Avatar billede solen Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vindmølle/Solceller som trækkraft til vandløb

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med en model for en vindmølle der skal trække et vandløb? Hvor mange volt/watts osv..
Det der er tanken er at et stykke oppe i min have skal der være et "fuglebad" hvor vandet skal løbe ned fra via nogle kanaler og andre "fuglebade" til et slut "fuglebad", hvorfra at vandet via rør pumpes op igen til det øverste "fuglebad". Pumperne skal strøm mæssigt trækkes af en vindmølle og evt. af solceller, men hvor meget skal møllen og cellerne kunne trække?? HJÆLP! please.
Jeg er klar over at strømmen skal gå over et batteri så der er konstant er strøm til vandpumperne. Men hvordan skal det sammensættes ?

På for hånd tak
Med venlig hilsen
Brian S. Andersen
best_builder@yahoo.com
Avatar billede elvis77 Nybegynder
08. oktober 2003 - 12:51 #1
Du trenger en regulator mellem batteriet og solcellepanelet/vindmøllen. Hvor mange watt det skal levere er afhængig af pumpen du skal bruge og hvor meget vand samt hvor stor højde forskel der er mellem "fuglebadene". Du bør desuden finde en pumpe der er beregnet til at køre kontinuerligt.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
08. oktober 2003 - 21:30 #2
Uden tab er effekten, du har brug for <liter vand pr. sekund> x 9.81 x højdeforskellen. Den faktiske effekt med tab er nok 2-4 gange større.

Eksempel: 10 liter pr minut / 1 meter => 10/60 * 9.81 * 1 * 3 d.v.s ca. 5W
Avatar billede redhat9user Nybegynder
08. oktober 2003 - 21:36 #3
Spændingen er iøvrigt ligegyldig. Det er effekten, der er afgørende. Du skal nok regne med at have 50W solceller til at løfte de 10 liter pr. minut hele døgnet.
Avatar billede elvis77 Nybegynder
09. oktober 2003 - 07:25 #4
Selv om spændingen er ligegyldig, så er 12 volt det nemmeste da du kan bruge et bil eller motorsykkel batteri. Desuden findes der masser af solcelle styringer der er beregnet til netop 12 volt, og også solcelle paneler. Hvor stor effekt du trenger til at drive din pumpe er til sisdt afhængig af hvilken pumpe du velger. De fleste pumper er merket med løftehøjde og effekt. Du skal dog huske at have litt højere løfte højde end den relle højde forskel da det er tab i rør og slanger.
Avatar billede solen Nybegynder
10. oktober 2003 - 12:39 #5
Jeg takker jer for jeres meget gode svar. Jeg vil gå igang med at finde motorer og alt det andet jeg skal bruge. Endnu engang 1000 taaaaaaaak!.
Avatar billede kaktussen Nybegynder
15. oktober 2003 - 14:38 #6
Hej Sol!
Nu kan det godt være at du ikke har brug for flere gode råd, men jeg vil lige give mit besyv med.
Det virker som om du vil sætte alverden i bevægelse for at flytte lidt vand - og så pæne er solceller jo heller ikke.
Jeg tænkte at du måske har brug for en mere poetisk løsning, eksempelvis at lade vindmøllen trække en pumpe/ et vandhjul direkte sådan rent mekanisk. Det har man jo gjort i Holland og Indien og andre steder i hundredevis af år. Så er der selvfølgelig kun en vandstrøm i badet når det blæser, men det gør det jo ret tit
Avatar billede elvis77 Nybegynder
15. oktober 2003 - 14:47 #7
er det ikke litt merkelig at takke for meget gode svar og tage alle point selv?
Avatar billede solen Nybegynder
16. oktober 2003 - 07:51 #8
Takker lige igen for jeres indlæg.
Kaktussen>> Jo jeg ville heller have en vindmølle end solceller, men jeg er usikker på om den ville kunne produksere nok strøm til at pumpen vil kunne hente vandet de 10 til 12 m op igennem røret under jorden og nej det er ikke 10 til 12 m lodret op, men faldet er nok mere 0,5 til 0,7 m.
elvis77>> Jeg ønsker ikke at "snyde" nogen for point'ne, men jeg aner ik hvordan jeg kan give jer dem, det er jo ikke sådan at man som sp. stiller kan give point efter hvor godt man synes kommentarene er. For min skyld kunne I dele dem jeg har mellem jer :o).
Avatar billede kaktussen Nybegynder
16. oktober 2003 - 11:10 #9
Hej Sol !
Jeg mente med min mekaniske løsning at du helt skulle undvære elektriske komponenter og lade møllen trække en pumpe direkte på samme aksel eller gennem en udveksling. På den måde behøver du blot at bygge en vindmølle og så eksperimentere dig frem til hvor meget vand den kan løfte af gangen. Der findes pumpesystemer der virker ved meget langsomme omdrejninger - i princippet ved hjælp af et par membraner som en cykelpumpe. Det er princippet i de gamle brøndpumper på gårdspladserne i alle Morten Korch filmene og det er den måde man løfter vand op af dybe boringer i Afrika og Indien. Du skal blot have en udveksling så din mølle har kræfter nok til at trække pumpen. På den måde vil du være helt fri for at miste energi ved alle de omsætninger af energien du ellers har brug for. Du vil tabe energi i din dynamo (bevægelse til elektrisk potentiale) i dit batteri (elektrisk til kemisk potentiale) igen i batteriet (kemisk til elektrisk potentiale) og endelig i pumpen (elektrisk potentiale til bevægelse af vandet). Hvis man antager at energitabet i hver af de fire omsætninger er en trediedel (og det er faktisk ret optimistisk) vil du kun have 0,66x0,66x0,66x0,66 = 0,19 af din oprindelige vindenergi tilbage. Med andre ord skal din mølle være fem gange så stor for at yde samme effekt.
Der er selvfølgelig også tab i ledninger og kredsløb, men de svarer jo blot til det du ellers vil have af transmissionstab i en mekanisk pumpe. Og pumpen vil selvfølgelig kun køre når det blæser - med mindre du bygger et vandreservoir (det kunne jo være en skjult beholder med langsomt udløb) som pumpen kan fylde i blæsevejr. Et solcellebatteri vil give dig noget bedre effektivitet, men det er tilgengæld rasende dyrt og grimt som bare pokker.
Hvis ikke du vil eksperimentere med en indisk markvander  http://peacecorps.mtu.edu/marge/Wind.htm        http://www.poweriseverything.com/product/simple_water_pump.html vil jeg sige: Køb en lille havebassinpumpe til et par hundrede kr. og det forlængerledning der er nødvendigt - det er nemt, billigt og pålideligt.
Hvis du vil alt det elektriske er her et britisk links:
http://www.windandsun.demon.co.uk/pumps-fountains_solargarden.htm