Avatar billede armena Nybegynder
04. september 2003 - 02:55 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

Bærbar slukker af sig selv!

Nu gider jeg ikke mere!
Min bærbar har slukket af sig selv flere gange nu (over 15 gange) og jeg har mistet utrolig meget data!

Det sker tit når jeg har photoshop åbent eller også bare når jeg har mange programmer åbent. Og jeg forstår godt at det kan være skylden, men den kan da ikke bare slukke uden at advare ?

Det er utrolig træls, så hvis nogen ved hvad der er galt og hvad jeg kan gøre, så skriv venligst!

Min bærbar:
Amitech FreeNote 4200
Intel celeron 2 Ghz
256 mb Ram (30 mb til grafikkort)
WinXP Pro.

MVH.
Armen L.A.
Avatar billede armena Nybegynder
04. september 2003 - 03:43 #1
og nu sker det endda også ved startup af windows (nogle gange) :(
Avatar billede bartfreak Nybegynder
04. september 2003 - 04:17 #2
check for blaster.
Avatar billede flowerdead Nybegynder
04. september 2003 - 04:17 #3
Bærbare er utroligt følsomme overfor varme. Jeg tror problemet kan være enten:

1. Systemet (CPU) er overophedet.

2. CPU er for varm i forhold til de indstillinger du har sat i BIOS. Prøv at checke din BIOS, om ikke der skulle være et sted du kan markere hvilken temperatur CPUen skal opnå inden systemet automatisk lukker ned.
Avatar billede armena Nybegynder
04. september 2003 - 04:57 #4
bartfreak, jeg er næsten 100 % sikker at det ikke er den !

flowerdead: Jeg tror også at det er noget med varmen. Eller også bliver CPU overophedet!

Jeg prøver lige det med BIOS temp.
Avatar billede mini41 Nybegynder
04. september 2003 - 09:09 #5
Hej armena.

Prøv i bios at disable alle ser/par porte, genstart så maskinen og se om problemet fortsætter.

Fortsætter problemet så check lige og fejlen også optræder ved boot på en Dos diskette.

www.comgros.dk
Avatar billede armena Nybegynder
04. september 2003 - 19:42 #6
mini41, jeg er lidt ny i BIOS og sådan, så jeg vil gerne lige være sikker hvor det er jeg skal disable dem.

Altså Advanced (eller hvad det nu hedder) og så er det COM Ports ? eller?

Forklar venligst :)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
04. september 2003 - 20:05 #7
du kan jo starte med at slå det fra i XP..under -->egenskaber for denne computer-->avanceret-->sidste knap..
jeg ville nok prøve at sætte min sidefil lidt op..og det er så øverste knap./avaceret/skift.
fordi du skriver at den genstarter når du bruger krævende programmer.
Det kan være den skal lidt mere ram..?
Avatar billede armena Nybegynder
04. september 2003 - 21:17 #8
mini41, har gjort det nu, men hjalp ikke.

Det sker faktisk altid når jeg kører Ad-Aware eller Norton antivirus for at tjekke om jeg har vira/spyware
Avatar billede mini41 Nybegynder
04. september 2003 - 21:26 #9
Hvad sker der hvis du booter maskinen på en Dos diskette ?
Avatar billede mini41 Nybegynder
04. september 2003 - 21:27 #10
NB: Det er IKKE nok at slå par/ser porte fra i XP, det skal gøres i BIOS og ja det er COM porte og så skal du også lige finde SERIAL porte.
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
04. september 2003 - 21:30 #11
Jeg har samme PC, min har gjort det samme.

Det var faktisk så slemt, at den ikke engang kunne installere windows forfra.

Løsningen for mig var, at støvsuge den. Støvsug alle luftudgange/indgange, fjern al det støv og skidt der sidder i gitterne under bunden.

Det hjalp for mig :-D
Avatar billede armena Nybegynder
04. september 2003 - 23:50 #12
mini41 har gjort det i BIOS.

gonza.dk lidt svært med en bærbar ;)
Avatar billede mini41 Nybegynder
05. september 2003 - 07:26 #13
armena:

Konklutionen er rimelig simpel:
Er porte disablet i bios og fmerkommer fejlen OGSÅ under Dos er dit mainboard defekt, desværre.

Optræder fejlen IKKE under Dos har du temmelig sikkert en fejl på din RAM.

Mange bærbare har onboard ram, hvilket igen betyder nyt mainboard, men har du RAM i sokler kan du prøve at skifte det.
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
05. september 2003 - 13:08 #14
armena -> aldeles ikke svært, bare lidt mere besværligt end med en stationær. Jeg siger ikke at du skal skille den ad, bare sug ind i de åbninger der nu er. Jeg har selv gjort det med min (som sagt, samme model og sjovt nok også en bærbar) Det hjalp på min.
Avatar billede armena Nybegynder
05. september 2003 - 19:52 #15
mini41: Jeg er ikke sikker på hvordan jeg gøre det med DOS ?

gonza.dk: Ja ok!
Avatar billede mini41 Nybegynder
05. september 2003 - 22:54 #16
Du skal boote maskinen i DOS.
Har du kun XP kan du ikke gøre det, men har du adgang til WIN98 går du i stifinder og laver en system diskette, denne kan du så boote maskinen med.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
06. september 2003 - 20:44 #17
fik du prøvet det lille trick med sidefilen..?
Avatar billede armena Nybegynder
07. september 2003 - 16:59 #18
bartfreak: kan du ikke lige skrive hvad det hedder paa engelsk. Altsaa jeg har en engelsk Windows.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
07. september 2003 - 21:38 #19
http://www.wintip.dk/xp/config/sys_av.htm
håber dette link hjælper lidt, men det er ikke engelsk..O/
start med at højre klike denne computer.også properties (nederst)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. oktober 2003 - 09:30 #20
fandt du ud af det..??
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 23:15 #21
hvis du fandt ud af det, så skriv en løsning...O)
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
01. juni 2004 - 14:04 #22
jeg har haft det samme problem med min dell inspiron 5150, jeg fik løst slukproblemet med en biosupdate men nu lacker den istedet når den bliver varm og det sker ret hurtigt, men jeg har set dette problem ofte på bærbare og jeg ved at rigtig mange andre løst det samme problem ved at skille computeren ad og rense den grundigt for støv. konklusion :det kan være du kan finde en bios update der i første omgang sørger for at den ikke slukker men du slipper nok ikke for at rense den for støv!
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
07. maj 2006 - 08:32 #23
har haft sammen problem med inspiron 5150, løsning: den blev renset for støv (på fabrikken), men man kan også gøre det selv
det skal bare være grundigt!
Avatar billede memce Nybegynder
09. februar 2007 - 19:45 #24
Hey, Har det samme problem med min computer.. Da jeg sendte den ind, opdagede sevice centeret ikke fejlen. Min slukker kun engang imellem.. Den kan virke fint nok i et par timer men så slukker den. Man kan ikke tænde den minuttet efter. Men det kan man dagen efter, fatter det ikke..

Kan det være støv? OG vil gerne have en vejledning til det der bios-halløj, er virkelig en nørd til det..

Håber på HJÆLP.. TAk på forhånd
Avatar billede memce Nybegynder
09. februar 2007 - 19:47 #25
Forresten sker det ikke når jeg kører spil der bruger mange ram.. Nogle gange gør den det bare når jeg kun er på messenger..
Den gør det både når den er i strøm og når den ikke er..

Det er en fujitsu siemens amilo PA1510