Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 15:29 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

kabling og fejlfinding

Jeg er ved at trække et netværkskabel gennem mit hus. I begge ender er en stikdåse, som jeg forbinder via netværkskabel til en router. Når den ene er forbundet i uplink, og den anden i en alm port, ser det ud som om der er hul igennem (lamperne lyser), men jeg kan ikke pinge hverken router eller en maskine i den anden ende. Samtidig står lamperne og blinker, som om der er massevis af konflikter, eller bare voldsom netværkstraffik.
Jeg har forbundet kablerne ens til stikdåserne i hver ende.
Hvad går der galt? Er det bare en dårlig forbindelse, eller har jeg klokket i det?
Avatar billede bredker Nybegynder
06. september 2003 - 15:42 #1
hvis det ikke er til en swits du forbinder skal du ikke bruge uplink porten
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. september 2003 - 15:43 #2
routeren skal i UPLINK og resten i de alm porte
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 15:44 #3
det er mellem 2 routere med indbygget switch. Der er slet ikke hul igennem, hvis jeg ikke bruger uplink porten
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 15:44 #4
Damn! Nu kom jeg til at acceptere. Det var ikke meningen. Gider du at oprette et spm, hvor jeg får dem retur?
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 15:45 #5
Der er selvfølgelig stadig point til svar. Er det bedst at oprette et nyt spm så?
Avatar billede bredker Nybegynder
06. september 2003 - 15:48 #6
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. september 2003 - 15:49 #7
så du har 2 router med indbygget switch?

er det som du så har 2 internet forbindelser eller hva'?
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 15:50 #8
http://www.eksperten.dk/spm/397563. Der er point i dette spm... MEn vi kan godt fortsætte her.

Nej, der er primært for at bruge nr 2router som access point. Det fungerer fint, hvis den er direkte koblet på router 1
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. september 2003 - 15:53 #9
så det er forbundet

router1 -> Router2 -> klienter som sidder på router 2's switch?
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 15:55 #10
jeps, samt klienter på router 1
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. september 2003 - 15:58 #11
så router 1 har klienter, og de kan komme på nettet?
går ud fra router 2 er en trådløs router?
kan klienter komme på nettet der?

de kabler du har trukket nu, sidder de i router 1 eller 2?
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 16:02 #12
jeg er på nettet fra router 1 nu. Klienter på router 2 kan ikke komme på nettet. Jeg kan ikke ping fra den ene til den anden... De er begge trådløse.
Kablerne jeg har trukket går fra router 1 (alm port) til router 2 (uplink), men via "egen-monterede" stikdåser
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. september 2003 - 16:05 #13
den kabel fra router 1 til router 2 er det krydset eller lige igennem?

eks
router 1 ----- stik --------- stik x----- router 2's Uplink

x----- => krydset kabel

har du prøvet at sætte kablet i en alm port i router 2?
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 16:05 #14
Sådan helt generelt har jeg okay styr på netværksopsætning osv, men det er specielt kablingen der er problemet for mig...
Jeg har lige forbundet router 2 til r1 direkte (uplink i r2) Og der fungerer det fint.
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 16:08 #15
Det er et ganske alm kabel jeg bruger (altså lige igennem)
Lamperne lyser fint, men det ligner at der er voldsom konflikt på netværket, så jeg tror at det måske er en løs forbindelse eller en kortslutning.
Er det korrekt, at jeg har monteret ledningerne i stikdåserne på præcis samme måde? Ja, det er jo korrekt at jeg har gjort det, men er det det rigtige at gøre?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. september 2003 - 16:08 #16
oki..

så kan det jo være din kabling..

hvor langt er det trukket?

køre det forbi noget der kan give støj? (vaskemaskine, eller andet)
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 16:09 #17
ja, det kører forbi vaskemaskine, men den kører ikke pt. Det er trukket ca 25-30 meter. Og det er selvfølgelig ikke shielded kabel...
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. september 2003 - 16:11 #18
Få fat i en kabeltester og mål strengen igennem. Du skal være sikker på, at alle par er korrekt forbundet og at de *ER* forbundet.

