Avatar billede sunegamst Nybegynder
14. september 2003 - 18:23 Der er 6 kommentarer

Udskiftning af includes

Jeg er for nyligt begyndt at anvende includes, og sætter stor pris på funktionen...

Jeg har et lille simpelt spørgsmål:

Lige nu bruger jeg en kode der ser sådan ud:

<html>
<head>
<title><!--#include file="../includes/title.htm" --></title>
<!--#include file="../includes/meta.htm" -->
<link href="../css/css.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<script language=javascript src="../js/dropdown.js" type=text/javascript></script>
</head>
<body>

<table width="715" height="100%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr><td height="150" align="left" valign="top"><!--#include file="../includes/top_menu.htm" --></td></tr>
<tr><td height="100%" align="left" valign="top" background="../img/site_repeat.gif">

    <!--#include file="indhold.htm" -->

</td></tr>
<tr><td align="left" valign="bottom" background="../img/site_repeat_1pix.gif"><div align="center"><!--#include file="../includes/copyright.htm" --></div><p></p></td></tr></table>

</body>
</html>

Den kode skal gå igen på alle sider, og det er kun "indhold.htm" der skal udskiftes. Findes der ikke en simpel metode til at udskifte denne include? Så jeg ved at trykke på en knap i min menu kan skifte sidens indhold ud.

Håber at der er nogen der kan hjælpe :-)
Avatar billede macriis Nybegynder
14. september 2003 - 18:28 #1
Joh det gør der. Jeg ville kalde den ASP - eller meget generelt: dynamiske sider.

Der er også mulighed for at lave den funktionalitet du omtaler med Javascript eller DHTML. Førstnævnte vil kræve at brugeren henter hele dit website når første side browses.

Jeg vil klart anbefale at lave det i enten ASP eller PHP og så med en lille simpel database til.
Sig til hvis du vil have hjælp til dette.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. september 2003 - 18:29 #2
Jeg tror du skal over i et script-sprog på serveren. Almindelig HTML-include
kan ikke klare det. PHP? ASP? Perl? .... Hvad har du adgang til?
Avatar billede sunegamst Nybegynder
14. september 2003 - 18:30 #3
Det er på cliche.dk´s sider, så jeg kan det hele... lige nu bruger jeg ASP
Avatar billede sunegamst Nybegynder
14. september 2003 - 18:31 #4
cliche.dk´s server skulle der selvf. stå ;-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. september 2003 - 18:34 #5
Hvis du kan PHP - altså både kan køre det og forstå det, så noget i retning af

  include($fil);

hvor $fil enten er standard-siden, eller sat fra en  $_SESSION-variabel fra din menu.
Avatar billede sunegamst Nybegynder
14. september 2003 - 18:38 #6
Jeg(serveren) kan fint køre php... Problemet er nok nærmere, at jeg ikke er den store koder... Derfor mangler jeg lidt en nærmere instruktion i hvordan jeg gør det... Tak for hurtig respons forresten :-)