Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:56 Der er 37 kommentarer og
2 løsninger

Fdisk partition

Hey..

Jeg prøver at installere Windows 95 på en computer. Jeg har startet computeren op med en ME startdisk, og oprettet en primær partition, med fdisk..

Men når jeg så genstarter, og starter op i ME startdisk, vil jg formatere c: men hvis man går ind i C:, og skriver format c: skriver den:

Ugyldig medietype, ved læsning af drev C
Afbryd, Forsøg igen, Meld fejl til program?

Hvad skal jeg gøre??

mvh. Anders
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:59 #1
man skal vælge cd-rom bogstavet,man kan ikke formatere det drev man "står" på,..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:01 #2
http://www.windows.no/win_inst.php
du kan se hvordan her..O)
Avatar billede bredker Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:02 #3
boot op på din bootdisk
når der står A:\> skriver du " format c "
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:03 #4
jeg ville nok gøre det via a-drevet, altså en startdiskette ..du kan hente en her.
http://www.bootdisk.com/
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:04 #5
format c:

husk kolon..O)
Avatar billede bredker Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:05 #6
rettelse >> det er " format c: "
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:05 #7
Hvis jeg siger format c: imens jeg "står" på a drevet, kommer den med Format understøttes ikke på drev C: Formatering er afsluttet. ;(
Avatar billede bredker Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:06 #8
så hent en ny bootdisk på bootdisk.com
Avatar billede mullins Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:07 #9
hvad med at stå på a: og skrive format c: ??
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:09 #10
er det ikk et eller andet der er sat forkert op i fdisk??
Avatar billede mullins Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:11 #11
nej overhovedet ikke, men det kan også være pga. bootdisken, og der er der jo links til at hente og lave en ny her på siden.. ! :)
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:13 #12
Okay, men jeg har nu altså formateret mange andre harddiske fint med den her bootdisk
Avatar billede sne-katten Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:16 #13
hmmmm.... du skal bare klikke "m" til spørgsmålet. det er fordi at dos ikke kan læse disken siden den ikke er blevet formateret endnu. men du får måske problemer med at installere win95 på en winme partition. har du ikke en win95 start diskette?
Avatar billede sne-katten Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:17 #14
du skal bare klikke "m" til spørgsmålet. det er fordi at dos ikke kan læse disken siden den ikke er blevet formateret endnu. men du får måske problemer med at installere win95 på en winme partition. har du ikke en win95 start diskette?
Avatar billede sne-katten Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:18 #15
tro mig jeg har haft det helt samme problem
du skal bare klikke "m" til spørgsmålet. det er fordi at dos ikke kan læse disken siden den ikke er blevet formateret endnu. men du får måske problemer med at installere win95 på en winme partition. har du ikke en win95 start diskette?
Avatar billede bredker Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:20 #16
sne-katten>>er der ekko der hvor du er , eller er du bare bange for ikke at blive hørt
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:32 #17
Avatar billede sne-katten Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:35 #18
undskyld den gad bare ikke at vise det, jeg troede mine meddelelser blev slettet. men nu viser den det, og tro mig: det virker
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:51 #19
ok, men nu kommer det der spm ikke mere,  og jeg kan også sagtens sige DIR til c: men jeg kan bare ikke formatere :-( og min bootdisk virker altså helt fint....
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:57 #20
kan du hoppe frem og tilbage fra c-> a..skrive dir osv.., så durde du osse kunne få f-disk til at virke.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:00 #21
Ja, fdisk virker også fint, og jeg har lavet én primær partition, som fylder 100% af pladsen..
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:03 #22
okay, men så er drevet osse klart til brug.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:07 #23
Nej, for hvis jeg så prøver at installere Windows 95 kommer den med den der tryk Enter for at fortsætte installations programmet, og så skriver den: "Kan ikke oprette et midlertidgt bibliotek. Hvis du har installeret HPFS eler NTFS på din harddisk, skal du oprette en MS-DOS-bootpartition for at installere Windows....
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:10 #24
ja okay 95..hvis du skulle installere feks. xp, så havde det ikke været et problem.
har du tildelt disken et navn, da du partitionerede den..
fordi hvis..skal du skrive "format c:/xxx"  hvor xxx er navnet..
http://www.datavakten.no/support/programvare/html/1136.shtml
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:11 #25
Jeg har ikke angivet noget navn.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:16 #26
har du sat partitionen aktiv..?
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:17 #27
ja
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:26 #28
well, nu er jeg da kommet ind i win95 installationsprogrammet, via den guide, men så popper der en fejlbesked op: "Fejl! SU-0013 Installationsprogrammet kunne ikke oprette filer på startdrevet. Windows kan ikke installeres. Opret en MS-dos bootpartition, hvis du har HPFS eller Windows NT-filsystem. Deaktiver Lanstatic Netværk eller SuperStor-komprimering, før installationen køres. Se i INSTALL.TXT på installationsdiskette 1 eller på cdrommen"
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:27 #29
Men der står i fdisk at filsystemet er FAT32 ??
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:42 #30
citat...fra....http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;129971    Du kan få vist denne fejlmeddelelse, hvis du installerer Windows 95 oven på Windows 95 OSR2, og du bruger FAT32-filsystemet på harddisken. Du kan også få vist denne fejlmeddelelse, hvis du kører EZ Drive og har aktiveret indstillingen Floppy Boot Protection i EZ Drive. Du kan undgå problemet ved at deaktivere indstillingen Floppy Boot Protection i EZ Drive.

got to eat..O)
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:47 #31
Okay, har lavet en win95 bootdisk, og så kommer problemet self.: det er engesl tastatur, og :kolon er bare ingen steder på tastaturet. Er der nogen der ved hvor : ligger?
Avatar billede bredker Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:58 #32
så vidt jeg husker er det stort æ
ellers er det bare at prøve sig frem
Avatar billede henninga Novice
05. oktober 2003 - 18:58 #33
Mener det er  Shift-æ
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 19:01 #34
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. oktober 2003 - 19:16 #35
ellers må man prøve at "low level fomat"..man kan bruge dette program..DiscWizard Starter Edition http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html

http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/ata_llfmt_what.html
Avatar billede henninga Novice
05. oktober 2003 - 19:35 #36
Windows 95 kan ikke køre FAT32 - det skal være Win95-OSR2 eller nyere.
Når du starter FDisk og den spørger om du ønsker understøttelse for store diske skal du svare Nej - Derved kan du formattere med FAT som win95 kan køre. Samtidig kan den så kun se op til 4GB af disken, men det er "prisen".
HenningA
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
09. oktober 2003 - 14:51 #37
Sorry jeg ikke har fået lukket, jeg takker!

Deler mellem bartfreak og bredker håber det er okay!

mvh. Anders
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
09. oktober 2003 - 14:54 #38
Det kom fint til at virke, med Win95, bootede bare op fra Win95 startdiskette, og fik f-diskede det til Fat16. HenningA skal også have tak!

:-)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:58 #39
takker..O)