Avatar billede henni80 Nybegynder
07. oktober 2003 - 22:28 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Digitalfremkaldelse i 10x15 cem

Hej

Jeg har et Canon Powershot s45 og skal til at fremkalde mine første billeder, men er i tvivl om hvorvidt jeg skal beskære dem før jeg sender dem til fremkaldelse.

De billeder jeg gerne vil have fremkaldt ligger i følgende opløsning:
Width: 2272 px
Height: 1704 px
Resolution: 180 px/inch

Og jeg vil gerne have dem fremkald i størrelsen 10x15 cm

Har kigget lidt på siden: http://213.69.181.217/Preise.asp som før er blevet henvist til herinde. Men skal jeg så først sætte billederne op i 300 dpi og så sætte dem ned i pixel? - eller hvad?
Avatar billede west Nybegynder
07. oktober 2003 - 22:47 #1
NEJ du skal endelig ikke lave om i opløsningen af dine billedfiler.

Men du skal sørge for at billederne går op med 2/3 (dvs 10x15) lige nu er dine filer i 4/5 (dete vil beskære dine billeder eller lave den om til 10x13 cm)

Jeg vil dog anbefale at du får fremkaldt dine billeder enten hos

www.gabs.dk/diginet
eller
www.digitalfremkaldelse.dk

Det lave på danske labs og billederne kan afhentes hos din lokale fotohandler eller tilsendes dig med post.
Avatar billede zhark Nybegynder
07. oktober 2003 - 22:51 #2
Du må endelig ikke sætte dem ned i pixel! Jeg ved ikke hvilke prg du evt. har, men f. eks. PS (Photo shop) kan man dektivere "resample" og så angive bredde i cm, så bevares alle pixel og  når du ikke rører (sammme forhold) får du den bredde du vil have (15 cm), meen det er jo 2272/1704 altså alm. digital forhold. du må så beskære billedet så forholdet bliver 1,5 som de "gamle" analoge format altså 2272/1514 =1,5
Lav en ramme i PS 2272x1514 pixel, copier den på billedet (på et andet layer)! Og beskær nu billedet efter den ramme i højden.

Noget helt andet er: De fleste laver 15x10 hvis du SIGER!! du vil have 15x10cm Jeg fraråder du laver noget ved billederne , hvis ikke du er du's med den slags, for pixel betyder alt ved digitale billeder og det er mega nemt at lave et billede mindre, sådan at pixel også formindskes, det er ikke sagan.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
07. oktober 2003 - 22:56 #3
go ned i din merlin biks, de kan lave det til dig i 10X15 og hvis dine billeder ikke har nøjagtigt forholdet 2:3 som 10x15 har, så kan du vælge om motivet skal forstørres så det fylder hele papiret, eller om man bare lader resten være hvidt.
Avatar billede henni80 Nybegynder
08. oktober 2003 - 08:00 #4
Har lige et spørgsmål mere: hvad med at billedet kun er 180 pixel/inch - har det nogen betydning for billedets kvalitet. Skal det ikke helst være på 300?
Avatar billede janemil Nybegynder
08. oktober 2003 - 09:12 #5
Avatar billede zhark Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:56 #6
De 180 pixel/inch. svarer til ca. 395 pixel/cm, så det er bare super, i PS kan du se pixel/cm
Avatar billede henni80 Nybegynder
08. oktober 2003 - 11:29 #7
Jeg takker :)