Avatar billede qilanto Nybegynder
15. september 2003 - 21:08 Der er 7 kommentarer

SidefilForbrug problemer

Hejsa

Hvad sker der... mit sidefilforbrug i Winxp Pro er på over 1gb ... det er vel ikke meningen?

(Compueren har været online en lille uge - der kører ingen mistænksomme programmer - så vidt jeg kan se..)

Nogen der har en ide?
Avatar billede kenp Novice
15. september 2003 - 21:35 #1
problemet at bla. XP ikke er god nok til at frigive sin ram igen når den har været i brug! enten skal du bruge et program til at tømme din ram mv. eller også skal du genstarte den engang imellem.
Avatar billede qilanto Nybegynder
15. september 2003 - 22:24 #2
Det er vel ikke ram? For så mange ram har jeg slet ikke. Det må være temp hukkomenlse på HD.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. september 2003 - 22:32 #3
Det som ikke kan være i RAM flyttes over i sidefilen og hentes ind i RAM igen når/hvis det skal bruges. Har der været åbnet mange programmer eller der bare er flydt mange data gennem systemet, jå så svulmer sidefilen op.
Modsat kemp mener jeg ikke sidefilens størrelse har noget at gøre med om XP er god til at frigive ram eller ej. Det er XP generelt god til.  :)

Du kan med fordel vælge, at sidefilen skal slettes hver gang XP lukkes ned. Det øger opstarten en smule, da XP ikke skal nulstille eller orientere sig i sidefilen under opstart.

Gøres sådan. Kør regedit og gå til
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SessionManager\MemoryManagement\PrefetchParameters

Opret som DWORD værdien ClearPageFileAtShutdown  (hvis den ikke findes i forvejen)  og tildel den værdien 1 (een) som hex.
Avatar billede kenp Novice
15. september 2003 - 22:45 #4
halifax ->så er jeg bare uheldig med min XP :)
Avatar billede qilanto Nybegynder
17. september 2003 - 16:24 #5
Problemet er bare - at den ikke skal blive op imod 2gb (hvilket den var i dag) - selvom jeg ikke lukker ned. Jeg vil gerne have den køreden hele tiden...
Avatar billede halifax Nybegynder
17. september 2003 - 17:20 #6
Så skal du ind og sætte en max størrelse for sidefilen...
Jeg kan ikke præcis vejlede for XP - men sådan er det for 98:

Højreklik Denne computer, vælg Egenskaber. Dernæst vælges faneblad Ydeævne og klikken på Virtuel hukommelse.

Herinde kan vælges l. Lad Windows styre indstillingerne (anbefales) eller 2. Jeg vil selv definere indstillingerne ....
Her kan angives Min og Max størrelse for virtuel hukommelse (sidefil)

Der er noget tilsvarende for XP som du må kunne finde.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
18. september 2003 - 14:17 #7
I XP Pro - retter du størrelsen på flg. måde:
Højreklik på Denne Computer. Vælg Egenskaber. Klik på fanen Avanceret. Klik på Indstillinger under Ydeevne.
Klik på fanen Avanceret.
Under Virtuel Hukommelse - klik på knappen Skift. Nu kan du definere størrelsen.