Avatar billede stagis Nybegynder
07. september 2003 - 11:31 Der er 10 kommentarer

Master/Slave

Jeg har i længere tid haft problemer med at få mine cd-rom drevs til at køre optimalt, både når jeg brænder og læser cd'er.
Jeg har 1 harddisk, 1 Samsung cd-rom drev, og 1 Plextor cd-brænder, mit spørgsmål er så, hvordan er det bedst at sætte det hele op? Forstået på den måde, hvad skal være Primary master, primary slave, secondary master og secondary slave???

Håber i kan hjælpe mig?
Avatar billede the_email Nybegynder
07. september 2003 - 11:34 #1
Mine står:

IDE1/Primary:
Master: HD
Slave:  N/A

IDE2/Secondary:
Master: Brænder
Slave:  CD/DVD-drev

Det virker fint.

TheEmail
Avatar billede levithan Nybegynder
07. september 2003 - 11:36 #2
Sæt dine Cd-rom drev på samme kabel. Det er i prinsippet ligemeget hvilken er master og slave. Bare de ikke sidder på samme kabel med en harddisk.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2003 - 11:37 #3
mine kører sådan

IDE1/primær
Master HDD
Slave HDD

IDE2/sekundær
Master CD/drev
Slave Brænder

og det virker efter hensigten, dog er der nogle der foretrækker at sætte CD på den primære sammen med en HDD og brænderen på den sekundære med en HDD, så skulle det være nemmere at brænde On the fly trror jeg det hedder.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. september 2003 - 11:44 #4
Endelig er der muligheden for at have Brænder og CDR på Secondary som Cable Select, det har før vist sig at være løsningen, men det er meget svingende fra system til system.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2003 - 11:49 #5
det skulle ikke betyde noget om man sætter et CD-drev på samme kabel som harddisken.
Avatar billede summer Mester
07. september 2003 - 17:28 #6
Det tror jeg heller ikke det retaxes. Nu har jeg de sidste to år kørt med HDD som master og cd-rom som slave på Primary IDE - og Brænder som master på Secondary IDE. Det fungerer upåklageligt.
Avatar billede nopsen Ekspert
08. september 2003 - 02:05 #7
Har du tjekket om dine drev kører i DMA mode? står i enhedshåndteringen under ide controllere. Hvis de står til at køre PIO mode, giver det problemer.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
08. september 2003 - 09:42 #8
Problemstillingen er rimelig simpel. Når du brænder sker det enten fra HD til brænder, eller CD til brænder. Da al data skal en tur ind forbi motherboardet først er det en stor fordel hvis de ikke skal "ud" og "hjem" samtidig gennem det samme kabel.

Normalt vil man nok smide CD og brænder på det samme kabel og så vælge at hente en CD ind på harddisken først når man skal brænde den.

Mht til forskellen på manuel setting af Master/Slave og Cabel select er forskellen:

En IDE kan adresserer (vælge) mellem 2 enhedder. For at en enhed ved om den har adresse 0 eller 1, kan man enten sætte det manuelt (vælge mellem master/slave) eller man kan få enheden til at teste om der er strøm på en enkelt ledning på kablet (cabel select). For at CabelSelect virker er man derfor nødt til at have et kabel hvor der undervejs "byttes" om på en enkelt af ledningerne, så der på det ene stik er strøm på den og ved det andet stikke ikke er.
Avatar billede matsuri Nybegynder
09. september 2003 - 06:03 #9
Jeg har haft samme problem, måde jeg løste det problem på var ved at sætte min brænder som master på sec ide kanal og cd-rommen som slave på sec ide kanal, siden har jeg ikkehaft problemer.
Avatar billede summer Mester
22. december 2003 - 22:19 #10
Luk venligst spm.!