Avatar billede fireflashx Nybegynder
21. september 2003 - 03:39 Der er 2 kommentarer

Find individuelle kategorier samt antal produkter i hver kategori

Jeg har en tabel, produkter, hvor jeg har 3 felter (har flere, men kun de 3 der skal bruges lige nu)

id
varenavn
kategori

Jeg skal lave en liste med kategorier, hvor hver kategori (selvfølgelig) kun står en gang

"SELECT DISTINCT(kategori) FROM produkter ORDER BY kategori DESC".

Mit spørgsmål er nu, hvordan får jeg samtidig antal varer i hver kategori (dvs, alle de varer hvor kategori er det samme, for hver kategori).

Resultatet når jeg skriver det ud skal være:
Kategori 1 - 23823 varer
Kategori 2 - 1231 varer
osv...
Avatar billede tjp Mester
21. september 2003 - 04:26 #1
Mit SQL er lidt rustent, men jeg tror dette skulle gøre det:

SELECT kategori, COUNT(varenavn)
FROM produkter
GROUP BY kategori
ORDER BY kategori DESC

(Er der nogen bestemt grund til at det skal være DESC?)

Udskrivning med "Kategori", "-" og "varer" må du selv klare! *S*
Avatar billede tjp Mester
07. marts 2004 - 05:06 #2
Lukketid?