Avatar billede resman Nybegynder
19. september 2003 - 16:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

17 eller 19 tommers TFT

Er på kig efter en 17 eller 19 tommers TFT skærm (Samsung SyncMaster 172T eller 192T). Er mest til 19 tommers men har hørt at det er bedre at holde sig til 17 idet en 19 strækker pixels. Hvad skal man vælge?
Avatar billede toocool Nybegynder
19. september 2003 - 16:48 #1
hvis du har pengene, så køb en 19" med en opløsning på min. 1280 * 1024

eks. en 19" amitech. Har fået temmelig gode resultater i test, og så er der 2 års garanti. Og saom de eneste giver de dig garanti for, at den er fri for fejl når du pakker den ud (pixelfejl)
Avatar billede resman Nybegynder
19. september 2003 - 17:12 #2
Men det er samme opløsning som en 17". Hvad med det med at strække pixels?
Avatar billede amadeus Nybegynder
19. september 2003 - 17:28 #3
Hvis det er samme opløsning ville jeg helt klart vælge en 17". De har oftest bedst responstid, og er desuden billigere. Det giver ingen pointe at strække pixelsne - så skal skærmen bare længere væk.
Jeg anbefaler Hyundai Q17 skærmen. Den har en responstid på 20 ms, hvilket er bedre end dem på 16 ms, da der er flere farver.
Avatar billede cdc Novice
19. september 2003 - 17:32 #4
jeg har en samsung 19" SyncMaster 191T, med DVI kabel, en kanon skærm til alt, helt klart en skærm at anbefale.
Pass på med hvad producenterne siger responstiden er, da det også har noget med antal farver den er testet på.

/cdc
Avatar billede amadeus Nybegynder
19. september 2003 - 17:38 #5
En 16 ms har kun 1/20 så mange farver som en 20 ms har. Det skyldes at der kun er én producent der laver hver enkelt. Fx er det hyundai der laver ALLE 20 ms skærmpaneler, og et andet firma der laver ALLE 16 ms. Og hyundai har simpelthen lavet et bedre skærmpanel, med mange flere farver. 16 ms har så få farver at den ofte skal tegne 2 pixels lige efter hinanden med de to nærmeste farver, hvis den for en forespørgsel om at vise en farve den ikke har. Og når den skal vise to, har den logisk nok en responstid på 32 ms på den pixel. Og det er ca. halvdelen af pixelsne som den skal vise 2 af...
Derfor er 20 ms generelt hurtigere end 16 ms (hvis du bruger mange farver - fx på computerspil).
Avatar billede resman Nybegynder
19. september 2003 - 17:43 #6
Amadeus - de 2 skærme jeg kigger på er ens , hvad angår både responstid, opløsning, ja faktisk alt undtagen for størrelsen. Jeg har selv en Samsung CRT skærm og har hørt de laver TFT skærme for mange producenter, så de burde være gode.

Ud fra det, kan jeg så vælge en 19" og få ligeså god kvali som 17"?
Avatar billede toocool Nybegynder
19. september 2003 - 19:14 #7
Vil give cdc ret i, at du skal bruge et DVI kabel for at få et kanon billede. Undersøg lige om dit grafkort har stik til dette.
Avatar billede resman Nybegynder
22. september 2003 - 10:31 #8
Har nu bestilt en 19" SyncMaster 192T. Glæder mig meget til at få den. Tak for jeres svar og kommentarer.
Avatar billede ldrada Nybegynder
22. september 2003 - 10:35 #9
En ting er ihvertfald vigtig at pointrere.
Hvis du er en af dem der (stadigvæk, siden 1997) kører 800x600 eller 1024x786, så hold dig til 17" skærmen, da du i det tilfælde overhovedet ikke får udbytte af skærmen.
Hvis du derimod, er webdesignerenes ven og gerne fr eksempel vil bruge 1152x864 eller derover (1600x1200 ser godt ud på en 19") så vil jeg råde dig til at købe en 19".

ps. det gør mig simpelthen rasende når jeg ser nogle have 800x600.
Avatar billede toocool Nybegynder
22. september 2003 - 11:54 #10
ok, nu fatter jeg ikk en bjælde: Jeg anbefaler dig at købe en 19".

Alligevel giver du point til en person som anbefler en 17", men skriver at du ahr valgt en 19".... fisk
Avatar billede amadeus Nybegynder
22. september 2003 - 13:45 #11
Tak for point...
toocool det går ikke ud på at give point til dem som vælger det samme som en selv, men til dem der giver ordentlig respons.
Avatar billede amadeus Nybegynder
22. september 2003 - 13:45 #12
Men derfor kunne han godt have delt dem, det giver jeg dig ret i.....