Avatar billede thomasit Nybegynder
03. september 2003 - 21:22 Der er 21 kommentarer

Harddisk nr 2

Skal have installeret en ekstra harddisk, da den gamle m. winME er fyldt.
Den nye er en Seagate Barracuda 7200.7 på 80Gb.
Ret mig hvis jeg tager fejl. Den gamle hd er master og den nye er slave.
Men hvordan skal det brede/tynde kabel sidde?
Skal jeg bruge flere end det ene kabel?
Avatar billede bredker Nybegynder
03. september 2003 - 21:24 #1
du skal have et strømstik
det brede kabel har en rød streg , den skal vende over mod strømstikket
Avatar billede peet-49 Novice
03. september 2003 - 21:25 #2
Det brede kabel skal sidde med den markerede side ind mod strømstikket, du skal selvfølgelig have strømstikket på, det med fire ledninger.
Avatar billede bredker Nybegynder
03. september 2003 - 21:26 #3
og så skal du oprette en paration og derefter formatere drevet før det kan bruges
Avatar billede thomasit Nybegynder
03. september 2003 - 21:36 #4
Hvad hedder den ledning der skal bruges til strømmen? Noget specielt?
Avatar billede fido82 Nybegynder
03. september 2003 - 21:38 #5
nej, men det er den hvor der er en rød, to sorte og en gul ledning i
Avatar billede thomasit Nybegynder
03. september 2003 - 21:42 #6
skal det have to eller tre stik?
Avatar billede peet-49 Novice
03. september 2003 - 21:44 #7
Strømkablet er kun 1 stik, på det brede, er der tre stik. Harddisken skal have to stik ialt.
Avatar billede thomasit Nybegynder
03. september 2003 - 21:51 #8
Fandt dette:

Sandberg Y-kabel strøm 1->2 store stik

Med dette Y-kabel, populært kaldet "Strømtyv", kan du fordele strømmen internt i computeren, så du får strømstik nok til alle enheder.
Avatar billede bredker Nybegynder
03. september 2003 - 21:54 #9
har du ikke et strømstik der er ledigt
hvis det passer i stikket er det , det du skal bruge
se evt på den anden disk
Avatar billede peet-49 Novice
03. september 2003 - 21:56 #10
Strømstikket kan ikke monteres forkert, da det har to skrå sider på den ene side.
Avatar billede thomasit Nybegynder
03. september 2003 - 22:42 #11
Inde i computeren i den store bunke kabler, hænger der frit to stik som svarer til sådan et der kan passe til harddisken.
Den ene kommer fra blæseren og fortsætter ud i et mindre stik (som på diskettedrevet).
Det andet hænger sammen med både blæseren og diskettedrevet.

Kan de bruges? Hvis ja hvilket et er bedst?
Avatar billede fromsej Praktikant
03. september 2003 - 22:43 #12
Ja, det er uden betydning hvilket, men jeg ville tage det hvor der ikke er andet koblet på.
Avatar billede thomasit Nybegynder
03. september 2003 - 22:56 #13
Hvilken af de tre stik på det brede kabel skal sidde på den nye harddisk og hvilket stik skal ellers bruges og hvor henne?
Avatar billede fromsej Praktikant
03. september 2003 - 23:10 #14
Det brede kabel sidder vel i bundkortet med den ene ende, og den anden ende i den gamle Harddisk, så sætter du bare det ledige stik i den nye harddisk.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. september 2003 - 23:24 #15
Det forekommer mig at du kunne have glæde af at læse din motherboard manual.

Normalt har et motherboard 2 eller 4 IDE forbindelser benævnt IDE1-4. Hvis du har IDE3 og 4 stik benyttes disse kun ved RAID.

Hver IDE forbindelse understøtter 2 drev.

Da IDE ikke understøtter samtidige forespørgsler til de forskellige drev og da IDE har det dårligt med at blande hastigheder vælges forbindelse normalt således:

Har du 1 harddisk og 1 CD eller 2 harddiske forbindes de til hvert sit interface.

Har du 2 harddiske og/eller 2 CD drev forbindes harddiske til IDE1 og CD til IDE2.

Husk at når du har 2 drev på et interface skal det ene stå som master og det andet som slave (vælges med jumper på drevet). Dit boot drev (i dit tilfælde din gamle disk) skal være master og det andet slave.
Avatar billede thomasit Nybegynder
04. september 2003 - 00:12 #16
Jeg har 2 IDE forbindelser, 2 harddiske og et DVD drev.
Før jeg begyndte på dette sad DVD drevet på IDE1 og harddiskan på IDE2, hvorpå jeg har tilsluttet den nye harddisk (som slave).

Vil det sige jeg skal bytte om på dem. Vil det være det bedste?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
04. september 2003 - 00:18 #17
Ja, du bør sætte harddiske på IDE1 af 2 grunde: Normalt supporter IDE1 den højeste overførselshastighed (hvis de ikke er ens) og PC'en booter normalt hurtigst hvis den finder en bootbar harddisk på IDE1.
Avatar billede thomasit Nybegynder
04. september 2003 - 00:34 #18
Har byttet, men hvor er harddisken henne. Den er ikke i "denne computer".

På oversiden af selve harddisken står der man kan downloade noget som hedder "discwizard" fra deres hjemmeside til at installere harddisken.
Nogen der kender det?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
04. september 2003 - 00:40 #19
Hvis du ikke har kørt FDISK og FORMAT er det helt givet problemet.
Avatar billede thomasit Nybegynder
04. september 2003 - 01:37 #20
Er det muligt at ændre navnet på drevet (E:). For hvis jeg kommer mit antivirus program med en fejlmeddelse.

Desuden er det almindeligt at en 80 Gb kun giver 74,5 Gb.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
04. september 2003 - 06:45 #21
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med navnet. Om du kan ændre drevbogstav afhænger vist af om du kører XP, der mener jeg nemlig at man kan. Jeg har aldrig kørt XP, så jeg ved ikke hvordan.

Disk label kan du derimod ændre. I kommando prompt vindue skriver du bare
o:
label

så vidt jeg husker.

Alternativt kan du pege på drevet i stifinderen og højreklikke. Jeg mener at du under egenskaber kan ændre disk label.

Ja, størrelsen lyder korrekt.