak for hjælpen til alle...
Jeg har selv fået det til at virke nu.

Det holdt hårdt - og viste sig til sidst at blive blokkeret af en dobbelt firewall :o)

Jeg fordeler point til bufferzone og venturer - håber I er tilfredse, jeg er i hvert fald tilfreds med jeres hjælp!!
Avatar billede venturer Nybegynder
09. oktober 2003 - 09:03 #15
Vi er her for at tjene... Så længe det virker er vi alle glade :o)