Avatar billede zetn Nybegynder
29. september 2003 - 23:43 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Realistik størrelse

Hvordan laver jeg så det bliver samme mål som jeg laver et nyt billede fx. 2cm x 3 cm i photoshop. Er der nogle der har nogle kort i photoshop liggende?

Jacob
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
29. september 2003 - 23:50 #1
når du starter med at lave et nyt billede, kan du vælge størrelsen i pixels, men du kan også vælge størrelsen i cm.
Avatar billede zetn Nybegynder
29. september 2003 - 23:52 #2
Ja men den bliver ikke samme størrelse når du printer ud?
Avatar billede miss-g Seniormester
29. september 2003 - 23:58 #3
Hvilke kort mener du?
Avatar billede miss-g Seniormester
30. september 2003 - 00:00 #4
zetn - hvis man angiver 20 x 20 cm, mener du så ikke at det er den størrelse, når man printer det ud?

(skal bare lige forstå hvad du mener)?

Jeg skulle da mene at det så er størrelsen *S*
Avatar billede hcma Novice
30. september 2003 - 00:13 #5
hvis du har valg en størrelse på:  144 x 144 dpi og en opløsning på 72 dpi/inch får du et print ud på 2 x 2 inches
Har du valg en størrelse på 10 x 10 cm, får du et print ud på 10 x 10 cm uanset opløsningen
Avatar billede zhark Nybegynder
30. september 2003 - 01:37 #6
Jeg forstår s'gu ikke din sætning - hvordan laver jeg så det bliver samme mål som nyt billede?????????????????????????
Har du eet billede, kan du bruge: Select all/ctrl+c og gå under file/nyt. Så oprettes et nyt "billede" præsis som det andet i str. m.v. det er altså foreløbig kun et tomt "billede" du kan vælge evt. med gennemsigtig baggrund og altså arbejde videre på.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. september 2003 - 01:42 #7
zhark.

Når du du gør som du skrev, kopierer du dit nuværende dokument og åbner et nyt som har samme størrelse.

1) Select - select all (vælger alt)
2) ctrl + C (kopierer)
3) File - new (åbner nyt dokument i samme størrelse som det andet)
Avatar billede zhark Nybegynder
30. september 2003 - 11:58 #8
miss-g>
Ja - det skrev jeg jo også :-)
Men hva' er't der spørges om "samme mål som nyt"?? Kan det ikke blive defineret, jeg er nok lidt tungnem, for hvad er det samme mål som??????
Man kan jo oprette et image i enhver str. og det med udprint kan jo ændres på flere måder. Man kan evt. fjerne hak i "resample" så pixel bliver bevaret og så ændre str. i cm. f. eks. til digital foto, hvor man jo vil beholde de mange pixel, men have udskrevet et billede i alm. foto str. typisk på resolution 300+ afhængig af M pixel naturligvis osv.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. september 2003 - 14:44 #9
Hvis du laver et dokument, vil der formentlig stå mål i pixels, men så kan man bare skrive 15 cm i bredde og i højde feltet, så får du en kasse i den størrelse.

Hvis du har et fotografi/billede ændrer du størrelsen i menuen - image - image size. Ret der hvor der står cm.

Hvis du vil se hvordan det ser ud på et A4 ark, kan du gå i menuen - file - print with preview.

Jo flere dpi i jo bedre kvalitet og det ændrer IKKE på størrelsen af billedet til udskrift. DPI til udskrift skal min. være 150 dpi.
----------------------------------------------

Dit spørgsmål....

Nu har du så rettet 1 billede til (ændret størrelsen), og vil gerne have et nyt billede:

Dit nuværende (1. billede):

1) Select - select all (vælger alt)
2) ctrl + C (kopierer)
3) File - new (åbner nyt dokument i samme størrelse som det andet)

Nu har du et vindue i samme størrelse som det første billede.

Så kan du åbne dit næste billede, og paste det ind i dit nye vindue.

----------------------------

Du vil have svar på, hvordan man får samme størrelse (i cm) på flere billeder, ikke?

Skriv igen, hvis jeg ikke har forstået dig rigtigt.
Avatar billede zhark Nybegynder
30. september 2003 - 15:20 #10
miss-g>
Jeg er helt uenig med dig i, at dpi ikke ændre udskrift str.
Prøv du at oprette 2 billeder 400x300 1 med res. 72 - og 1 med res. 150
Så får du udskrift str. på h.h.v. 14,11x10,58cm - og 6,77x5,08cm, det må da vist siges at være en forskel på udskrift størrelsen ik'??
At du på skærmen ikke kan se forskel ændre jo ikke ved at netop udskriften er væsentlig mindre.
Avatar billede hcma Novice
30. september 2003 - 15:25 #11
zhark>>> skrev miss-g ikke at man skal ændre størrelsen til xx cm?
Hvis man har defineret sit lærreds størrelse i cm får man da samme størrelse i udskrift uanset opløsning.
Avatar billede hcma Novice
30. september 2003 - 15:27 #12
men jeg tror at "zetn" skal på banen igen og prøve at tydeliggøre/præcisere hvad han/hun mener.
Avatar billede zhark Nybegynder
30. september 2003 - 15:43 #13
Ja men miss-g skriver også: Ved billede ret image der hvor der står cm.! Så fjernes en masse pixel... hvis ikke hakket i resample er fjernet således pixel delen er nedtonet!
Men jeg synes også "zent" bør komme på banen, det var vel ikke meningen vi skulle sidde og gætte/skændes. Jeg har stadig slet ikke forstået spm. og slutter i hvert fald nu :-)))))
Avatar billede miss-g Seniormester
30. september 2003 - 15:51 #14
zhark - jeg går og tror det er dig som har stillet spørgsmålet....ha ha

Men det er zent....begge med Z...., så det var ikke for at rette dig at jeg skærer det sådan ud i pap, det var ment til Zent....

Men enig - lad os se hvad Zent er kommet frem til *S*

(gider heller ikke at skændes)
Avatar billede zetn Nybegynder
01. oktober 2003 - 21:19 #15
Jeg mener spillekort, er ved at lave nogle men har ikke symbolerne.
Avatar billede zhark Nybegynder
01. oktober 2003 - 21:47 #16
Du kan da scanne de kort ind du vil, men H,R,S og klør symbolerne kan du finde i Word under indsæt/symbol der er en masse symboler dunkan kopiere osv.
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/kl-es.jpg
Avatar billede anka Nybegynder
03. oktober 2003 - 21:44 #17
Du kan også arbejde i lag...
Du kan lave det første kort som det skal være.
F.eks. en Ruder 10.
For at Klør, Hjerter og spar skal stå samme sted, kan du oprette flere lag.
- lagene kan skjules efter behov.
Når du så skal lave f.eks. alle 9-er kortene, kan du  'Gem som'... og så et nyt filnavn. Så er du sikker på, at det bliver helt ens hele vejen igennem.