Avatar billede janust Nybegynder
10. september 2003 - 18:14 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

Linux distrubution, hvilken?

Jeg har en maskine med følgende specs: P3 800 MHz processoer, 384 MB PC 133 ram og en 120 GB harddisk.

Jeg bruger den som server og køre Win 2K for tiden, men jeg er ved at blive godt træt af det. Det er simpelthen for dyrt med alle de ekstra programmer man skal have fat i før man har en komplet server.

Jeg kan ikke lige finde ud af hvad for en distribution jeg skal vælge. Jeg er ude efter en distribution som er rimeligt let at konfigurere, den ikke behøves at have den beste ydelse bland Linux distributioner, men dog i den gode ende. Så skal det selfølgelig være en sikker distribution. Serveren skal bruges til web, ftp og mail server, samt router/gateway med firewall. Derudover ville det være rart hvis jeg også kunne bruge den som printer/fil server til Windows klienter.

Jeg håber på at nogle af jer vil rådgive mig så jeg får valgt den rette distribution.

På forhånd tak.
Avatar billede donwang Nybegynder
10. september 2003 - 18:26 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 18:35 #3
Hvis du ikke er Linux kyndig, så synes jeg at du skulle vælge Redhat.

Nem at installere.

Meget udbredt => nem at få hjælp til.

Den er ikke bedre end andre, men OK.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
10. september 2003 - 19:35 #4
Personlig ville jeg nok foreslå Mandrake (www.mandrake.com) som distribution for begyndere, da den er langt bedre til at detektere hardware, samt håndtere flere netkort.
Avatar billede lap Nybegynder
10. september 2003 - 19:54 #5
jeg støtter donwang, hvis man ellers kan leve med en færdig distribution indenfor de rammer, som den leverer.

Ellers RedHat - alene pga. udbredelsen.

En sikker distribution kunne være astrolinux
Avatar billede janust Nybegynder
10. september 2003 - 21:30 #6
Tak for svarene.

E-Smith og RedHat ser vist ud til at være 2 gode muligheder.

Mandrake derimod syntes jeg mest ligner en distribution der henvænder sig til workstations (ret mig hvis jeg tar fejl). Syntes at der ser ud til at være lidt for meget grafisk geil til at den vil kunne yde ordenligt som webserver.

En ting der vil være meget god, er i mit tilfælde hvis distributionen kan være printer/fil server på mit lokale netværk til Windows klienter. Det er noget der er rimeligt vigtigt, specielt at den kan fungere som printerserver. Men hvis alternativet kun er Windows så vil jeg nu helere undvære de to muligheder og finde en anden løsning.

Nogle af jer der ved om nogle af distrubutionerne kan være printer/fil server på ens lokale netværk til Windows klienter?
Avatar billede lap Nybegynder
10. september 2003 - 21:33 #7
begge kan bruges til fil/print - herunder domain controller og håndtering af login scripts og roaming profiles.
Avatar billede lap Nybegynder
10. september 2003 - 21:34 #8
og det er færdigbygget i e-smith - stort set plug-n-play med web-interface.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
10. september 2003 - 21:36 #9
Der er ikke den store forskel på Mandrake og Redhat, udover installationsprogrammerne, så performance skulle være ret ens hvis du fravælger X.

Hvis du ønsker bedre performance, og bedre mulighed for at styre installation/upgradering af software vil jeg anbefale Debian istedet, men den har ingen fancy grafisk installation (endnu).
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 21:43 #10
printer/fil server på mit lokale netværk til Windows klienter => så skal
du bare installere Samba (med de fleste installations programmer
idag er det bare at sætte et kryds under installationen).
Avatar billede jhj_itp Nybegynder
11. september 2003 - 10:43 #11
Vælg de dine venner bruger!!! Har du ingen "linux-venner", så vil jeg anbefale det de fleste på eksperten bruger. Bruger senf redhat.... kan anbefales.
Avatar billede triple-x Nybegynder
11. september 2003 - 10:46 #12
gentoo :o) hvis du vil ha det optimale, dog ik lige den du skal starte med hvis du er n00b, start med Redhat som de andre siger er det let at få hjælp til, jeg vil ikke anbefale mandrake som server.
Avatar billede zimmermann Nybegynder
11. september 2003 - 19:37 #13
Til nybegyndere vil jeg klart anbefale Redhat eller Mandrake, som flere andre har nævnt. Installationen er pi... nem, og det virker "out-of-the-box" :-)
Jeg vil blot lige suplere med et lille reklameindslag:
http://linuxparty.dk
Det er vist lige hvad du mangler.
Avatar billede sap Nybegynder
12. september 2003 - 14:37 #14
Hvis jeg var dig ville jeg se lidt nærmere på ClackConnect
http://www.clarkconnect.org/
Den kan alt hvad du ønsker og meget mere til.
Den er desuden webbaseret og ISO'en er boot/installationsvenlig.
Dist'en er baseret på Debian, så pakkesystem er yderst godt og fleksibelt, samt utroligt nemt at opgraderer/opdaterer for at få den bedste sikkerhed.

