Avatar billede jack_knife Nybegynder
21. december 2000 - 20:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IRC?

Hvad er forskellen på ICQ/IRC?
Hilket IRC program er godt til chat?
Hvor kan jeg downloade det?
Avatar billede jimsim Nybegynder
21. december 2000 - 21:11 #1
Avatar billede jimsim Nybegynder
21. december 2000 - 21:52 #2
Ellers kan du læse mere på: http://www.mirc.com/ og på http://web.icq.com/
Avatar billede mukke Nybegynder
21. december 2000 - 21:56 #3
der er stor forskel på ICQ or IRC

ICQ (udtales \"I seek you\") er et såkaldt buddylist-program, hvor du har en liste over venner som du så kan sende små beskeder til, starte spil sammen med og en masse andre \"smarte\" ting. Den oprindelige ide er at du altid kan se om dine venner er oline og komem i nem kontakt med dem - realtime.

IRC - eller Internet Relay Chat - er en standard (protocol) for hvordan en række servere kan kommunikere med hinanden - og ikke mindst hvordan enkeltbrugere kan kommunikere med disse servere.

Der findes en lang række \"netværk\" af IRC-servere - et af de mest almindelige er Undernet, som jeg vil bruge som eksempel. Alle IRC Netværk fungerer dog ens.

Undernet har en række \"kanaler\" (eller \"rum\" som det i webchat-chargon hedder). Du kan så gå ind i disse og snakke (chatte) med de folk der er i samme kanal. En kannal kan f.eks. være #Danmark hvor danskere mødes - eller #help der som navnet antyder handler om hjælp :)
Man kan også lave sine egne kanaler - f.eks. #minegenkanal - eller man kan chatte direkte med venner uden at bruge egentlige kanaler.

med hensyn til IRC vil jeg for en nybegynder anbefale at bruge mIRC - kig på www.mirc.co.uk hvor du også kan læse meget mere.

et godt alternativ er pIRCh, som jeg dog ikke har en adresse til lige i hovedet. Det er dog heller ikke helt så nybegynder venligt.
Avatar billede jack_knife Nybegynder
21. december 2000 - 23:05 #4
Tak for hjælpen
Avatar billede jimsim Nybegynder
17. januar 2001 - 14:56 #5
Jack_knife, husk at accepter... :)
Avatar billede abe_hat Nybegynder
20. januar 2001 - 10:29 #6
Jeg ville umiddel bart sige anbefale disse irc-klienter:
mIRC -> http://www.mIRC.co.uk
irCon -> søg.
Avatar billede ejensen Nybegynder
20. marts 2001 - 17:39 #7
Kan se det er et gammelt spørgsmål, men da det ikke er lukket/accepteret prøver jeg.

http://www.chatroom-dansk.dk/downloads.php

Her kan du finde et par IRCprogrammer til download, inkl. pirch.
Du kan også finde lidt hjælp til IRC

/ejensen
Avatar billede jack_knife Nybegynder
24. marts 2001 - 14:38 #8
Beklager jeg havde helt glemt dette spørgsmål.