Avatar billede kalsen Nybegynder
23. september 2003 - 01:09 Der er 2 kommentarer

Sikkerhed omkring Linux

Hej alle Linux-eksperter,

Jeg har sådan et lidt mere generelt spørgsmål omkring Linux. Hvordan undgår man importere f.eks. virus ind på kritiske servere, hvis vi vælger at bruge Linux.

Linux kernen er - så vidt jeg forstår - lavet af forskellige frivillige personer. Hvordan har man garanti for at der ikke er en af dem der har ond vilje og smugler en linie virus-kode eller lignende ind i kernen.

Eller der findes jo et hav af applicationer til linux, som man kan downloade. Hvordan kan være sikker på at der ikke er en programmør med ond vilje der herved får smuglet kode ind, der bliver compileret og måske endda kører som root på en server.

For mig at se vil linux-verdenen være et eldorado for hackere, hvis der ikke er mekanismer til at kontrollere de forskellige koder, så de er fri for ond kode. Du kan selvfølgelig svare, at der selv-justits i linux-verdenen - men det tæller ikke rigtigt, når vi sdnakker om forretningsapplikationer. Du kan også svare, at jeg selv skal kontrollere koden og har mulighed for det, men det er uoverkommeligt i praksis i store applikationer.

Er denne diskussion noget som man har haft i linux-verdenen.Ellers burde den måske tages op.

Har du du nogle kommerntarer så hører jeg dem gerne og vil tildele points til de bedste.

Med venlig Hilsen

Lars Kalsen

PS! Jeg bruger din private e-mail fordi min postserver ved TDC er nede.
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. september 2003 - 02:19 #1
jeg må bede dig om at lukke dette spm ved selv at ligge et svar og acceptere det da du ifølge ekspertens regler kun må oprette det samme spm 1 gang.
Avatar billede simonvalter Praktikant
23. september 2003 - 02:20 #2