Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 12:38 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Problemer med formattering

Argh... Ville formattere min com og lægge 98 SE ind... Men nu fucker den totalt... Den kan ikke fjerne den gamle partition, skriver den, og dermed heller ikke formattere... Men den HAR på en eller anden måde nået at få formatteret nok til at mit XP pro heller ikke virker... 200 point til den der kommer med det svar der redder mig =(

Jeg har forresten min Win 98 SE cd, og en startdiskette, men jeg har IKKE længere min XP cd... Nogen forslag?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 12:48 #1
1. Boot din PC på en bootdiskette, hvis du ikke har en kan du hente en win98 bootdiskette her: www.bootdisk.com
2. I Dosprompten skriv Fdisk og tryk på <Enter>
3. Sig ja til store diske.
4. Hvis det er en brugt disk så vælg punkt 4 :Vis partitionsoplysninger, for at have styr på om der er logiske drev, eller

Ikke-Dos partitioner på, gå derefter til punkt 8.
Tryk <Esc> for at komme til hovedmenu
5. Forudsat det er en ny disk, skal du nu vælge om du vil lave en stor, eller dele den i flere partitioner.
Det nemmeste er at lave en stor, men jeg vil ikke anbefale det.
6. En stor disk:
6a: Vælg 1 Opret DOS-partition eller logisk DOS drev.
6b: Vælg 1 Opret primær DOS-partition.
6c: Der kommer et J/N, her vælger du J
6c: Tryk <Esc> for at afslutte, genstart på bootdisketten og formater din harddisk ved at skrive Format C:
7: Flere partitioner på ny disk.
7a: Vælg 1 Opret DOS-partition eller logisk DOS drev.
7b: Vælg 1 Opret primær DOS-partition.
7c: Der kommer et J/N, her vælger du N
7d: Her skal du så tage stilling til hvordan din harddisk skal deles, jeg anbefaler mindst 3 drev, og at den primære

partition bliver brugt til styresystemet, så brug mindst 25% af pladsen.
Skriv xx% i feltet og tryk <Enter> og bagefter <Esc>
7e: Vælg 1 Opret DOS-partition eller logisk DOS drev.
7f: Vælg 2 Opret udvidet DOS-partition.
7g: Samlet størrelse her trykker du bare <Enter>  og bagefter <Esc>
Så får du at vide der ikke er oprettet logiske drev, hvorefter du får muligheden, dette bør deles i mindst 2, så skriv 50%.
Derefter får du valget igen, hvis du vil have 3 drev, tryk <Enter>, ellers skriv xx% igen.
Hvis du vil have flere end 3 bliver du ved til pladsen er brugt, når du får beskeden "Al tilgængelig plads er tildelt drev"

er du færdig, så trykker du <Esc>
7h: I hovedmenuen tryk 2 for at angive Aktiv partition, vælg 1.Pri DOS, og tryk <Esc> for at fortsætte.
7i: Tryk <Esc>  for at afslutte Fdisk, genstart på bootdisketten og formater dine drev.

8: Brugt disk der skal ompartitioneres.
8a: Start Fdisk, sig ja til at understøtte store diske.
8b: Vælg 4 vis oplysninger, for at se hvad der ligger der.
8c: Tilbage i hovedmenu, vælg 3 slet partition eller logisk Dos-drev.
8d: Vælg 4 slet ikke-DOS partition, hvis der var en sådan, ellers vælg 3 slet logisk(e) DOS-drev
8e: Afhængig af hvor mange får du nu en liste, slet dem alle et af gangen.
8f: Tilbage til hovedmenu, vælg 3 slet partition eller logisk Dos-drev.
8g: Vælg 2 slet udvidet DOS-partition.
8h: Tilbage til hovedmenu, vælg 3 slet partition eller logisk Dos-drev.
8i: Vælg 1 slet primær DOS-partition.
8j: Tilbage i hovedmenu vælg 4 Vis partitionsoplysninger, der skulle gerne stå "Der er ikke defineret nogen partitioner"
Ellers må du på den igen.
Genstart på bootdisketten, kør Fdisk og gå tilbage og start forfra på vejledningen, nu er det en ny harddisk du har.

