Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 09:19 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til opsætning af trådløst netværk med 2 routere

Hejsa!

Jeg prøver lige at post mit spørgsmål i denne kategori i håb om, at jeg får et svar.
Jeg har dette problem: http://www.eksperten.dk/spm/396083

Plz - er der nogen, der kan hjælpe???

Mvh.
Gekko
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 09:23 #1
Når det nu kun er én computer, jeg vil have på netværket, er det så ok at vælge "Ad Hoc" som "network type"? Eller skal det være infrastructure?
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 09:23 #2
*én computer på det TRÅDLØSE netværk* naturligvis :-)
Avatar billede popsy Novice
03. september 2003 - 09:25 #3
Gekko> Det er imod reglerne at oprette nye spørgsmål, blot for at nehvise til tidligere oprettede. Luk det her igen, så der ikke bliver yderligere forvirring, folk prøver jo på livet løs at hjælpe i det andet du har oprettet!
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 09:27 #4
så vil jeg hellere lukke det andet... teachers pet... x-p
Avatar billede popsy Novice
03. september 2003 - 09:36 #5
Gekko> Der er ingen grund til nedsættende bemærkninger, blot fordi du får en høflig henstilling om at følgfe reglerne!
Avatar billede cstern Nybegynder
03. september 2003 - 09:39 #6
Det skal være infrastructure. Sørg for at IP mod cisco routeren er defineret (benyt f.eks. et fast IP nummer der er tilladt af cisco routeren), og at den DHCP server der er indbygget i accesspointet benytter et andet IP range end cisco routeren. Typisk er DHCP range 192.168.1.1 - 255 (eller et subset af dette). Sørg for at accesspointet server ip numre i et andet range, f.eks. 192.168.100.1 - 255. Her er det vigtigt at netmasken er 255.255.255.0.

Endelig skal du have samme indstilling af preamble på både WLAN kortet og AP. Sæt det til "Long" så er det kompatibelt med de fleste netkort.
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 10:37 #7
cstern - tak for svaret. Det med Ip'erne havde jeg allerede fundet ud af. Jeg arbejder nu desuden ud fra en idé, hvor jeg sætter cisco-routeren ind i en af LAN-portene på den trådløse, og der med gør den til en switcher istedet for en egentlig router.
Jeg fandt preamble-indstillingen på AP/routeren, men ikke på WLAN'et? Kan den være præinstillet? Det er et 3com PC-kort (3CRSHPW796).
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 10:39 #8
Med infrastructure fiser min "link quality" op og ned. Den går fra 98% og helt ned til 0%, hvilket medfører at forbindelsen til det tråløse netværk forsvinder helt. 3-4 sekunder efter connecter den igen, og så starter den forfra. Kan det have noget at gøre med preamble-indstillingen?
Avatar billede cstern Nybegynder
03. september 2003 - 10:55 #9
Ad hoc er normalt til hvis du har to (eller flere) maskiner der bare skal forbindes med hinanden. Du skal bruge infrastructure.
Hvis du kan se diagnostics på dit WLAN kort kan du måske se om den scanner efter kanaler når den mister linket. Hvis det er muligt så prøv at sætte kanalen fast på både netkort og AP (burde ikke være nødvendigt, men mens du troubleshooter).
Preamble indstillingen burde findes under properties for netkortet i kontrolpanelet. Hvis du bruger XP så højreklik på "Netværkssteder" i startmenuen. Vælg Egenskaber. På den tråløse forbindelse, højreklik igen og vælg egenskaber. Tryk dernæst på knappen "Konfigurer" øverst i den dialogbox der kommer frem. Preamble findes normalt under "Avanceret" fanebladet.
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 10:55 #10
Popsy - ok, godt ord igen, men selvom folkene i det andet prøver på livet løs at finde en løsning, så havde jeg jo også 200 point på spil der! Så hvis de fandt løsningen, ville de stadig blive de point rigere.
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 11:11 #11
Cstern - ok, jeg fandt preamble-indstillingen fro WLAN, men det hjalp desværre ikke :P
Her er alle de indstillinger der er på AP under wireless/advanced:

Beacon Inteval    : 100 msec (range 1-1000)
DTIM Interval    : 3 (range 1-255)
Basic Rates(MBps) : 1-2 eller 1-2-5.5-11 eller 1-2-5.5-11-22
                  (den midterste er valgt)
TX rates (MBps)  : 1-2 eller 1-2-5.5-11 eller 1-2-5.5-11-22
                  (den midterste er valgt)
Preamble Type    : Short eller Long (før var intet valgt - nu Long)
Autentication Type: Open system eller Shared Key eller Both
                    (Both valgt)
SSID Broardcast  : Enabled
4 x mode          : Enabled

Skal jeg rode med noget af det?
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 11:17 #12
Link Quality følger nogenlunde samme system:
98% -> 60% -> 0% -> *lille pause* -> 98% -> 60% osv.

Det er sq ret frustrende! Jeg har sat WLAN til en fast channel (6 - den der bliver brugt af AP'et).
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 11:21 #13
...ok og så efter en tid går link quality helt i sort, og forbindelsen forsvinder. Den bliver kun genoptaget, hvis man fysik går ind og aktivere den igen.
Avatar billede cstern Nybegynder
03. september 2003 - 12:56 #14
Det lyder unægteligt underligt. Kan du i APets webinterface (eller telnet) se om der er nogle associerede MUs (mobile units)?

Dobbeltcheck også sådan noget helt simpelt som at antennen er i orden.

Indstillingerne ser ellers ud til at være OK.

Du kan evt sætte Auth til Open.

Jeg går også ud fra at du har sat dit SSID til et eller andet og at dit netkort er indstillet til det samme.

Du kan også i starten slå 4x mode fra - det er sikkert noget der kræver et netkort af samme fabrikat og indstilling, uanset at du har valgt 11mbit/s som højeste hastighed.
Avatar billede gekko Nybegynder
03. september 2003 - 18:03 #15
cstern - ok, det var den hårde n00b-fejl: jeg opdaterede 3com-firmwaret. Det havde åbenbart problemer med XP :-P
Men du fortjener sq alligevel nogen point for din hjælp! :)
Avatar billede cstern Nybegynder
03. september 2003 - 22:44 #16
OK - jeg takker - men det havde du ikke behøvet.