Avatar billede jens_k Nybegynder
19. september 2003 - 10:27 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Oracle server går kold.

Hej

Jeg er lige startet i et firma hvor vi har en Concorde som logger på en Oracle server 8.1

Der er opstået det problem at Oraclen går ned konstant, eller den bruger CPUen 100%, hvilket gør at Concorden ikke får noget svar når den requester noget.

Er der et tool til en Oracle, så jeg kan se hvad der er skyld i det store CPU forbrug ?

Det er et problem som er kommet lige pludselig, før lå cpuen på 20% ussage, nu er den på 100% konstant. Og i Task Manageren er det oracle.exe som bruger den 100%.

Nogen som har en løsning ?

Jens K
Avatar billede teepee Nybegynder
19. september 2003 - 10:41 #1
Du kan ikke se nogle ora- fejl noget sted?
Avatar billede jens_k Nybegynder
19. september 2003 - 10:43 #2
Nej, der går bare 5 min inden Concorden f.eks kan slå en debitor op, og det plejer at tage 1 sek..

Jens K
Avatar billede teepee Nybegynder
19. september 2003 - 10:45 #3
Det lyder som noget index problem. Er der nogle der vedligeholder jeres oracle base, eller kører den bare derudaf?
Avatar billede jens_k Nybegynder
19. september 2003 - 10:51 #4
Den køre vist bare derud ad...

Er der ikke et tool i oracle jeg kan åben, ligesom en slags Event Log, så jeg kan se hvad der går galt ?

Jens K
Avatar billede teepee Nybegynder
19. september 2003 - 11:00 #5
Har du prøvet at genstarte Oracle? Kører I rule-based? Muligvis er der kommet statistik på tabellen, men hvem skulle have gjort det? Muligvis kører I costbased(det mest normale) og index er ikke blevet analyseret i årevis? Men hvis Oracle passer sig selv, kan jeg ikke umiddelbart se hvad der skulle gøre forkellen fra 1 sek til 5 min uden mellemstadier. I har ikke lige indlæst 500.000 nye debitorer eller lign?
Avatar billede jens_k Nybegynder
19. september 2003 - 11:03 #6
Nej, det har vi ikke..

Ja, jeg har prøvet at genstarte den et pr gange..

Prøver lige igen..
Avatar billede teepee Nybegynder
19. september 2003 - 11:07 #7
Du kan se i initxxx.ora filen om maksinen kører costbased eller rulebased. Hvis den kører costbased kan du connecte til det skema hvor debitor tabellen ligger og skrive følgende kommando

analyse table [tabel] estimate statistics 20 percent;

Hvis det er en meget stor tabel så brug 10 percent.
Avatar billede dancni Nybegynder
19. september 2003 - 11:22 #8
Det er altid et problem at køre en database server med kun 1 CPU, da en enkelt tung query kan overbelaste databasen.

Det bedste værktøj er Toad Professionel (dyrt) som kan downloades med prøvelicens fra 'http://www.quests.com/requests/?RequestDefID=49'

Du kan bruge DBA modulet i dette værktøj til at undersøge de igangværende sessioner og finde problemet.
Avatar billede egonspock Seniormester
20. september 2003 - 18:50 #9
Abnormt CPU-forbrug kan tyde på for lidt RAM, da den så skal spilde sin tid med at flytte hukommelse i stedet for at compute. I har vel ikke fået udvidet brugerflokken? Se efter antallet af sessioner på serveren, og hvor meget RAM de forbruger hver for at finde ud af om der skal mere RAM i. Jeg kender ikke Concorde, men hvis hvert 'modul' f. eks. åbner en ny oracle session, kan en enkelt bruger hurtigt bruge 100 MB på serveren eller værre. Hvilken udgave af Oracle er det i øvrigt? udgaver før 8.1.6 er ikke det jeg kalder produktionsmodne.
Avatar billede egonspock Seniormester
20. september 2003 - 18:53 #10
Måske er det værd at se efter om der skulle være nogle dump-filer, der fortæller om hvad den går i stykker på.
Avatar billede jens_k Nybegynder
21. september 2003 - 06:07 #11
Egonspock, der er 4 GB Ram i, og der bliver kun brugt 1.5 GB når den er i drift.

Jeg opgav at finde ud af det selv, så fik fat i en ekspert fra WM-Data.

Det er pga at de fleste database filer er gået i "stykker", så der blev indlæst en backup fra 1 September, og så blev der kørt nogle Archive filer ind, så vi er up2date på den.

I skal have mange tak for jeres hjælp.

Jens K