Avatar billede minimand Nybegynder
06. september 1999 - 06:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Linux styresystem

Hej

Jeg har hørt om at linux er et gratis styrestystem, men hvis det er rigtigt, hvor kan jeg så downloade det fra ? Og det skal være den danske version.

Hilsen Poul
Avatar billede dac Nybegynder
06. september 1999 - 07:28 #1
Der findes ikke nogen decideret dansk version, men RedHat har en del danske ting med i deres distribution.

RedHat kan hentes fra SunSITE.auc.dk, men det vil nok være det bedste om du købte en CD, lige for tiden kan man købe et hæfte fra IDG der hedder Linux: Friheden til at vælge (AFAIR), der følger en RedHat CD med med nyeste version.

Hæfte + CD koster vist omkring 67 kr. så det er til at overkomme
Avatar billede guru Nybegynder
07. september 1999 - 12:34 #2
Ellers er Debian også til at få på CD de fleste steder, og efter min mening en væsentlig mere sammenhægnende distribution. Blandt andet har den nedarvede afhængigheder, så du ikke pludselig står og mangler noget software, som et eller andet du har installeret skulle bruge.
Avatar billede dac Nybegynder
07. september 1999 - 12:51 #3
Ja, men desværre ikke nemt at installere for en nybegynder :((Ikke så nemt som RedHat IMHO)

Jeg køre selv med Slackware som jeg syntes er noget nær det bedste (SysV/BSD init). Der efter ville jeg nok vælge Debian, og i sidste ende RedHat, men nu er jeg jo oxo supernørd
Avatar billede guru Nybegynder
07. september 1999 - 13:37 #4
Tja, hvis man får købt en Debian 2.1 (Den seneste), så boot'er den på CD'en, og ender med et færdigt installeret system, efter et utal antal tryk på retur :-).

Forholdsvist simpelt IMHO. Derefter vinder man så endnu mere på netop pakkehåndteringen.
Avatar billede dac Nybegynder
07. september 1999 - 13:46 #5
Well, hvis du skal have hjælp vil du desværre nok komme længst hvis du har RedHat inst.
Avatar billede guru Nybegynder
07. september 1999 - 13:56 #6
Det er heldigvis gradvist ved at ændre sig. Specielt efter at det er begyndt for folk (oka. de store kommercielle virksomheder) at der er flere Debian installationer en nogen anden platform (believe it or not!). De store drenge har bare altid set lidt skævt til dem fordi det ikke er nogen der prøver at lave penge på distributionen (100% non-profit). 100% non-profit, GPL, ideologien er tilgengæld også det der gør at Debian har både flest udviklere og mest software.