Avatar billede cgroup Nybegynder
28. september 2003 - 19:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

eth0 finder ikke korrekt ip adresse

Hejsa jeg har lige installeret Mandrake 9.1 jeg har gjort det tidligere uden problemer, men nu vil den pludslig ikke finde den korrekte ip adresse, den skal finde en som hedder 192.168.0.5, men den finder istedet denne her: 169.254.230.229 og den kommer jo ikke igennem til min router - hvad kan jeg have gjort galt ?
Avatar billede xyborx Nybegynder
28. september 2003 - 19:38 #1
Lyder som om den ikke får fat i nogen dhcp server. 169.x.x.x (kan ikke huske den præcise netadresse) er en fallback ip, der bruges når der ikke er nogen dhcp-server tilgængelig.
Avatar billede cgroup Nybegynder
28. september 2003 - 19:46 #2
Ok hvor fucker jeg så i det ?, hele mit system kører i LAN koblet til en router også videre ud - mine 5 andre maskiner som kører WIN XP kører uden problemer
Avatar billede ipol Nybegynder
08. oktober 2003 - 22:35 #3
192.168.0.5 ?  Er det ikke "192.168.1.5"  den skal finde, routerens addresse skulle jo være "192.168.1.1"  sådan har jeg sat mit op.
Avatar billede manga Nybegynder
23. oktober 2003 - 20:54 #4
Hvordan har du koblet din computer til routeren ?
- via en anden computer med 2 netkort?
- via Switch / HUb med et netkabel ?
- eller har routeren en indbygget switch hvori den er koblet på ?

Det er vigtigt før jeg kan svare på dit spørgsmål "!
Avatar billede manga Nybegynder
23. oktober 2003 - 20:59 #5
169.x.x.x er rigtig nok en "fallback-ip" eller en virtuel ip genereret af MS Windows.
Ved liunx er det anderledes, den vil ikke forslå en 169 adress, såfremt den ikke enten automatisk henter denne oplysning er bliver sat op til det.

192.168.x.x er en standart adresse såvel som 100.100.100.x,
det kommer helt an på hvilken adresse der er angivet i routeren -> hvilket domæne netværket opererer under.
Avatar billede cgroup Nybegynder
24. oktober 2003 - 12:39 #6
Det var en hadrwarefejl