Avatar billede johannielsen Nybegynder
27. december 2000 - 01:09 Der er 13 kommentarer og
5 løsninger

Hvilket Geforce 2 MX?

Jeg ved godt at mit sprøgsmål er det samme som http://www.eksperten.dk/spm/31750 , men jeg synes ikke der er svaret ordenligt i det!

Jeg ved godt at Creatives er det eneste med DDR-ram, og skulle være bedst, men betyder det noget, når kortet er så neddroslet som det er?

Er der ikke lavet nogle test, mellem Creatives og de andre kort!

Jeg er ikke interresseret i overclocking, så det skal ikke tages i betragtning!
Avatar billede stigc Nybegynder
27. december 2000 - 02:03 #1
Avatar billede johannielsen Nybegynder
27. december 2000 - 11:43 #2
-------->StigC
Nej, det er et MX kort med DDR-ram, ikke et GTS eller noget andet!
Avatar billede morten_b Nybegynder
27. december 2000 - 22:20 #3
Det er korrekt at Creative\'s kort er udstyret med DDR-ram, men det er til gengæld kun 64-bit, hvor kortene med SD-ram kører 128-bit.

Jeg kan varmt anbefale et Leadtek Winfast Geforce2 MX. Dette kort har, i modsætning til bl.a. Creative og ASUS, en aktiv køleprofil (dvs. en blæser) på chippen. Dette undgår de varmeproblemer nogen har haft med MX-kort.

Desuden er du sikret en god support, f.eks. m.h.t. drivere. Jeg opnår højere score med Leadteks drivere end flere jeg kender får med Detonator3-driverne (på tilsvarende kort af andre mærker).
Avatar billede johannielsen Nybegynder
27. december 2000 - 22:24 #4
------>mortenB

Kan du ikke vise nogle tests?
Jeg har læst at MX kort overhovedet ikke behøver aktiv køling, og der bare er der for larmens skyld!

Jeg sætter FPS højest! - altså er DDR-rammene hurtigst vil jeg have dem!!!
Avatar billede devil_dk Nybegynder
28. december 2000 - 02:13 #5
Jeg har et Prophet 2 mx det har ikke ddr ram men tilgengæld 5.5 n/sec ram det gør faktisk kortet til et af de hurtigste på markedet :)
Avatar billede johannielsen Nybegynder
28. december 2000 - 18:06 #6
Jaja, men er det ikke nogle tests!!!
Avatar billede komputer Nybegynder
29. december 2000 - 17:37 #7
DDR RAMene som Creative bruger er rigtig nok som Morten B skriver 64bit DDR RAM.. og når man regner båndbredden ud for RAM så vises det at DDR RAM som creative ikke er \"bedre\" se hvorfor:

128bit SDRAM til standard GeForce2 MX på 166Mhz:
128 * 166 = 21248 bits.. og der går 8 bits til en byte, derfor 21248/8 = 2656 Mb/s

64bit DDR RAM (166Mhz) (NOTE GeForce2 MX understøtter IKKE 128bit DDR RAM som bl.a. GTS): derfor: 64 * 166 * 2(fordi det er DDR RAM, dvs. Dobbelt så effektiv pr. mhz) = 21248 -> 2656Mb/s

Voila DET ER DET SAMME.. det er kun et REKLAMETRICK! at det er DDR RAM..

Jeg kan bla. nævne at 3D prophet II MX har 5,5ns RAM og RAMen er klokket til 183Mhz = 2928 MB/s ,men mangler en aktiv køler.. (ikke det VILDESTE problem, men ved ekstrem belastning, bliver kortet ret varmt, men det kan nemt klares med ved at sætte en 4x86 blæser på..
Avatar billede johannielsen Nybegynder
30. december 2000 - 14:54 #8
------>Komputer

Tak, du skal nok få point!
Men kan du ikke skaffe nogle tests, hvor Creatives kort er sammenlignet med nogle andre!!

Ellers er det der 3D prophet II MX ikke overclocket når det kører med 183 mhz?

