Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
02. oktober 2003 - 21:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

router + switch blokker delvist for inet, visse porte virker ikke

mit problem er følgende:

jeg kan ikke benytte visse internet-programmer, da der ikke er hul igennem på de porte de bruger. Jeg kan surfe, downloade, logge på msn osv. osv., men programmer som counter-strike gider ikke fungere.

jeg sidder p.t. på en 2mbit linje som bliver delt med 2 andre. Linjen er tilsluttet en router (D-link DI-604), hvori der sidder en switch (surecom switch). På denne switch sidder jeg.

Tidligere sad jeg direkte i routeren, og da havde jeg også samme problem, men det blev løst ved at sætte routeren op til at tillade trafik til port 27005 og 27015 på min ip; de porte counter-strike benytter når man skal spille på nettet. se evt. http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=969&question=General%20Router som er D-links FAQ på nettet for dette problem, og hjalp mig i dette tilfælde.

Problemet er så uheldigvis genopstået da jeg så blev flyttet over på surecom-switchen, som sidder i routeren. Routerens opsætning er den samme, min ip-adresse er den samme, jeg har adgang til internettet (surfe mm.), men den blokkerer for counter-strike!

Routeren kan stadig se mig, og jeg har stadig samme ip og samme rettigheder som før, det er det der gør det så mærkeligt. Som om switchen blokkerer for trafik til de porte routeren ellers er sat til at åbne.

Jeg håber der sidder nogle eksperter "derude", som kan hjælpe mig med dette. Jeg er nemlig virkelig dum til at sætte netværk op, men jeg er 100% sikker på at ovenstående oplysninger er korrekte. Jeg er virkelig frustreret!

Kan det overhoved lade sig gøre at have en switch efter routeren, og så stadig åbne for porte på routeren? switchen burde jo ikke have noget at gøre med blokkering af trafik at gøre?

Håber nogle kan give mig svar, jeg giver 150 point, og vi kan godt aftale mere hvis det er det der skal til. Jeg skal bare have det til at virke først!
Avatar billede bjuhl Nybegynder
02. oktober 2003 - 21:57 #1
Der skulle ikke være noget problem med en switch efter routeren.

Jeg har samme router, og jeg behøver ikke engang åbne nogle porte for at spille CS.

Men jeg kender ikke lige Surecoms switches, så mere kan jeg ikke sige.

Men er lige med på en lytter.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. oktober 2003 - 22:00 #2
Af det du skriver virker det som om din switch også er en router
Avatar billede kenp Novice
02. oktober 2003 - 22:01 #3
det er ikke noget problem at have en swich efter en router! og de er normalt kun meget dyre swiche som kan styre nærmere hvilken trafik som må komme igennem mv.
Avatar billede nemo2000 Nybegynder
02. oktober 2003 - 22:36 #4
Tag lige om tjek om du er kommet til at slette din IPX-protocol, gå ind under netværks-indstillinger og vælg egenskaber... Du har sikkert allerede TCP/IP og nogle andre men netop IPX/SPX er vigtig for at spille CS
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
02. oktober 2003 - 22:41 #5
jeg skulle meget gerne IKKE have slettet nogle protocoller... Det eneste der er sket fra min stik er sat fra router og over i switch er en enkelt genstart, ikke andet...

jeg vil lige kontrollere om jeg kan spille hvis jeg disabler routerens "firewall" eller hvad man skal kalde den. Den som blokkerer trafikken til forskellige porte osv.

Problemet er, hvad så hvis jeg kan? hvad så hvis jeg ikke kan?
Avatar billede kenp Novice
02. oktober 2003 - 22:43 #6
ipx/spx er ikke relevant hvis det er på nettet man skal spille!
Avatar billede mnc Nybegynder
03. oktober 2003 - 14:58 #7
"men netop IPX/SPX er vigtig for at spille CS"
Jeg har aldrig brugt den protocol til CS... Har kun haft den kørende jeg sku spille Red Alert over LAN, dengang...

Mnc_
Avatar billede nicoladen Nybegynder
03. oktober 2003 - 17:36 #8
IPX er doed, bruges meget sjældent. TCP/IP bruges til internet trafik, så det har ikke noget med IPX at gøre.

@Bjoern
Har du mulighed for at oplyse mere en blot navnet på switchen? Måske model også?

Det er et problem hvis den også er router eller hvis den har firewall funktion. Så vil der være port og filter kontrol der også og du vil være nødt til at åbne porte på både router og switch
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
03. oktober 2003 - 19:16 #9
jeg kan med sikkerhed sige at switchen ikke har indbygget firewall, og der ikke gemmer sig en lille router i den.

En switch burde ikke standse noget trafik, og fungere som filter, den burde blot viderfordele trafikken.

Men, jeg kan dog imidlertid informere jer om at mit problem er løst. Spørg mig ikke 100% hvordan, men nu er det løst.

Jeg prøvede at sætte mit kabel tilbage direkte i routeren, og selvom den havde de gamle indstillinger med at åbne 27005 og 27015, virkede det ikke? Gosh, nu var jeg forvirret, men det jeg gjorde var at jeg slettede de indstillinger mht. portene der var lavet, og startede forfra. Så virkede det lige pludselig. Herefter flyttede jeg stikket ned i switchen, og "tada" det virkede stadig. Så var mine sorger ovre, for en kort bemærkning dog.

Routeren lavede lidt problemer og hostede lidt, og pludselig var der ikke hul igennem til internettet. Jeg måtte derfor nulstille routeren fuldstændig. Her lagde jeg mærke til en ting. For der hvor jeg kunne se de forskellige ip-adresser, stod der at det kun var ip-adresser med en såkaldt "mac" adresse, som havde adgang til nettet. Min havde dog også en macadresse, men det gav tilsyneladende problemer, så jeg prøvede at fjerne denne egenskab, så alt hvad der blev sluttet på netværket fik tildelt en ip-adresse. Ved at gøre dette var de porte jeg havde åbnet (27005 og 27015) også blevet slettet igen, men det virker!!! Der er hul igennem uden nogen problemer, jeg sidder på switchen, og alt er deeeejligt og skønt...

Jeg takker mange gange for interessen fra jeres side, pointene beholder jeg dog i denne omgang!
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
03. oktober 2003 - 19:18 #10
men tak for hjælpen!
Avatar billede nicoladen Nybegynder
04. oktober 2003 - 17:31 #11
Mac-adressen er dine netkorts unikke ID. Bare for info ;)