Alternativt skal du teste om dit udstyr fungerer sammen med brug af et løst kabel.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. september 2003 - 16:11 #19
har du mulighed for at kortslutte nogle af ledene in den ene ende?
og har du et multimeter eller noget hvor du kan måle om der er forbindelse?
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 16:11 #20
jeg er nødt til at smutte nu, Århus Festuge kalder...
Jeg vender tilbage i morgen. Tak for hjælpen indtil videre
Avatar billede bredker Nybegynder
06. september 2003 - 16:11 #21
et alm strømkabel kan være nok til at give støj
der er jo stadig strøm i selvom at maskinen ikke køre
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 16:12 #22
jeg har desværre ikke måleudstyr tilgængeligt, men det lyder som om det er det der skal til...
"Alternativt skal du teste om dit udstyr fungerer sammen med brug af et løst kabel." Det har jeg testet. Ingen problemer der, når det forbindes direkte...
Avatar billede hcm Nybegynder
06. september 2003 - 16:13 #23
Jeg må prøve at dræbe strømmen til vaskemaskinen og se om det hjælper
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
08. september 2003 - 10:06 #24
Har du haft slæbt alt udstyrret ned samme sted og testet at det virker 100% hvis du bruger små korte kabler mellem det hele ??
Avatar billede hcm Nybegynder
09. september 2003 - 09:24 #25
martin>> Jep. Det virker fint, når det er forbundet med "autoriserede" kabler. Nu har jeg lånt et mulitmeter, så må jeg jo igang med at måle det igennem.
Avatar billede kl26kan Nybegynder
12. september 2003 - 06:53 #26
for mig at se lyder det som om du har lavet et helt igennem lige kabel.
det skal laves således for at være korrekt.
ben 1 orange/hvid
ben 2 orange
ben 3 grøn/hvid
ben 4 blå
ben 5 blå/hvid
ben 6 grøn
ben 7 brun/hvid
ben 8 brun
Dette er den korrekte måde at lave et kat 5 kabel på. Kablet må være optil 110 meter langt. Snoningerne i de enkelte par skal gå så langt ud i stikket som muligt.
Avatar billede hcm Nybegynder
12. september 2003 - 09:41 #27
kl26kan >> Forudsat at de de forskellige "farver" har forskellige ledeevner gør det vel ingen forskel hvilke farver der er hvor, hvis bare det er ens i begge ender.

Jeg har nu fået fat i et voltmeter og målt kablet igennem. Der er fin forbindelse. Men jeg har set man kan få en speciel tingest til at måle alle ledere på engang, så man kan finde ud af hvilken leder fejlen er på. Er der nogen der ved hvor man kan låne/leje sådan et i Århus området?
Avatar billede hcm Nybegynder
12. september 2003 - 10:41 #28
det var forudsat at de _ikke_ har forskellig ledeevne...
Avatar billede kl26kan Nybegynder
12. september 2003 - 16:32 #29
jo, det gør i aller højeste grad en forskel på indvirkninge på signalerne, lederne imellem kan støje over i hinanden hvis de ikke er korrekt parret.
Ligeledes har kablet væsentligt lettere ved at tage imod støj udefra.(vaskemaskinen, støvsugeren, radioen,tv'et osv osv)
I sådan et kabel er det reelt kun ben 3,4,5 og 6 der bruges.
Ledeevnen er den samme (bør være) på alle lederne i kablet.
Avatar billede hcm Nybegynder
18. september 2003 - 18:57 #30
Okay. Jeg må hellere få lukket. Smider I ikke et svar i her http://www.eksperten.dk/spm/397563, så det kan blive lukket ordentligt.
Der er ikke rigtig noget der har hjulpet indtil videre. Jeg har forsøgt det hele, men jeg prøver igen her i weekenden... Det er bare rigtig irriterende...
Avatar billede hcm Nybegynder
06. oktober 2003 - 10:48 #31
Så kom jeg lidt videre. Det viste sig, at der er 50hz i kablet, så nu skal jeg bare ha' det skærmet...
Avatar billede kl26kan Nybegynder
06. oktober 2003 - 14:25 #32
har du lavet kablet som jeg beskrev tidligere, så skal du måske ikke bruge et skærmet kabel.
Hvis du bruger skærmet kabel, så skal skærmen kun være afsluttet i den ene ende.
Avatar billede hcm Nybegynder
09. oktober 2003 - 09:22 #33
kl26kan> Ja, jeg har lavet det som du beskrev. Det hjalp desværre ikke
Avatar billede hcm Nybegynder
10. oktober 2003 - 09:47 #34
Kom nu. Smid et svar i det andet spørgsmål. Jeg lukker på mandag....