Avatar billede gigabooster Nybegynder
08. september 2003 - 09:56 Der er 9 kommentarer

Site til landbrug

Sidder og er ved at udvikle et site til et firma i landbrugssektoren. Er det nogle der har erfaringer med hensyn til design og brugervenlighed inden for denne branche? Er der nogle bestemte farver der skal benyttes? og hvilke farver er generelt gode?
Håber der sidder nogle gode designere der ude og kan hjælpe--
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. september 2003 - 10:05 #1
Brugervenligheden tror jeg ikke skal være noget specielt, i forhold til alt muligt andet. Jeg tror at landbruget er blevet så automatiseret, at mange landmænd er superbruger i det der hedder teknik, pc og internet....ihvertfal den yngre generation.

Hvis det er et firma der sælger maskiner til landbruget, ville jeg stille det professionelt og enkelt op, gerne med en masse info og produkterne, gerne så mange detaljer som muligt og med gode billeder.
Farverne skulle være neutrale uden alt for store kontraster, og lyse, måske noget gråt agtigt, med en lille strejf af grøn eller blå.

Jeg tror sagtens du kan ekspermintere lidt med sådan et site, da landmænd nok er med på beatet mere end man tror, hvad internettet angår :)
Avatar billede arlet Juniormester
08. september 2003 - 10:06 #2
læg dit layout ud, det du har lavet ind til videre, så er det nemmere at vurdere hvad der evt skal ændres
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
08. september 2003 - 10:22 #3
Rolf Molich har skrevet en bog der hedder brugervenlige edb-systemer.
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. september 2003 - 10:30 #4
Ved ikke om du kender john deere. Hvis ikke så det er gammelt traditionsfirma som laver landbrugsmaskiner. www.deere.com

Som du kan se ikke noget vidunder af et design, den er meget det som jeg kalder amerikaniseret, alle amerikanske site ser sådan ud ;)  ihvertfal store firmaer derover. De ligger vægt på informationen, tror jeg man kan lære en del af, sepcielt med landmænd som slutbruger.

Den er enkelt stilt op, men en dropdown menu med masse vis af menu punkter, en masse info på hver side (lig mærke til stock market og vejrudsigt ;)

Design messig kunne de sagtens gøre mere ud af det efter min mening, men det jo en smag sag. Hvis du har billeder til rådighed ville jeg bruge dem i designet, som et slags tema ved hver underside.......der er masser af muligheder.

Kom med lidt feedback, så det nemmere at komme med flere råd :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. september 2003 - 10:32 #5
kan se det er lidt forskelligt hvordan siden ser ud, kommer and på hvad du vælger. Jeg tog udgangspunkt i denne her http://www.deere.com/servlet/AgHomePageServlet
Avatar billede anne-m Nybegynder
08. september 2003 - 16:52 #6
Når jeg tænker landbrug, tænker jeg natur kombineret med teknik. Tag farverne fra naturen.
Blå (himmel) Grøn (skov) Gul (kornmarker) -
Men gør det let og luftigt - du behøver jo ikke bruge alle tre farver. Tilpas farverne efter hvor i naturen vi befinder os. Teknik: de fleste landmænd kan vel godt lide teknik (store maskiner osv.) få den del med i designet. v.h.a. selve funktionaliteten. Sæt det hele overskueligt op. Undgå at smide alle informationer på den første side, hvis der er mange.
Brug evt. nogen dejlige billeder af landbrug (lidt idyl skader vel ikke...)
Hvis du kan få dit site til at se frisk ud...er du vist på vej.
Avatar billede baaay Nybegynder
13. september 2003 - 13:48 #7
Jeg vil helt klart mene, at grøn er den mest passende farve. Grøn symboliserer natur rigtig godt!
Mht. opsætning af siden, ville jeg mene, at det ikke ville gøre noget med en smule fancy effekter hist og her. Måske lidt flash, eller lignende.
Men pas på med at bruge for meget af det, da det også skal være overskueligt, og let at finde ud af.
Avatar billede michael-k Nybegynder
16. september 2003 - 10:01 #8
Er du gået helt kold ?  Eller skal vi have gang i noget feedback på et tidspunkt......!!
Avatar billede maxbernhard Nybegynder
07. november 2003 - 21:18 #9
Dette firma i landbrugssektoren som du skal lave site for, har det et logo?
Hvis det har, så brug nogle af farverne i logoet som udgangspunkt.
Hvis ikke, ja så er det i hvert fald en god ide at starte med at designe et logo, eller få nogen til det.