Avatar billede smitx Praktikant
17. september 2003 - 08:28 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hyper Treading ?

Nu har jeg undret mig en del over Hyper Treading.
Læst og læst alle steder, men har endnu ikke fundet et
korrekt svar.

Hvornår er det godt at bruge HT ?
Hvornår er det ikke godt at bruge HT?

Er det programmer eller spil der kræver det ?
Avatar billede smitx Praktikant
17. september 2003 - 08:29 #1
Sagt på en anden måde, hvor er det en fordel at slå HT fra ?
Avatar billede soreno Praktikant
17. september 2003 - 08:32 #2
Det er næppe på noget tidspunkt en fordel at slå HT fra.

Du kan læse lidt om det her:
http://www.intel.com/technology/hyperthread/
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. september 2003 - 08:39 #3
her er en artikel jeg engang har læst og mener er ret god
http://www.arstechnica.com/paedia/h/hyperthreading/hyperthreading-1.html

den er godt nok lidt lang men den giver dig også noget info om både
Multithreading, Superthreading og Hyperthreading og det er jo ikke ligefrem et lille område.
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. september 2003 - 08:40 #4
og hvad jeg ved af er der endnu ingen programmer og spil der kræver det... det er endnu ikke særligt udbredt så det ville være meget dumt af producenterne hvis de låste sig fast på det.
Avatar billede soreno Praktikant
17. september 2003 - 08:49 #5
Som jeg har forstået det så er HT en "intern i CPU'en" teknologi, altså på lige fod med pipelines, cache og andre teknologier som programmøreren ikke behøver bekymre sig om ?
Avatar billede clawhammer Nybegynder
17. september 2003 - 08:50 #6
HT er en  teknologi, der kan få CPU´en til at afvikle 2 tråde (programmer) på samme tid... windows tror der er 2 cpu´er og kan derfor oftest gøre det meget hurtigere...
Det er somregl kun vær at bruge HyberThreading når du kører 2 krævende rogrammer på samme tid... f.eks. 3dstudio max og et spil..
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. september 2003 - 08:58 #7
eller et flertrådet program
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. september 2003 - 09:00 #8
fra Conclusions i artiklen:
As with SMP, this will ultimately depend on the applications themselves, since multithreaded apps will benefit more from hyper-threading than single-threaded ones. Of course, unlike with SMP there will be an added twist in that real-world performance won't just depend on the applications but on the specific mix of applications being used. This makes it especially hard to predict performance from just looking at the microarchitecture.
Avatar billede soreno Praktikant
17. september 2003 - 09:09 #9
Ok, enkelttrådede programmer vil naturligvis ikke få megen glæde. Men heldigvis findes der ikke ret mange (bruger)programmer der kun benytter én tråd.

Pointen er vel at parallellisere beregningstunge algoritmer. F.eks. rendering af billeder. Det giver programmøreren lidt udfordringer :-)

Man kan iøvrigt se i Task Manageren til win2k eller nyere hvor mange tråde en process benytter (skal tilvælges i menuen).
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. september 2003 - 09:11 #10
damn system idle process er ikke fler trådet ;)
Avatar billede soreno Praktikant
17. september 2003 - 09:17 #11
Gad vide om ikke den vil være det hvis man har et flerprocessor bundkort (én tråd pr. cpu) ?

:-)
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. september 2003 - 09:20 #12
jo det vil jeg også mene
Avatar billede smitx Praktikant
17. september 2003 - 09:22 #13
Takker så blev jeg lidt klogere :)

Smid lige nogle svar
Avatar billede soreno Praktikant
17. september 2003 - 09:23 #14
Ok.