2 programmer der kan være nyttige at have når alt andet er kikset.
http://www.russelltexas.com/delpart.htm - Til at slette partitioner, der ellers er "uslettelige"
http://www.killdisk.com - Sletter alt, og nulstiller harddisken.
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 13:39 #2
Ok... Det ser godt ud, det du skriver, men jeg har stadig problemer... Ligeså snart jeg vælger en af mulighederne under fdisk går den død... Så hentede keg delpart for at prøve med det... Men der var ikke plads på disketten startdisketten til delpart.exe. Så valgte jeg at prøve at slette noget tilfældigt for at få plads, og slettede ebd.cab fordi det var den største, jeg kunne jo altid lave en ny startdiskette hvor den var på igen.

Men det virker altså ikke... Jeg går ind i [Boot from CD-ROM -> start computeren uden cd-rom-support -> delpart.exe], og så kan den ikke finde filnavnet... Til gengæld kan den GODT finde ebd.cab som jeg har slettet! Jeg er ved at være desperat... Vær rar at skynde dig =(
Avatar billede bych Nybegynder
14. september 2003 - 13:45 #3
du kan køre en ,debug,
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 13:47 #4
debug? Hvordan?
Avatar billede bych Nybegynder
14. september 2003 - 13:49 #5
lige et par ting vil du formater din hd disk???
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 13:50 #6
Jada... Jeg vil bare ha så jeg kan installere mit 98 SE!! Den er totalt smadret alligevel hvad angår de data der er derpå!
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 13:54 #7
ARGH!!! Nu kan jeg ikke engang komme ind i mit BIOS!! Hvis jeg ikke har 98 SE cd'en i vil den ikke starte overhovedet, og hvis jeg har kan jeg ikke komme ind i mit BIOS!!!! JEG ER SÅ DESPERAT!! =(
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 13:54 #8
Det lyder mærkeligt, har du prøvet bare at skrive Format C: når du har bootet på disketten?
Hent en ny bootdisk på bootdisk.com, slet alt på disken, undtaget Command.com, IO.sys, MSDos.sys, format.com og Fdisk.exe(com), kopier så killdisk over på disketten, sammen med Delpart, prøv Killdisk først.
Avatar billede bych Nybegynder
14. september 2003 - 13:54 #9
hvis du vil slette hele din hd kan du køre en debug den sletter alle partitioner som man har problemer med at slette isæt din win 98 start disk
boot uden cd hjælp skriv debug men læs lige her først http://www.jalbert.dk/Kursus/debug.htm
Avatar billede bych Nybegynder
14. september 2003 - 13:56 #10
hvis du vil slette hele din hd kan du køre en debug den sletter alle partitioner som man har problemer med at slette isæt din win 98 start disk
boot uden cd hjælp skriv debug men læs lige her først http://www.jalbert.dk/Kursus/debug.htm
Avatar billede bych Nybegynder
14. september 2003 - 13:59 #11
jeg ved at debug kan klare dit problem 100%
Avatar billede bych Nybegynder
14. september 2003 - 14:01 #12
er du her i nu????
Avatar billede bych Nybegynder
14. september 2003 - 14:06 #13
når du har kørt den debug laver du en fdisk og opretter dine partitionere

ok?????
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 14:09 #14
Ja jeg er... Men debug virker ikke!! Er du sikker på det er på en 98 SE startdiskette? Og lad mig lige være sikker... Når den starter (med 98 SE-cd'en i) går den direkte til "Vælg boot"-tingen... Der vælger jeg Boot fra CD-ROM. Så vælger jeg Start uden computeren uden cd-rom support og så står den ved A:\>

