Avatar billede bondester Nybegynder
03. oktober 2003 - 00:27 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problemer med RAID på SATA diske

Jeg har lige fået delene hjem til et samle selv PC projekt.
Jeg har købt Asus P4P800 Deluxe bundkort og 2 x Seagate Barracuda 7200.7 120GB (SATA).

Jeg har også fået de 2 hardiske til at køre RAID 0 (Stripping)...

Men når jeg så bagefter vil installere Win XP får jeg at vide at "Instatllationsprogrammet fandt ingen hardiske på din computer" og så er jeg nød til at afslutte indstallationen.

Hvad gør jeg??

/Cowman
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
03. oktober 2003 - 00:57 #1
du skal finde din cd der fulgte med dit motherboard, og så kopiere raid-driverne ned på en a-diskette - og så skal du trykke f6 i starten af installationen, når den beder dig om det - og så får du brug for disketten med driverne :)
Avatar billede bondester Nybegynder
03. oktober 2003 - 01:10 #2
Ja det har jeg også prøvet, men det virker ikke. Den vil ikke godtage disketten.
Måske det ikke er det rigtige jeg ligger på den??
Avatar billede bondester Nybegynder
03. oktober 2003 - 01:15 #3
Ahhh har fundet en fil der hedder MakeDisk.exe og er lige igang med at køre den. Håber den virker...
Avatar billede bondester Nybegynder
03. oktober 2003 - 01:39 #4
Nå det gjorde den så ikke....
Andre gode forslag??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. oktober 2003 - 07:06 #5
Har du husket at sætte den ene disk til master, og den anden til slave?

/per
Avatar billede kvik Nybegynder
03. oktober 2003 - 07:16 #6
Hvis det skal virke i raid 0, skal de stå som maste/master eller slave/slave
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2003 - 08:52 #7
Jeg har selv 2 stk seagate sata diske, og lad os lige slå fast, at der er ikke noget der hedder master og slave på sata, så de skal bare tilsluttes, og det ser jo også ud til at du har fået sat dem rigtigt op.

til mit raid-kort fulgte en cd med, hvorfra man skulle oprette en diskette til brug under opstart/installation af windows.
Du skal trykke F6 i begyndelsen (når installationen spørger om det) og senere vil du blive bedt om at indsætte disketten til scsi/raid. hvis du ikke gør det, kan dit raid-drev ikke ses af installationen.
Den fil jeg bliver spurgt om er en oem-fil, og denne skal ligge sammen med en række andre filer på en diskette.
Jeg hentede filerne på adaptec’s hjemmeside, for min cd virkede (selvfølgelig) ikke.
Avatar billede namx Nybegynder
03. oktober 2003 - 10:38 #8
hvis det er 1 2 kanals raid kort sæt så diskene til master på hver sin kanal så får du maks ydelse....
det med disketten er sikkert bare "diskens label navn som skal passe"
og ja brug de nyeste drivere ikke den som fulgte med hent dem på nettet....
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:36 #9
makedisk burde ha virket - men prøv at hent på nettet, som de andre foreslår
Avatar billede bondester Nybegynder
03. oktober 2003 - 21:47 #10
Jamen jeg har skam også prøvet at hente den nyeste driver fra ASUS.com (også en MakeDisk.exe) men den virker altså heller ikke.

Jeg har lidt en  mistanke om at det er diskette drevet der ikke virker...
Den siger ikke den karakteristiske diskette lyd, og det burde den vel når den undersøger disketten.

Nogen måder jeg kan tjekke dette på??

Skal lige siges at det er et diskette drev fra en anden computer, og her virkede det fint.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
03. oktober 2003 - 21:48 #11
hmm måske har du vent kablet forkert?! er det slået til i bios?!
Avatar billede bondester Nybegynder
03. oktober 2003 - 22:59 #12
Jeg har nu fået gang i diskettedrevet (kablet der fulgte med det nye bundkort virker åbenbart ikke)... Jeg får bare stadig at vide at der ikke er fundet nogen harddiske. Nogen der kan give mig et hint til hvilken driver det er jeg skal bruge??

I kan finde en komplet liste på http://www.maboni.dk/filelist.txt
Avatar billede bondester Nybegynder
03. oktober 2003 - 23:01 #13
Hold da helt op jeg kom igennem her på det sidste forsøg....
Hvis jeg lige får lidt flere svar, fordeler jeg points efter indsats...
Avatar billede namx Nybegynder
05. oktober 2003 - 10:51 #14
Sådan som jeg ser det er det en integret promise controller som sidder på et asus bundkort....
hvis du har installeret driverne til bundkortet "chipsættet" ok burde det virke for dig.. du kan muligvis finde opdateret drivere til controller chippen på promises hjemmeside...
men problemet kan osse være at du vil installerer på dine raid diske når du gør det har winxp jo ikke installeret dit bundkort chipsæt drivers... du jeg har oplevet noget af de samme problemer med mit adapctech controllerkort.....
1.... prøv først at paritionerer dine diske dernæst at formaterer dem med/i en anden maskine.. og se så om xp install kan "se" dine diske!!

2ellers kan du blive tvundet til at sætte en disk mere i maskinen på den "alm" ide controlle og så kan du installerer på raiddiskene ....
3. fjern den ekstra ide disk ... det kan skyldes at der mangler nogle info i MBR partionen på raid diskene og dem kan du ikke sådan lave....
4. hvis du få vil bruge den ekstra ide disk skal den formateres til extended disk så kan du få lov til at kåre med raiddiskene som system disk ....
under computer admin.. vælg diskhåndtering der kan det hele gøres.
Avatar billede bondester Nybegynder
15. januar 2004 - 18:39 #15
Efter son metal_hansen er den eneste der har lagt et svar efter 2 måneder får han alle points.

Der skal jo lukkes ;-)

/Cowman
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
15. januar 2004 - 21:37 #16
tarktark :)