Avatar billede k0sm0s Nybegynder
04. september 2003 - 23:22 Der er 3 kommentarer

Cannot find a Primary Authoritative DNS Server

Jeg har sat en Win2K Adv. Server op med Active Directory og DNS Server. Jeg har ikke lavet nogen speciel konfiguration af DNS serveren.

DNS Serveren har følgende indstilling:
-----
- Forward Lookup Zones
  - <domain name>
    - (diverse dynamiske records for domainet)
- Reverse Lookup Zones
-----

Nu kommer problemet så... ;)

Jeg prøver at tilmelde en Additional Domain Controller, men dette kan ikke lade sig gøre da SAM ikke kan starte. Jeg får en fejl 16650 i Event Viewer.
Efter megen roden frem og tilbage fandt jeg frem til at det var problemer med DNS opslag (dette er en længere historie som jeg allerede har glemt det meste af...).
Da jeg fandt ud af DNS opslags problemet, kørte jeg en "netdiag /test:dns" på den ADC som havde SAM probs. Det viste sig at samme problem er på den Første DC som også kører DNS Serveren. Netdiag /test:dns gav følgende output:

DNS test . . . . . . . . . . . . . : Failed
  [WARNING] Cannot find a primary authoritative DNS server for the name '<DC>.<DOMAIN>.'. [RCODE_SERVER_FAILURE]
  The name '<DC>.<DOMAIN>.' may not be registered in DNS.
  [WARNING] The DNS entries for this DC are not registered correctly on DNS server '192.168.8.254'. Please wait for 30 minutes for DNS server replication.
  [WARNING] The DNS entries for this DC cannot be verified right now on DNS server 127.0.0.1, ERROR_TIMEOUT.
  [FATAL] No DNS servers have the DNS records for this DC registered.

Det hele bærer tydligt præg af at ingen mener DNS serveren er "primary authoritative DNS server" for domæne navnet.

Hvordan får jeg DNS serveren til at blive Primary Authoritative DNS Server for domænet?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. september 2003 - 12:54 #1
Jeg mener det er I start of aouthority i dns du indstiller ip adresse. Samtidig skal den pege på din ip under dns i tcp/egenskaber på netkortet.
Avatar billede k0sm0s Nybegynder
05. september 2003 - 14:59 #2
Jeg har kigget nærmere på sagen og fundet at det eksakte problem er at DNS ikke automatisk opretter _msdcs, _sites, (m. fl.) under domænet. Disse skulle jo gerne have været oprettet som underdomæner til selve domænet.
Jeg har prøvet at få den til at oprette disse med "netdiag /fix", "dcdiag /fix", samt ved at slette og oprette domænet (under DNS) igen. Men lige vidt hjalp det.

Jeg ved godt at man kan finde info til disse elementer i c:\winnt\system32\config\netlogon.dns, men det er jo en frygtelig masse arbejde at lave det manuelt.

Jeg vil derfor hører hvordan jeg får den til at oprette dem automatisk. Det ligner at være et problem med permission når jeg prøver at fixe det med "netdiag /fix".
Avatar billede tsolsen Nybegynder
11. september 2003 - 21:27 #3
Det lyder som  du mangler srv-records ,det er nogle mapper som man kan se hvis man åbner en forwardzone. hvis de mangler,prøv fra kommandopromten:  net stop netlogon dernæst: net start netlogon. Dette har hjulpet mig  gentagne gange.
Eller
http://search.microsoft.com/search/results.aspx?st=b&View=en-us&na=82&qu=srv-records+missing