Er det rigtigt? Jeg mener, er det det i mener med en rigtig boot? For når jeg gør det kan den nemlig hverken finde delpart.exe eller debug.exe....
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 14:11 #15
Og nej, Fromsej, den kan heller ikke formattere bare med Format C:

... Det skriver den er en forkert kommando eller filnavn :S
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 14:13 #16
Prøv lige i A:\>dir>dir.txt
flyt disketten over i den PC du sidder ved nu, og åbn dir.txt og kopier den herind.
Avatar billede bych Nybegynder
14. september 2003 - 14:15 #17
når den står i A:\ skriver du debug enter Har du vært inde på det link jeg gav dig ??
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 14:15 #18
Æhhh.... Der ligger ikke sådan et dir/fil på disketten, hvis det er det du mener... Hvor skulle den fil komme fra?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 14:17 #19
Den laver du med den kommando dir>dir.txt
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 14:17 #20
Ja, bych, men det vil den af en eller anden grund ikke... =S
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 14:18 #21
Når jeg gør det: Generel fejl ved skrivning til drev A
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 14:19 #22
(Når jeg bruger dir>dir.txt altså)
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 14:20 #23
En alternativ måde er en Freedos bootdiskette, den kan dog ikke bruges til at installere Windows fra, men Fdisk og Format virker 100%
Når du har pakket zipfilen ud skal du finde mappen med Pingvinikonet og dobbeltklikke på det, så får du en Freedos bootdiskette.
http://soreno.dk/files/freedos.zip
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 14:21 #24
Så er enten disketten eller drevet defekt, prøv med en anden diskette.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 14:22 #25
Hvorfor har du uddelt point, er dit problem løst?
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 14:23 #26
WHAT THE...?! Undskyld, absolut ikke med vilje, du skal nok få dine point... Det er jo så bare lidt spild af de point jeg er kommet til at give Bych :S Bych, må jeg evt. få dem tilbage?
Avatar billede bych Nybegynder
14. september 2003 - 14:26 #27
ja men hvordan jeg er ret ny her på expert???
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 14:27 #28
Det er ikke så meget for pointene, jeg mangler dem ikke, men nu har du lukket spørgsmålet, så risikerer du der ikke kommer andre forbi, med de vises sten.
Har du tjekket om den diskette er skrivebeskyttet?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 14:27 #29
Bych>>Det finder vi ud af, når problemet er løst.*S*
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 14:30 #30
Disketterne er jeg har prøvet med er ikke skrivebeskyttede... Bych>> Det er ligemeget, bare glem det... =)
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 14:31 #31
Og forresten, freedos kan ikke være på disketten hvis jeg pakker det ud :(
Avatar billede bych Nybegynder
14. september 2003 - 14:31 #32
bootdisk.com er god
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 14:49 #33
Nå... Hvis der ikke er nogen der har nogen forslag udover det tror jeg jeg opgiver og får en eller anden betalt arbejdende til at ordne det... Men mange tak fordi i prøvede!
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 14:58 #34
Du skal pakke Freedos ud på din harddisk, og så finde og klikke på Pingvinikonet, så laver den en bootdiskette til dig.
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 15:02 #35
Hmm... Der er lige den der linje med "Image"... Hvad skal der vælges i den?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 15:06 #36
Klik på knappen til højre for linien, den med de tre ... så får du et "Åbn" vindue, klik dig frem til mappen Release og klik på Freedos.img, så skulle det virke.
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 15:11 #37
"Skulle" er nøgleordet... Det gør det ikke =/
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 15:17 #38
http://www.simtel.net/product.php?url_fb_product_page=61113
Har du en brænder, så prøv den her BootCD
Avatar billede zykon Nybegynder
14. september 2003 - 15:19 #39
Hmm... Det gør jeg så... Men det varer nok lidt... For min brænder sidder i den computer der ikke virker =/