Avatar billede johannielsen Nybegynder
02. januar 2001 - 15:57 #9
------>ALLE

Er der virkelig ingen der kan komme med et link til en side hvor Creatives DDR-MX kort bliver sammenlignet med de andre SDR-MX kort?
Avatar billede johannielsen Nybegynder
03. januar 2001 - 12:22 #10
--------->ALLE

Ingen vil åbenbart mere....så i får ikke så mange point!
Avatar billede vuffe Nybegynder
03. januar 2001 - 14:04 #11
Nej. Men men jeg vil ikke anbefale at købe et kort fra Asus hvis du har et VIA-chipset på dit bundkort, så kan du nemlig kun køre 1XAGP!
Avatar billede johannielsen Nybegynder
03. januar 2001 - 14:08 #12
------->vuffe

Via....er det dem der laver chips til Socket A? - altså AMD?
Avatar billede vuffe Nybegynder
03. januar 2001 - 15:20 #13
Ja, VIA laver chipset til ALLE socket A.
Men misforstå mig ikke, det kan godt være at det virker, men I utallige forum\'er er der problemer med VIA\'s lort og Geforce kort, ikke kun MX\'eren.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
03. januar 2001 - 15:27 #14
------>vuffe

Men hvorfor lige ASUS?
Avatar billede vuffe Nybegynder
03. januar 2001 - 15:35 #15
Ved heller ikke om det kun er Asus\'es produkter, men også de har et forum proppet med med disse problemer, og de har ikke tænkt sig at gøre noget ved det. Jeg har sendt Asus 3 e-mail, men de har åbenbart ikke tid til at hjælpe tusindvis af folk.
Avatar billede vuffe Nybegynder
03. januar 2001 - 15:41 #16
Jeg syntes bare det er totalt ringe at man ikke kan udnytte 4XAGP. Både mit bundkort og grafikkort er fra Asus, og det passer ikke sammen...DET ER SKU FOR RINGE!
Avatar billede komputer Nybegynder
04. januar 2001 - 15:49 #17
--> ALLE / Johannielsen
test af Creative\'s DDR RAM kort:
http://www.xbitlabs.com/video/creative-geforce2mx.html

NOTE; Creative kortet kører KUN!! 143Mhz, dvs. er endnu LANGSOMMERE END et standard Gf2 MX kort, hvis man ikke overclocker det..

--> Johannielsen: Nej, Hercules/guillemot 3D prophet II MX er født med RAM på 5,5ns (183Mhz) og er som standard clocket til 183Mhz RAM.

--> Vuffe
Man kan godt køre 2xAGP på AMD 751 (det gør jeg med mit gf2MX).. ang. 4xAGP så kan man ikke udnytte det anyway, da RAMene lige kan levere omkring den 1Gb/s som koretet skal bruge.. men der skal jo også bruges rambåndbredde på andet end AGP textures.. Omvendt bruges AGP ikke \"effektivt\" og det vil ikke kunne mærkes om man kører 2xAGP eller 4xAGP.. og standarden for 8xAGP er jo allerede igang med at blive formet (primært af Intel)..

ang. VIA = så laver de deres egne chipsæt, f.eks. KT133, KT133A (begge til socket A) KX133 (slot A), Apollo Pro133A (til Slot 1/socket370) etc...
MEN ofte bliver VIA\'s southbridges brugt sammen med AMD chipsæts (f.eks. på  Asus K7M der bruger AMD 751 northbridgen), southbridgen er den der styrer ting som f.eks. harddisken (det er derfor at f.eks. KT133 chipsæt både kan have UDMA 66 ELLER også UDMA100 selvom der ikke er nogen ekstra harddiskcontroller).
Avatar billede vuffe Nybegynder
05. januar 2001 - 10:40 #18
>Komputer
Tak for dit lærerige svar, men det er jo da Asus (og mange andre) der forhandler bundkort, jeg mener du kan vel ikke købe en VIA-chip. Og derfor må det da også være dem der hænger på den når lortet ikke virker.
Forresten hvis du ved så meget om VIA og GF2MX, evt. mht. strøm så kig ind på spm. http://www.eksperten.dk/spm/36080 der er stadig point at hente.

Nu har jeg hørt adskillige forestillinger om hvor meget AGP-speeden betyder, men hvor meget egentlig på et sådan GF2MX?