Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. september 2003 - 00:20 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Radeon 9700 Pro

Hejsa!

Jeg tænkte idag, at jeg skulle være smart:

Hvorfor skulle min arbejdsmaskine have et 128MB Radeon 9700 Pro kort installeret, når jeg hjemme på min gaming maskine kun havde et 64MB Geforce4 TI4200? Så jeg besluttede mig for at bytte rundt. Man skal jo ikke ha' alverdens grafik-ressourcer for at holde Visual Studio igang på kontoret.

Som sagt så gjort... MEN.. (Og her kommer problemet, som jeg håber, at i kan hjælpe mig med):

Radeon kortet kommer fra en DELL Dimension et-eller-andet, og når jeg forsøger at boote min maskine efter at ha' installeret kortet, så bliver det ikke registreret i BIOS på mit ASUS P4PE motherboard. Min monitor fortæller, at der ikke er "Sync" og skærmen er herefter totalt sort. Det mystiske er, at BIOS ikke registrerer fejl, og fortsætter med at loade WinXP pro.

Når jeg smider mit Geforce tilbage i maskinen er der ingen problemer.

Jeg har forsøgt med alle mulige strømstyrker på AGP-porten (1.5V - 1.7V), og jeg har naturligvis husket at plugge den eksterne strøm til Radeon kortet. Intet resultat. Jeg har opdateret BIOS til den nyeste version. Intet hjalp.

Jeg har forsøgt at un-plugge min CD-R og CD-drev, i tilfælde af, at kortet fik for lidt "juice".. Men det var umiddelbart ikke tilfældet.

Så nu spørger jeg Jer:

Hvad i hede hule "#"!"¤/ er der galt !? Kan det være fordi DELL har én eller anden latterlig "don't ever try to use anything but DELL"-strategi ?

Jeg er ihvertfald blank!

Mange tak for hjælpen! :)

Mvh,

/thomas regin.
Avatar billede kvik Nybegynder
23. september 2003 - 07:27 #1
Radeon 9700 er agp 8, kunne tænkes dit bundkort ikke vil lege med det.
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. september 2003 - 07:52 #2
Altså jeg har jo haft dårlige erfaringer med Dell, men det var bambus ram jeg ikke kunne få lov at installere i en Dell.
Derimod kan du godt sætte andre lyd og grafikkort i en Dell.
Men her har du jo taget en komponent fra en Dell og sat over i en anden maskine.....
Hvis grafikkortet stammet fra en af "de store" producenter burde det jo passe i en hvilken som helst maskine.
Hvor er kortet fra?
Har du inden du installerede kortet fjernet driveren fra det andet grafikkort?
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. september 2003 - 11:29 #3
Kvik,

Radeon-kortet understøtter i følge producenten (ATI) AGP 2X, 4X og 8X.

Andersenph,

Nej, jeg har ikke fjernet den gamle driver, eftersom maskinen slet ikke viser noget fra det sekund jeg booter. Ergo er det BIOS, som ikke genkender kortet, og ikke Windows.

Mange tak for hjælpen indtil videre!

/thomas regin.
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. september 2003 - 11:34 #4
Hvem har lavet grafikkortet?
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. september 2003 - 11:50 #5
Andersenph,

Jeg tror kun der findes én producent af Radeon-kort, og det er ATI (http://www.ati.com)

Mvh,

/thomas.
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. september 2003 - 11:57 #6
Jeg slår lige mig selv på panden :0)
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. september 2003 - 11:58 #7
Hehe.. Du skal være velkommen! ;)
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. september 2003 - 12:01 #8
Men hvad så med Hercules? De laver jo også radeon grafikkort og du nævner jo ikke at det er fra ATI, hvis jeg må forsvare mit spørgsmål lidt ;0)
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. september 2003 - 12:06 #9
Har du trykket kortet rigtigt i?
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. september 2003 - 12:10 #10
Andersenph,

Okay okay.. Jeg vidste faktisk ikke, at Hercules også lavede Radeon kort, og hvis jeg skal være helt ærlig, så ANER jeg ikke hvem der har produceret mit kort. Det er jo nogle gange lidt svært at vide med DELL produkter, eftersom de ofte får leveret deres hardware fra underleverandører. Det eneste jeg umiddelbart kan se på kortet er, at der står et stort "ATI" på blæseren, så jeg formoder derfor, at det er ATI, der har produceret det!

Ja, kortet er/var trykket helt korrekt i, og den lille AGP-anordning, som skulle holde kortet på plads var også klikket på plads.

/thomas regin.
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. september 2003 - 12:17 #11
http://www.eksperten.dk/spm/242506
Her er lidt middagslæsning.
Håber du kan bruge lidt af det.
Hvis du vil finde ud af hvem der har lavet kortet kan du jo bruge aida 32 på din Dell.....
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. september 2003 - 12:17 #12
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. september 2003 - 12:35 #13
Andersenph,

Tak for linksne. Altså, kortet fejler jo ingenting, i og med, at jeg kan plugge det i min kontor-maskine uden problemer.

Mht. til Aida, så er det jo en ANELSE vanskeligt at køre benchmarking på en maskine hvor man ikke kan se en brik af hvad der foregår på skærmen! ;)

/thomas regin.
Avatar billede d0wd Nybegynder
23. september 2003 - 13:39 #14
"Ja, kortet er/var trykket helt korrekt i, og den lille AGP-anordning, som skulle holde kortet på plads var også klikket på plads."

derfor kan det godt sidde en anelse forkert, har selv haft problemet med mit 9700pro selvom jeg har sådan en låsedims også.. eneste der hjalp her var at tage det ud og sætte det i til det virkede som det skulle, nogen bundkort/gfx er åbenbart RET følsomme med om de sidder 100% rigtigt i agp'en ...
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. september 2003 - 19:01 #15
---thomas regin>> jeg mente hvis du satte kortet TILBAGE hvor det kom fra så kunne du jo se hvilket kort det er :0)

Jeg hælder mest til at kortet er kun til Dell maskiner og du kunne jo høre hos Dell´s support
Avatar billede thomas_regin Nybegynder
23. september 2003 - 19:22 #16
Nu skal i bare høre !!

Strømsvigtet var af én eller anden totalt mærkelig årsag min redning. Da strømmen kom tilbage, virkede kortet pludseligt perfekt !!

HVOR UNDERLIGT ER DET !???

Anyways.. Tak for hjælpen!

Andersenph, du har lavet en masse flot research, og jeg synes derfor, at du skal ha' pointene alligevel, hvis det er okay med jer andre?

Tak for alt! :)

/thomas regin.
Avatar billede andersenph Nybegynder
24. september 2003 - 09:19 #17
Jamen jeg har altid ment er der er mere mellem himmel og jord :0)
Jeg takker for de point jeg får og det glæder mig at du fik det til at virke...