Avatar billede bulli Nybegynder
02. oktober 2003 - 10:41 Der er 7 kommentarer

navision og intergration af word dokumenter

Hej,

jeg skal redesigne en boghandels website. De har lige fået navision og vil gerne have at styresystemet intregeres i deres website, således at kunderne kan søge på bøger og se en oversigt over hvad der er på lager. Desuden skal det være muligt at reservere bøgerne online. Hvordan griber jeg det an bedst? Lige nu ligger boglister i en word fil. Er det nemt at integrere denne fil eller skal der laves en masse om?
Jeg er webdesigner og kan en del sql og php.

hilsen
Bulli :)
Avatar billede guldkysten Nybegynder
02. oktober 2003 - 12:40 #1
Hvis det har Navision(Attain) 3.01 til 3.70, så er der indbygget et commerceportal, hvor man integrer til web. Alternativt kan du se på Expandit.dk de har en ganske udemærket løsning, men den er dog ikke 100% online - den synkroniser bare.
Dvs. du har direkte adgang til data i Navision.
Det er ganskevist dyrt, men en billigt alternative, kunne jo være bare at lave en dataport der eksporter lager data eks. engang i døgnet. Den fil kan laves som eks. csv fil.
Avatar billede ortoft Nybegynder
10. oktober 2003 - 19:31 #2
Uanset hvilke af Navision-programmerne du anvender, skal du have fat i en ODBC-driver til programmet (købes hos Navision-forhandleren). Er dog kun nødvendigt, hvis du anvender native-databasen til Navision-programmet. Benyttes Oracle eller MS SQL Server har du allerede ODBC-driveren til disse.

Ellers skal du være opmærksom på at få anskaffet en Read/Write ODBC-driver, såfremt du ønsker at både læse og skrive i Navision-databasen.

Når først du så har hul igennem via ODBC, kan du jo benytte dataene i alle mulige programmer herunder naturligvis Word, Excel, Access m.fl.
Avatar billede bulli Nybegynder
11. oktober 2003 - 08:53 #3
spørgsmålet er om jeg ikke skal foreslå kunden, bare at få lavet en almindelig database i php, fordi det jo foreløbig drejer sig om en almindelig hjemmeside, hvor boglister kan ses og muligheden for at reservere?
Avatar billede ortoft Nybegynder
14. oktober 2003 - 16:51 #4
Skal din kundes kunder kunne se aktuelle lagerbeholdninger samt have muligheden for at bestille varer er det næsten nødvendigt med integration til økonomisystemet - med mindre naturligvis at du udelukkende vil håndtere lager- og ordrestyringen i web-miljøet.

Men klogt vil det nok være, at undersøge hvilken Navision din kunde har. Der er lavet forskellige færdige og halvfærdige ehandelsløsninger til både C5, XAL, Financials/Attain og Axapta. Hvor de to sidsnævnte produkter har de bedste (og dyreste) ehandelsløsninger.
Avatar billede bulli Nybegynder
14. oktober 2003 - 19:22 #5
ok, så at lave en løsning med navision vil så nok under alle omstændigheder blive kompliceret og dyr!?:-( men der må da findes alternativer til navision?
Avatar billede ortoft Nybegynder
15. oktober 2003 - 17:50 #6
Masser - men nu har de jo købt licensen til Navision - en licens som Microsoft helt sikkert ikke vil tage retur.

Men kig en engang på http://regnskabsprogrammer.homepage.dk/oversigt.htm - hvor du kan se et udsnit af systemerne på markedet i DK...
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2004 - 21:24 #7
En lille kommentar - godt nok et noget sent - men måske kan andre bruge informationen: Med i en Navision licens (Attain + Navision 3.70) følger en licens til en application server. Application serveren kan kommunikere med andre programmer via XML og MSMQ.