Avatar billede benji Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:07 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Varelager/Vareforbrug

I standard kontoplanen bogføres varekøb på fx. konto 2200, og forbruget lader man hobe sig op.

Mit spørgsmål er så, om man ikke kan bogføre varekøb på 55100 Varebeholdning, og så enten ved årsafslutning eller når man har lyst, optælle lageret og kreditere 55100 Varebeholdning og debitere vareforbrug?

Jeg skal lige tilføje, at jeg er nybegynder mht. bogholderi/bogføring og søger derfor et simpelt svar, tak.
Avatar billede b_nice Nybegynder
06. oktober 2003 - 18:39 #1
Nu skriver du ikke hvilken branche du er i, men mig bekendt er den beskrevne fremgangsmåde med periodisk lageroptælling (typisk 1 gang årligt) meget almindeligt indenfor f.eks. detail-handlen - og er også regnskabsmæssigt ok.

I det omfang du rent faktisk opbygger et varelager mener jeg oven i købet metoden er regnskabsmæssigt mere korrekt end at bogføre konsekvent på varekøb som er en udgiftskonto.

Begge metoder har selvfølgelig sine fordele/ulemper. Er man typen som gerne vil følge minutiøst op på sine indtægter og omkostninger, har varelagermetoden det problem at du ikke kan opgøre det reelle dækningsbidrag (omsætning minus variable omkostninger) før du har talt lageret op.
Bruger du varekøbsmetoden indregner du omkostninger som muligvis ikke er realiserede endnu.

Håber svaret holdt sig nogenlunde indenfor kategorien "simpelt svar". Men sådan er det jo desværre med lovgivning - det er ikke skabt for at underholde :-)
Avatar billede benji Nybegynder
06. oktober 2003 - 19:03 #2
Mange tak for det gode svar. Rigtigt dejligt at du også har skrevet fordele og ulemper ved valget.