Avatar billede lazz1 Nybegynder
29. december 2000 - 22:56 Der er 20 kommentarer og
4 løsninger

TV OUT købt og så skal det bare virke!

Jeg var idag ude og købe et DVD kabel til mit grafikkort (asus V3800 med TV out og TV in og en eller anden COMPOSITE \"dut!\"
Jeg betalte de penge det nu koster og drønede hjem med sommerfugle i maven YES mand! nu kunne jeg endelig se mine DVD film på fjernsynet.
Så satte jeg kablet til (det består af et
S-VHS stik, et stik til lyd som man sætter i lydkortet og for enden et SCART stik som skal i fjernsynet. Så jeg satte skidtet til og da jeg startede computeren var fjernsynsskærmen sort! Men det mærkelige er at jeg kan høre lyden fra computeren på fjernsynet men der er ikke noget på skærmen.
Der står ikke særlig meget om det i manualen. Ihvertfald ikke nok til at jeg kan finde ud af det.

HJÆLP MIG VENLIGST!!!!
Avatar billede driis Nybegynder
29. december 2000 - 23:01 #1
Det mest sandsynlige, er, at du har sat output til at komme ud som NTSC - her i Europa er de fleste fjernsyn af PAL standarden. Et eller andet sted i konfigurationen af grafikkortet er der en mulighed for at skifte mellem disse 2 standarder, prøv at skifte, og se om det virker. (Jeg kan desværre ikke sige dig præcis hvor indstillingen er)
Avatar billede microtec Nybegynder
29. december 2000 - 23:10 #2
driis >> NTSC på et PAL TV vil ikke give sort skærm, men derimod flimmer.

Jeg tror du skal kikke på kablet. Enten er det ikke det rigtige kabel eller også har du forbundet det forkert til dit grafikkort.

Prøv at forklare hvordan stikkene ser ud på grafikkort og kabel.
Avatar billede johnbp Nybegynder
29. december 2000 - 23:18 #3
bruger du asus dvd software ?
Avatar billede cstern Nybegynder
30. december 2000 - 00:04 #4
Man skal som regel aktivere TV-out et sted i skærmdriveren. Højreklik på skrivebordet og vælg Egenskaber. Herefter fanebladet Indstillinger og Avanceret.
Avatar billede lazz1 Nybegynder
30. december 2000 - 00:33 #5
ja. Jeg har manualen og det er det rigtige sted jeg sætter dem i og de passer til så jeg forstår stadig ikke hvis det skulle være det!
Avatar billede lazz1 Nybegynder
30. december 2000 - 10:26 #6
Jepper.
Inde under Avanceret der står der noget under >DISPLAY< tror jeg det er. der kan man vælge mellem VGA og TV. Men når jeg vælger TV bliver computerskærmen sort og TVét står også og er sort.
Mon ikke det er fordi at den skal skifte til TVét men signalet bliver måske ikke fanget.
Mit grafikkort står på PAL så det burde ikke være problemet.
Det skal lige siges at det er et lidt ældre fjernsyn, men hvis lyden kan komme ind burde billedet vel også.
Er det så kablet der er noget galt med?
Avatar billede cstern Nybegynder
30. december 2000 - 10:53 #7
lyden kommer jo fra lydkortet så det har ikke noget med grafikkortet at gøre. Prøv at forbinde det gule stik til det gule phonostik på grafikkortet og den anden ende til scart stikket (hvis du har det kabel). Det er ikke sikkert dit TV \"kikker\" på S-VHS indgangen.
Avatar billede msmows Nybegynder
30. december 2000 - 15:21 #8
cstern har fat i noget af det tunge. Dit scartstik (i tv\'et) er tænkeligt ikke svhs-kompatibelt, det vil sige det kun ser luminancedelen af signalet (s/h), chrominance (farve) delen mangler. Der skal et tv med separat svhs stik eller svhs-kompatibel scartindgang til for at det virker. Ellers gør man som cstern siger bruger et compositekabel (her er luminance og crominance samlet i et signal).
>microtec en del tv kan sagtens vise et ntsc-signal, men kun i s/h, men det er sjældent problemet.
Avatar billede kallesoe Nybegynder
30. december 2000 - 17:28 #9
Jeg har også lige købt et DVD-kabel i dag - men jeg kan som der nævnes kun se s/h på fjernsynet - hvad gør man så for at kunne se farver? Mit fjernsyn ser ud til at være SVHS-kompatibel ifølge manualen. Jeg har også prøvet at køre igennem videoen, men det hjalp heller ikke

Er der forørvigt nogen der kan fortælle, hvordan jeg kan se fjernsyn på PC\'en via DVD-kablet - hvis jeg ændre kablet fra input til output hører jeg radio på computeren (uden at have åbnet et program) - Er der nogen, der kender et gratis software jeg kan downloade, så jeg kan styre signalerne og vælge kanal (radio og TV)

På forhånd tak  - jeg vil gerne give 100 point for svar.

