Avatar billede stercus Nybegynder
12. september 2003 - 20:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Gentoo: Samba og emerge problemer

Hvis jeg prøver at oprette en bruger til samba, får jeg følgende fejl:
Failed to find entry for user root
Failed to modify password entry for user root

Den samme fejl får jeg også hvis jeg prøver at oprette en anden bruger (der står så ikke root, men brugerens navn). Det er også som root at jeg prøver at oprette brugeren.

Så har jeg også lige et emerge problem. Det er hvis jeg vil emerge postfix:
!!! Error: the virtual/mta package conflicts with another package.
!!! both can't be installed on the same system together.
!!! Please user  'emerge --pretend' to determine blockers.

Jeg kan ikke huske hvad det er jeg skal gøre præcist for at komme af med problemet.

Det er Gentoo 1.4 og det er hvis den nyeste samba i hvert fald er den emerge fornyelig
Avatar billede kalifeldspat Nybegynder
15. september 2003 - 08:18 #1
Jeg kender ikke Gentoo men hvis du går frem som beskrevet her http://home.worldonline.dk/helgec/samba.html
plejer det at virke under andre distroer
Avatar billede stercus Nybegynder
15. september 2003 - 17:19 #2
Jeg vil gerne lige høre hvordan man får samba til at starte automatisk. Jeg har nemlig ikke smb og nmb i /etc/init.d/ kun 'samba' som jeg også brugte til at starte det med (og det virkede). Så hvis du kan klare den får du alle pointene.
Avatar billede stercus Nybegynder
15. september 2003 - 17:25 #3
man skulle skrive 'rc-update add samba default' før det virker. Men mange tak for hjælpen.