Avatar billede erikkl Nybegynder
01. oktober 2003 - 13:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvem kan fixe hard disks elektronik?

En af mine hard diske, en IBM deskstar 60 GB harddisk (model IC35L060AVER07-0), holdt op med at virke forleden.

Jeg er sikker på at det er elektronikken den er gal med, for den virker når jeg presser (hårdt) på den største komponent på printpladen. Altså sikkert bare en løs forbindelse.

Er der nogen der kender nogen (København eller nær) der kan reparere en printplade på en hard disk? Jeg vil nødig have hard disken ind til reparation hos et firma der sender den ad H. til, for der ligger flere ugers arbejde på disken og den må IKKE slettes.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2003 - 13:05 #1
Avatar billede nobody85 Nybegynder
01. oktober 2003 - 13:05 #2
Okay.. Jeg har ikke meget forstand på elektronik, men lidt hat jeg da. Jeg ved at et problem med Nokia 3210 er at de store kompunter ikke bliver ordenligt lodet ellet løsner sig.. Der kunne man tage en varme pistol og varme på den forsigtig. Derefter virkede tlf. igen. Prøv det men jeg giver ingen garanti for det virker.!
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
01. oktober 2003 - 13:16 #3
Der var en artikel om IBAS i Ingeniøren forleden. Prisen var 3500 kr. for at give et tilbud på at få data ud af en harddisk - så måske skulle du i stedet prøve et elektronikfirma, hvis penge ikke er lige meget. Prøv at spørge en større PC-forhandler f.eks. Zitech om de kan anbefale en løsning.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
01. oktober 2003 - 13:43 #4
PS: jeg anbefaler ikke løsningen med en varmepistol - den giver alt for meget varme. En loddekolbe kan bruges, hvis kredsens ben er tilgængelige, men stadig med meget stor forsigtighed
Avatar billede erikkl Nybegynder
01. oktober 2003 - 13:50 #5
Benene er tilgængelige, men de er meget små!