Avatar billede faroeboy Nybegynder
21. september 2003 - 11:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Slette XP home Edition

Hvordan sletter man XP? (den er ikki aktiveret endnu)
Jeg har købt en ny PC og programmet XP Home....
men da jeg har mange gamle programmer i forvejen ville jeg gerne have partioneret harddisken, men det mislykkedes, med et fejltryk.
Jeg har prøvet at boote med en win98 startdisk, men da hyler den helt vildt, den vil simpelt hen ikke.
Ved tryk på F8 i opstart får jeg 4 muligheder
jeg ikke kan bruge til noget.
Med blå bagrund og gule bogstaver står der:
Floppydrev
Ide-0
Ide-1
kan ikke huske det sidste.
I denne situation fungerer mit tastatur ikki,da det er trådløst samt trådløs mus, HuFF.
Så jeg duer ikki engang starte i fejlsikret tilstand.
Unskyld disse forfærdelige, dumme spørgsmål, men det ville glæde mig , om der er nogen som kan rette mig en hånd.
Iøvrigt har jeg installeret en harddisk mere, uden dog at kunne partionere den anden, eller fjerne XP.
Mig fortalt skal man installere win 98 først derefter XP det er det jeg vil.
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
21. september 2003 - 11:28 #1
det nemmeste er vel at boote på din xp-cd, så kommer der en installationsguide op, hvor du kan partitionere og formatere, og derefter installere..
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
21. september 2003 - 11:29 #2
hvorfor vil du installere 98 først?
Avatar billede i_am_gates Nybegynder
21. september 2003 - 12:16 #3
Hallo!

at slette windows xp er nemt. du booter på på en boot-disk eller boot-cd med commando promt. du skriver: fdisk [enter]
du siger ja til at bruge fat32 ved første vindue promt. herefter sletter du fat32 partitionen(diskopdelingen), og eller NTFS opdelingen.
Opret derefter nye partition(er) FAT32 til win98, genstart, og formater de nye dreve. (inden du kører windows 98 installationene)

god fornøgelse!
Avatar billede faroeboy Nybegynder
22. september 2003 - 10:45 #4
foxy lady,  det er fordi microsoft anbefaler det.
min disk er formateret i ntfs, derfor kan jeg slet ikke finde ud af det.
Men jeg vil komme tilbage, jeg er meget ophængt af arbejde lige nu.
Jeg afprøver dine ideer, jeg synes bare jeg har prøvet alt :(
ellers foreløbig tak
Avatar billede magictouch Nybegynder
22. september 2003 - 11:03 #5
Det er måske sådan et program her, du har brug for? http://www.bootitng.com/bootitng.html
Avatar billede hcma Novice
22. september 2003 - 12:06 #6
http://www.hcma.dk/formattering.htm#uninstall
Her er et link til "How to Uninstall Windows XP and Revert to Previous Operating System"
Avatar billede pck Nybegynder
23. september 2003 - 13:15 #7
Hvis du ønsker dual boot er det nemmest hvis du installere win98 først, dette skyldes at win98 skal ligge på c: hvorimod winXP kan ligge på eksempelvis D:
Jeg ville lave en FAT32 bootdisk og derefter starte PCen op på denne bruge FDISK til at slette partitionerne og oprette 2 nye, hvoraf den første formateres med FAT32, nu kan win98 så installeres på denne partition.
Efter win98 installationen booter du fra winXP cd'en og installere nu XP på den uformaterede partition. Ønsker du at win98 skal kunne se dokumenter og andet fra winXP partitionen skal du installere XP med FAT32 filformatet er det ikke nødvendigt ville jeg vælge NTFS.
I winXP kan du senere indstille hvilket system der skal startes op med og hvor lang tid du skal have til at vælge mellem de 2 systemer.
Avatar billede hcma Novice
23. september 2003 - 14:03 #8
PartitionMagic kan lave nye partitioner uden at man behøver at slette noget.
PartitionMagic 8.0 ligger som fuldt gratis program på cd'en til
PC Planet nr.11  August 2003.
Avatar billede faroeboy Nybegynder
29. september 2003 - 01:37 #9
hej pck, det var lige det, undskyld jeg først nu er tilbage, det skyldes også min afinstallation, og til dels geninstallering.
Men det der med fat og ntfs har jeg tjek på synes jeg.
Min installation af win98 på c: drevet gik fint, men værre gik det
med derefter at installere XP. Kunne bare nå til een blå skærm med en hel masse om at lukke ned for ikke at beskadige pc'en, så det var det. (jeg vil tro XP blev installeret på c: også, det går slet ikke, puha den klovn jeg er) Så om igen. Nu er jeg på igen med XP og kun XP :(.
Altså vil jeg prøve med  win98 på c: drevet og XP på d: drevet
det vil jeg umiddelbart tro. Bare jeg får XP over på d:??
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
29. september 2003 - 18:47 #10
jeg troede ikke at du ville ha to os'er på din computer, men derimod ville ha opdateret 98 til xp.. ak