Avatar billede lasg Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:03 Der er 29 kommentarer

cut&paste stopper pludselig med at virke?

Inden for de sidste to måneder, har jeg erfaret at cut&paste-funktionen (ctrl+x, ctrl+c, ctrl+v og samme funktioner valg med musen) pludselig holder op med at virke. En genstart fikser problemet, men det vender spontant tilbage lige pludselig. De tre maskiner jeg indtil videre har erfaret dette problem på, kører alle windows XP. To af dem har virusskannere, den ene Nortons og den anden Sophos. Begge løbende opdaterede, så jeg tror ikke det er en virus.
Jeg har googlet problemet, uden held.
Hvad skyldes denne fejl, og hvordan udbedrer jeg problemet?
Avatar billede lasg Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:04 #1
Hov, lidt yderligere oplysninger:
De tre maskiner indeholder meget forskelligt programmel og opsætning, da de ejes af tre helt forskellige mennesker.

Jeg har arbejdet med MS-Windows i lidt over 10 år nu, og aldrig truffet dette problem i nogen af udgaverne.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:06 #2
prøv at gå i Start-Kør og skriv sfc /scannow - sæt din CD i drevet og tryk Enter, og ellers skal du prøve en Repair
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:07 #3
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede inmyworld Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:07 #4
jeg havde samme problem ! det var MS blaster der lavet den fejl.
Avatar billede angak Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:07 #5
Maskinerne skulle vel ikke tilfældigvis komme med en fejlmeddelelse om scvhost.exe først?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:08 #6
sæt dine pointtal ned, det er rigeligt med 60 point ;o)
Avatar billede angak Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:09 #7
inmyworld >> me 2... =)
Avatar billede inmyworld Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:12 #8
ja det er noget møg den blaster laver altid fejl i disse 2 filer svchost.exe eller svhost.exe men prøv at se om svhost.exe ligger og køre.
Avatar billede arlet Juniormester
07. oktober 2003 - 13:13 #9
prøv lige en ctrl - alt - delete og kopier den herind, så kan vi hurtig se om det er den
Avatar billede inmyworld Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:16 #10
ja og nej for der er kommet en ny version som ikke visses der ind men køre som en system prosses
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:29 #11
Avatar billede lasg Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:31 #12
Har fået en klassekammerat, den ene af de der har problemet, til at tage skærmskud af en procesliste:
http://lasg.dk/andet/ctrl.GIF
Avatar billede lasg Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:34 #13
retaxes > Har erfaret at folk hellere vil svare når pointtallet er højt. Men hvis jeg kan ændre det nu, kan jeg da godt sætte det ned til 60-100 stykker...
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:35 #14
det må du selfølgelig selv bestemme, når nu muligheden er der ;o)
Avatar billede arlet Juniormester
07. oktober 2003 - 13:41 #15
lasg -> vi hjælper med alle spørgsmål uanset pointværdi
Avatar billede inmyworld Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:42 #16
bruge denne scanner til at se http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp den finder alle varianter.
Avatar billede lasg Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:44 #17
lige nu forsøger vi at skanne på den ene maskine der har problemet. Melder tilbage når den er færdig med det :)
Avatar billede arlet Juniormester
07. oktober 2003 - 13:45 #18
Ja. Du har en trojaner på maskinen.

Denne her http://www.sophos.com/virusinfo/analyses/w32quatersa.html
Avatar billede arlet Juniormester
07. oktober 2003 - 13:46 #19
det var den maskine, du sendte den processlinie fra
Avatar billede inmyworld Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:52 #20
hvorfor mener du det er den
Avatar billede arlet Juniormester
07. oktober 2003 - 13:57 #21
mener ikke. Ved det...

swnetup.exe er en trojaner.. se mit link ovenover
Avatar billede arlet Juniormester
07. oktober 2003 - 13:58 #22
helt nederst i linket lige under den grå boks
Avatar billede inmyworld Nybegynder
07. oktober 2003 - 14:00 #23
i følge dit link

Finally, W32/Quaters-A attempts to terminate several processes related to anti-virus and security software, e.g. SWEEP95.EXE, SWNETSUP.EXE, ZONEALARM.EXE, ANTI-TROJAN.EXE

så er swnetsup.exe et antivirus program som denne virus prøver at lukke
Avatar billede arlet Juniormester
07. oktober 2003 - 14:02 #24
Avatar billede lasg Nybegynder
07. oktober 2003 - 14:04 #25
Den skanner endnu. Vi melder tilbage om nogle timer..
Avatar billede arlet Juniormester
07. oktober 2003 - 14:08 #26
okay tag lige en online scan her http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm

til venstre for spyware, til højre for virus og nederst for trojaner...
Avatar billede inmyworld Nybegynder
07. oktober 2003 - 14:08 #27
prøv nu og fat at der et antivirus program
Avatar billede lasg Nybegynder
07. oktober 2003 - 16:46 #28
Nu har vi skannet med de to førstnævnte værktøjer, uden at finde spor.
Som immyworld siger, SWNETSUP.EXE er en del af vores antivirusprogram.
Vi vil forsøge at køre denne winxp-repairfunktion en af de næste dage, vi skal lige finde vores windows-cd...
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2003 - 17:01 #29
jeg har fra begyndelsen af dette spørgsmål hele tiden regnet at det var en korrupt systemfil, så det bliver spændende at se om en Repair vil hjælpe.