Avatar billede msmows Nybegynder
30. december 2000 - 18:00 #10
Har du et svhs tv skal du vælge den indgang der modsvarer stikket (aux1/aux2/av1 el.ign.). Hvis der er flere scartstik er det almindeligt at kun det ene er svhs-kompatibelt. Husk der ofte et særligt svhs-stik på tv\'et et lille 4bens minidinstik.
Avatar billede msmows Nybegynder
30. december 2000 - 18:14 #11
Hvis man kører signalet gennem videoen skal det være en svhs-maskine, ellers .... you know
Avatar billede kallesoe Nybegynder
30. december 2000 - 18:19 #12
tak for hjælpen - det var et hint til at løse problemet. Jeg har 2 videokanaler en alm og en SVHS - hvis jeg koblede DVD-kablet direkte på fjernsynet og valgte kanalen for SVHS, så kunne jeg se farver (jeg har kun et SCART stik i fjernsynet). Desværre virker det ikke, når jeg går igennem videoen - og det er lidt ærgeligt, for der er 2 SCART-stik, og så vil jeg kunne bruge videoen som TV-tuner og slippe for at skifte SCART-stik mellem DVD og video, men det bliver jeg nok nødt til at leve med - jeg undrer mig bare over at videoen ikke har et SVHS-stik - det er kun 1 år gammel.

Avatar billede kallesoe Nybegynder
30. december 2000 - 18:23 #13
Jeg har lige tjekket - det er kun en VHS video
Jeg vil gerne give dig nogle point, f.eks. 50
- hvis du kan hjælpe med spørgsmålet om at bruge videoen som TV-tuner vil jeg gerne give dig 50 mere.
Hvordan gør jeg for at give point - det er første gang jeg bruger eksperten :)
Avatar billede msmows Nybegynder
30. december 2000 - 18:37 #14
Du skal have et kabel fra video\'en og til tv-in på grafikkortet, samt line-in på lydkortet (nogle grafikkort har en lydindgang, hvis det er tilfældet brug da denne). Man kan købe scartstik der samtidig er en adapter fra scart til phono / svhs. Du skal vælge en der er påtrykt tv (eller video) out, eller en med omskifter. Stikkene kan købes hos elektronik, foto, radio, forretninger.
Avatar billede lazz1 Nybegynder
30. december 2000 - 21:26 #15
Vil det sige at jeg skal købe sådan en lille sort box med et par indgange til de forskellige kabler (lyd og billede(composite eller SVHS) som så videresætter det til scart
if you ligesom know what i mean!?
Avatar billede lazz1 Nybegynder
30. december 2000 - 21:42 #16
sådan noget som den her TV IN\\OUT ting de har her
http://www.dvd-centrum.dk/
(den lille sorte box på billede nummer 2)
er det det jeg skal have?
Avatar billede lazz1 Nybegynder
30. december 2000 - 21:45 #17
undskyld! denne her genvej virker bedre

http://www.synonym.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=1601&vare_id=42449

er det det jeg skal ha\'?
Avatar billede kallesoe Nybegynder
30. december 2000 - 21:50 #18
Det er præcis sådan en jeg har købt
Dvs. jeg har købt et 10 m DVD kabel med lyd kabel i Merlin og denne dims følger så med - det hele samlet koster 249 i Merlin i Fisketorvet
Det virker fint hos mig - jeg bruger så SVHS stikket, men jeg gætter på at video stikket svarer til composite, hvis man ikke har VHS
Avatar billede microtec Nybegynder
30. december 2000 - 22:05 #19
lazz1 >> Ja, du havde vist fået det forkerte kabel som jeg sagde fra start ;o)
Ufatteligt at de ikke sælger det samlet i hos din PC-forhandler. Man kan sgu da ikke forvente at der SVHS-indgang på alle kunders TV.
Avatar billede lazz1 Nybegynder
31. december 2000 - 11:26 #20
Jeg takker jer allesammen for jeres hårde indsats :-) så nu skal jeg bare ud og købe det stik her i næste uge.
50 point til jer hver da jeg syntes i alle har hjulpet mig. Det håber jeg i er tilfredse med og hvis ikke.... nå ja!
GODT NYTÅR ALLESAMMEN!!!!!
Avatar billede kallesoe Nybegynder
31. december 2000 - 12:47 #21
Jeg havde nu ikke forventet nogle point - men tak for det. Iøvrigt vil jeg gerne give 100 point til msmows - vil du ha dem, så opretter jeg et spørgsmål?

Iøvrigt så har jeg ikke et TV-IN på mit grafik kort, men når jeg skifter til INPUT på SCART-omformeren jf. http://www.synonym.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=1601&vare_id=42449
så får jeg lyd fra fjernsynet på PC\'en, hvordan får jeg billedet med - det kan måske ikke lade sig gøre?
Avatar billede msmows Nybegynder
31. december 2000 - 13:18 #22
Hvis du ikke har tv-in er det ikke muligt, desværre.
Ha det vel alle sammen.
Avatar billede slage Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:28 #23
hvordan for jeg film fra puter til fjernsyn.
jeg har købt kabler og det er sat til men jeg kan ikke få det til at køre.
jeg har ikke forstand på puter og det hele står på engelsk.
Avatar billede microtec Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:37 #24
slage >> Du kunne f.eks. starte med at oprette et spørgsmål på Eksperten ;o)