Avatar billede Shasim Novice
17. september 2003 - 13:41 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Farver på fladskærm

Jeg håber dette er den rigtige kategori for mit spørgsmål.

Jeg har lavet et job, som primært består af billedfremvisning. Desværre har kunden valgt, at det skal foregå på fladskærm, og jeg må derfor se mine billeder blive fremvist med virkeligt skrækkelige farver, som også varierer afhængig af vinklen man betragter skærmen fra! Jeg har forsøgt med justering af skærmens farver, og justering af billederne, men er stadig vildt utilfreds med resultatet.
Jeg har ingen tidligere erfaringer med fladskærme, men har fået fortalt, at den omtalte skærm skulle høre til de bedre.

Det jeg kunne tænke mig var at høre om nogen havde nogle erfaringer på dette område? Er fladskærmsteknologien stadig ubrugelig i det grafiske miljø, eller kan der fås fladskærme, som er bedre egnet til visning af farver? I givet fald hvilke modeller.

:) Shanne
Avatar billede jensendk Nybegynder
17. september 2003 - 13:45 #1
Fladskærme er ikke ret gode til farver, ikke med den eksisterende teknologi.. Du er stucket.
Avatar billede janemil Nybegynder
17. september 2003 - 13:45 #2
Jeg har 2 fladekærme begge til ca 4000kr. De viser faver helt fint.

>som også varierer afhængig af vinklen man betragter skærmen fra
Der skal man op i den dyre model før det ikke sker.

Er du sikker på det ikke er PCen som er sluttet til skærmen, der er problemet?
Prøv at højreklik på skrivebordet --> Egenskaber --> Instillinger og se om det er sat rigtigt op.
Avatar billede janemil Nybegynder
17. september 2003 - 13:47 #3
>Fladskærme er ikke ret gode til farver, ikke med den eksisterende teknologi
Det er nu ikke min erfaring, men jeg er heller ikke grafiker.
Jeg kan ikke se forskel på min almindelig skærm til 5500kr og mine fladskærme.
Avatar billede Shasim Novice
17. september 2003 - 13:47 #4
janemil >>
Skærmen er rigtigt sat op med rigtig profil osv.

Hvilke modeller har du? Og hvilken model er "den dyre"?
Avatar billede kaage Nybegynder
17. september 2003 - 13:50 #5
Hej Shanne,

Det kommer jo an på øjet der ser. Min generelle opfattelse er, at teknologien er kommer virkelig langt, personlig er jeg tilhænger af MAG TFT skærme. Du kan se nærmere på dem her www.mag-monitors.dk - Specielt PS 776 er en fantastisk skærm også til grafisk arbejde. God kontrast og bred vinkel.

MVH

Kaage
Avatar billede janemil Nybegynder
17. september 2003 - 13:50 #6
PHILIPS 180B2 18" TFT FLADSKÆRM
PACKARD BELL FT700 17" TFT FLADSKÆRM
Avatar billede kaage Nybegynder
17. september 2003 - 13:51 #7
Køb en skærm med DVI - glemte jeg lige at tilføje... :o)
Avatar billede Shasim Novice
17. september 2003 - 13:58 #8
janemil>> Der er ret stor forskel i min verden; den omtalte skærm er en "LG Monitor TFT 17” L1710 S". Min daglige alm. skærm er en "LG Flattron 995FT Plus" + en Nokia, som begge viser farverne som de skal være.

Kaage>> Har du en grafisk baggrund? Eller hører du til dem, som ikke kan se den store forskel? Hvad er DVI?
Avatar billede casa_dk Nybegynder
18. september 2003 - 09:55 #9
det er umuligt at se farver helt ens på 2 forskellige skærme, også selvom du har dem opsat med samme ICC profiler osv. det kan simpelthen ik lade sig gører...
og med hensyn til fladskræme.... personligt synes jeg ik der er nogen der lever op til grafisk arbejde endnu, uanset hvor dyr den er.
Avatar billede casa_dk Nybegynder
18. september 2003 - 09:58 #10
dvi=Digital Video Interface
det er mere eller mindre bare en adapter der omformatere digitale signler til analog signaler og omvendt...
Avatar billede kaage Nybegynder
18. september 2003 - 10:02 #11
DVI

DVI (Digital Video Interface) is a specification created by the Digital Display Working Group (DDWG) to accommodate analog and digital monitors with a single connector. There are three different DVI configurations: DVI-A, designed for analog signals, DVI-D, designed for digital signals, and DVI-I (integrated), designed for both analog and digital signals.
Using a DVI connector and port, a digital signal that is sent to an analog monitor is converted into an analog signal. If the monitor is a digital monitor, such as a flat panel display, no conversion is necessary. Many monitors now include a DVI connection and many video adapters include a DVI port along with, or instead of, the traditional 15-pin Video Graphics Array (VGA) port.
Avatar billede kaage Nybegynder
18. september 2003 - 10:05 #12
Det vigtige er, at det ikke er nødvendig at konventerer når man har en fladskærm med DVI.. Der vil altid gå noget tabt i en konventering! thats all...
Avatar billede Shasim Novice
18. september 2003 - 11:35 #13
Tak for informationerne - jeg er ikke rigtigt blevet overbevist om at der findes en acceptabel type fladskærm til grafik, så jeg må nok leve med mit problem.
Avatar billede staz Nybegynder
19. september 2003 - 12:48 #14
Machintosh - Den computer som bruges i 70 % af den grafiske branche. De laver også fladskærme som viser farverne perfekt. Men tilgengeld kommer du også til at betale prisen.

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/71107/wo/rCLTWdYRFRyN2WbUoZEPWpSa099/0.0.7.1.0.5.21.1.2.1.3.0.0.1.0

Disse skærme er perfekte i alle hensende - har selv siddet foran en 21" tommer, og den er perfekt til grafisk arbejde =)

---- Staz ----
Avatar billede Shasim Novice
19. september 2003 - 12:55 #15
Tak - så skal jeg måske den vej. Jeg arbejder til dagligt med web- og multimediedesign, og det foregår i pc-miljø, så jeg har ingen erfaring med Mac.

:) Shanne
Avatar billede kaage Nybegynder
19. september 2003 - 13:05 #16
Mac er det ypperligste indenfor den grafiske branche. Men for os dødelige som kun har PC, så hjælper det altså gevaldigt med de produkter der kommer på markedet i denne tid. Ikke sagt at de når MAC til sokkeholderne :o) Det er klart at fortrække - hvis man har pengene til det, vel at mærke!

Besøg evt. www.macxpres.dk

//Kaage