Derudover har ClackConnect et modulsystem, som man kan tilføje til ens system. Disse er lige så brugevenlige og strække sig fra alt fra antispam og proxy til backup.

God fornøjelse.
Avatar billede sap Nybegynder
12. september 2003 - 14:38 #15
og det var et svar.
Avatar billede janust Nybegynder
14. september 2003 - 22:43 #16
Mange tak for alle svarene.

Mit første valg faldt på Redhat Linux.

Jeg har rimeligt stort problem med at Linux fryser og vil nu beskrive min fremgangsmetode:
Jeg havde fået Redhat Linux ind på maskinen, med grafisk brugerflade. Jeg havde problemer med at få 2 ens netkort til at virke sammen, men løste dette ved at skifte det ene ud med et fra en anden fabrikat. Efter dette fik jeg så min internet forbindelse fra TDC Webspeed op at køre, dette gik nemt. Så fik jeg sat IP adressen til hjemmenetværket rigtigt op, jeg kaldte den 192.168.0.1 og prøvede at pinge den fra andre computere på og omvendt prøvede at pinge andre computere fra den. Alt viste at netkortet mellem min Linux maskine og mit hjemmenetværk virkede korrekt.

Nu fandt jeg så en guide til at sætte firewall/router op på computeren. I guiden stod der at programmet IPtables kun kunne forwarde hvis verdien i filen /proc/sys/net/ipv4/ip_forward var sat til 1. Jeg åbnede filen i et tekstredigeringsprogram for at ændre verdien. Men da jeg gjorde dette låste Linux sig fast. Jeg lod den stå lidt tid og da der ikke skete noget genstartede den så ved at trykke på reset. Nu kan jeg overhovedet ikke logge på nogle Linux brugere, systemet låser hver gang jeg prøver. Nogle her der kender til problemet og dets eventuelle løsning.

Jeg er rimeligt fortabt og sider på en 56 kbit/sec. GPRS forbindelse til 18 kroner pr. MB så jeg har rimeligt meget brug for hjælp.
Avatar billede janust Nybegynder
15. september 2003 - 21:25 #17
Nu har jeg så prøvet med E-Smith i stedet. Her stopper instaletionen brat, efter jeg har valgt sprog.

Jeg får at vide at der skete en fejl og at det muligvis skyldes at CDen er beskadiet. Det tror jeg ikke, jeg har prøvet med et andet CD drev uden at det hjalp, jeg har prøvet at brænde CD en igen, jeg har prøvet med 3 forskellige ramblokke og jeg har prøvet uden netkort i. Jeg har også prøvet at boote op fra E-Smith CDen på en anden og nyere computer, her kunne jeg fint komme videre efter at jeg havde valgt sprog. Nogle der kender til fejlen og en eventuen løsning?

Udover instalations problemet syntes jeg at E-Smith ser rigtigt fornuftigt ud til mit formål.
Avatar billede janust Nybegynder
15. september 2003 - 21:26 #18
Angående mit E-Smith problem får jeg mulighed for at gemme en fejl rapport. I kan sikkert ikke bruge den til noget men her er den aligevel: http://www.r-i-p.dk/anacdump.doc
Avatar billede lap Nybegynder
15. september 2003 - 22:39 #19
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward er måden. /proc er et kunstigt filsystem, hvor du har direkte adgang til kernen.

Iptables sættes nemmest op med http://iptables.1go.dk
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2003 - 13:42 #20
Tid at lukke spørgsmålet ?
Avatar billede janust Nybegynder
27. september 2003 - 13:52 #21
Ja, jeg må desvære sige at jeg ikke fik Linux op at køre. Det er simpelthen for indviklet. Specielt når det skal være router og alt sådan noget.

Jeg vil måske gøre et sidste forsøg med Debian, som jeg før har fået til at virke. Men så skal jeg have mulighed for at benytte Samba på maskinen, så jeg kan bruge maskinen som fil/printer server til Windows klienter. Er der nogle af jer der kender en guide (helst dansk) til at sætte Samba op på Debian. Jeg kan ikke finde det i http://www.debianguiden.dk som jeg ellers syntes er en kanon guide.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2003 - 13:56 #22