Avatar billede kaktussen Nybegynder
18. september 2003 - 00:07 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Navn/type på A/D konvertere til interfacekort til pc

Jeg skal bruge en 8-bit A/D konverter og en tilsvarende 8-bit D/A konverter.De skal begge være integrerede kredse eller bestå af så få komponenter som muligt.
A/D-kredsene skal bruges i forbindelse med byggesættet Br 847 fra Brinck og vil komme til at fungere som konvertere af analoge signaler til digitale optokoblede indgange på et serielt interfacekort til en pc.
De tilsvarende D/A konvertere er til interfacekortets udgange.
Jeg leder efter navn/type på sådanne kredse samt en relevant forhandler.
Og for en ordens skyld: Jeg har været hos Brinck, de kan godt bestille en kreds hjem, men skal bruge et navn/nummer på kredsen.
God jagt!!
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
18. september 2003 - 00:22 #1
D/A converteren kan du lave med modstande, du kan søge på R2R-ladder. Men her skal du vide lidt om hvad der skal sidde efter D/A converen hvis du ikke sætter en opamp på selv.
Det største problem ligger i A/D converteren. Den skal nemlig have et clocksignal som fortæller hvornår den skal sample. Desuden er der også stor forskel på om du kun skal sample 1 gang i sekundet eller om det skal være meget hurtigere.
Så med den mildest talt vage beskrivelse du er kommet med indtil nu, er det svært at komme svaret nærmere.
Avatar billede clauzii Nybegynder
18. september 2003 - 00:38 #2
Prøv et kig på www.analogdevices.com

Søg efter en kreds med navnet AD7569/AD7669:

Indeholder både Ind og Ud på samme chip med op til 500 KSamples/sec.
Jeg tror godt du kan bestille den hos www.rs-components.dk

Hvis det er HELT umuligt, KAN jeg måske finde en iorden men brugt kreds...
MEN - prøv lige det ovennævnte først - sku´ ku´ gi´ sig!
Avatar billede clauzii Nybegynder
18. september 2003 - 00:45 #3
PS: Hos RS har den varenummer: 297-743

Velbekomme ;)
Avatar billede kaktussen Nybegynder
18. september 2003 - 01:19 #4
clauzii>>
Det ser godt ud, jeg har lige været inde hos rs. Men lige et spørgsmål: hvorfor anbefaler du lige akkurat 297-743 af alle konverterne på siden. De ser ret ens ud når man lige kigger på dem.
Lige et par spørgsmål mere:
Hvad er forskellen mellem parallel og seriel når man blot ser på konverteren og er der nogen forskel på den og de andre (andet end prisen). Jeg går ud fra supply range beskriver kredsens driftsstrøm og ikke det signal der måles på. Clockfrekvensen ser fin ud.
Jeg checker med Brinck i morgen for at høre om konverteren vil passe til interfacet, men foreløbig tak !!
Avatar billede kaktussen Nybegynder
18. september 2003 - 23:20 #5
Det bliver vist først fredag jeg vender sagen med Brink, sorry!!
Avatar billede clauzii Nybegynder
20. september 2003 - 04:16 #6
Havde lige skrevet en lang smøre, men blev bedt om at være logget ind, hvilket jeg VAR - hele baduljen slettet....:((

Lige kort: Det ser ud til at der ikke er nogen form for analog A/D-konvertering på Br847 - kun D/A samt digitale (ON/OFF) porte: 32 ud - 24 ind

Det ligner kredse fra PHILIPS..

Hvorfor kan Brinck ikke fortælle hvad deres eget byggesæt bruger?? Og hvorfor er ingen konvertere med i prisen på 389,-??

Det´sent, men jeg vender tilbage...
Avatar billede kaktussen Nybegynder
20. september 2003 - 13:29 #7
Clauzii>>
Det er et godt spørgsmål ang. Brink. De har ingen A/D konvertere på lager selv og vil derfor måske ikke råde folk om hvad der skal bestilles hjem - jeg kan nu ikke forestille mig at det skulle være noget problem for dem.
Men mit indtryk er at Brink er bedst til at råde om helt specifikke ting, der er en vis træghed hvis man ønsker et kredsløb skitseret. Formodent laver de netop byggesættene med et præcist formål og hvis man går ud over det er det på eget ansvar (og udenfor rådgivning)
Men jeg har ikke opgivet dem og er netop på vej der ind.

Ang. log in: Hvis du bliver smidt af når du har skrevet langt så skal du blot:
Trykke tilbage i dit browservindue;
Kopiere den ellers tabte tekst;
Logge ind på 'eksperten' og endelig
Paste hele smøren ind i en frisk tekstbox.
Avatar billede klaro Nybegynder
20. september 2003 - 18:02 #8
Hejsan.

  Ud fra det beskrevne lyder det som om at byggesættet bruger I2C protocollen til data. Hvis det er rigtigt så kan du let smide flere porte på og en sampler cpu (dit andet indlæg) på uden problemer.

  Hvis det ikke er et I2C kredløb, så skal man nok se diagrammet for at sige hvor let det bliver .-), men umuligt er det ikke.

  Når du kigger hos RS eller Farnell så er forskellen på seriel og parallel convertere ikke så stor (hvis vi altså ser bort fra interfacet), det er mere typen der gør forskellen. Altså om det er en Sigma-Delta, en SAC, en Flach eller en integrations converter. Til dit formål lyder SAC og integrations converterne som nogle du skal kigge efter. Flash'en er overkill hurtig og koster og Sigma-Delta er som regel (ikke helt) til audio formål.

  Hvis du kunne scanne diagrammet som 150 dpi gif, så vil jeg gerne hjælpe.
Avatar billede clauzii Nybegynder
24. september 2003 - 10:13 #9
Jeg bliver lige nødt til at gentage mig selv :)

Byggesættet har ingen Analoge porte IND, kun digitale, så jeg startede også med at tro der var Analoge indgange :))

Foriøvtigt er det begrænset hvor meget data der kan køre i en serielport..

Kunne du ikke fortælle hvad det skal bruges til, da der måske findes alternativer hvor også producenten ved der skal bruges?
(Ikke være sagt at du ikke må stille spørgsmålet, men det ER altså underligt Brinck ikke ved hvad deres eget byggesæt bruger :/)
Avatar billede kaktussen Nybegynder
24. september 2003 - 18:54 #10
Jeg er blevet en hel del klogere på signal konvertering og jeg ved nu at AD7569 sikkert ville fungere, men er et vildt overkill (især prismæssigt) da Br 847 jo allerede har D/A konvertering med R2R-ladder på printet. En SAR A/DC er til gengæld et rimeligt bud (eks. TLC549IP).
Jeg har læst mig til at de uden problemer vil passe på byggesættet, det er ikke noget jeg har fået ud af Brinck - idet det kun er Peter Brinck himself der ved slige sager og han har ikke været at træffe de gange jeg har været derinde.
Imidlertid har jeg valgt helt at skippe sættet da jeg har brug for at kortet kan køre uafhængigt af pc'en. Derfor har jeg skaffet mig en AVR-microcontroler med protoboard fra UNIMEX til den halve pris. Den indeholder en en 8 kanalers ADC foruden al den program- og datahukommelse jeg har brug for.
Jeg er forøvrigt ved at bygge en digital vejrstation (temp., vind, nedbør og barometerstand) og skal være i stand til at aflæse og logge disse værdier ca. en gang i timen uden alt for meget cirkus fra pc'en.
Men tak for hjælpen - det satte skub i det hele.