Avatar billede ibleif Nybegynder
31. august 2003 - 20:58 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Oprette nyt website via XML

Hej..

Jeg har læst at man via metabase.xml på sin server, kan oprette en nyt website på baggrund af informationer i en anden xml fil. Dette ville lette min oprettelse af websites betydeligt, så derfor vil jeg gerne høre om nogen kan hjælpe med dette.

Kom med jeres viden om emnet! :-)

Jeg ligger godt med point i, så der kan blive til alle dem der ved noget om emnet, eller kan henlede til nogle gode sites omkring det.

// Ibleif
Avatar billede ibleif Nybegynder
31. august 2003 - 21:24 #1
Det skal måske lige nævnes at jeg bruger IIS 6.0
Avatar billede sir_loser Nybegynder
01. september 2003 - 02:00 #2
Avatar billede bredum Nybegynder
01. september 2003 - 11:54 #3
Avatar billede bredum Nybegynder
01. september 2003 - 11:57 #4
Hvis du bruger dette link får du en vejledning i opsætningen og ASP koden
http://www.iisfaq.com/default.aspx?View=A323&Print=1
Avatar billede ibleif Nybegynder
01. september 2003 - 18:42 #5
De links henviser kun til oprettelse af et "Virtuelt Directory" .. Og det er desuden igennem ADSI scripts.

Man må da bare kunne tilgå XML filen der styrer websites direkte i asp og så tilføje et site?
Avatar billede ttopholm Nybegynder
04. september 2003 - 00:47 #6
Har du fundet ud af noget mere end det der står her
Avatar billede dna Nybegynder
04. september 2003 - 15:19 #7
... nej! Desværre ikke. Venter glad på mere info!
Avatar billede ibleif Nybegynder
04. september 2003 - 15:29 #8
ahh.. for fanden.

Nu fik jeg ikke logget min makkers account ud!
- men, det som "dna" har skrevet.. det var min kommentar, selvom det havde I nok regnet ud! :D
Avatar billede ttopholm Nybegynder
04. september 2003 - 23:16 #9
Hmm.. jeg bruger også IIS 6.0.. Har du prøvet at eksportere et site til xml fil.. Og der kan man ændre info'erne til en nyt domæne, ved hjælp af FSO og REPLACE, og så har man en ny .xml fil man bare skal importere i IIS 6, er lidt hurtigere en den anden måde.

Pt. jeg synes deres webadministration sucks....
Avatar billede ibleif Nybegynder
05. september 2003 - 01:46 #10
ttopholm: Ja, det har jeg prøvet, og det kan jeg også godt selv finde ud af. Mit problem er bare, at jeg så gerne ville importere det igen UDEN at skulle ind og bruge den grafiske grænseflade.

Noget scripting/command-line ville her være den perfekte løsning!! - Kender du (Eller andre) noget til hvordan man så kunne gøre det?
Avatar billede ttopholm Nybegynder
05. september 2003 - 02:15 #11
Prøver at finde noget, men hvis du finder noget.. så sig til...

Et lidt andet spg. hvad bruger du af mailserver og statistik prg.
Avatar billede ibleif Nybegynder
05. september 2003 - 10:03 #12
Har endnu ikke besluttet mig helt ang. mail og statistik.

Ved ikke helt om jeg skal have pungen op af lommen, da jeg ikke er helt tilfreds med de gratis produkter jeg har fundet.

... lyder godt at du prøver at finde noget. Jeg leder også videre.
Avatar billede ttopholm Nybegynder
08. september 2003 - 00:33 #13
Jeg har kigget lidt på livestats fra deepmetrix, men den koster 1295 $.. og er lidt for meget, der er også weblogexpert.com, den koster 75$, den er okay, meget let at finde rundt i, og let at tilføje nye domæner til :-) Med hensyn til mailserver, kan du prøve argosoft mailserver, den er faktisk fed, og virker bare
Avatar billede ttopholm Nybegynder
12. september 2003 - 15:03 #14
Avatar billede ttopholm Nybegynder
12. september 2003 - 15:07 #15
og så kig under :

Active Server Pages Guide --> ASP Samples ---> Programmatic Administration Examples ---> Web server Creator

Skriv lige hvis du finder ud af noget, eller send en email på tt@device.dk

Utroligt hvad man kan finde kl. 01.00 natten til lørdag New Zealand tid :-)
Avatar billede ttopholm Nybegynder
12. september 2003 - 15:14 #16
Lidt mere

Det er 2003 version
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/windowsserver2003/proddocs/standard/iiswelcome.asp

Internet information server ---> IIS 6.0 --> Product doc.. --> Programmatic Admin guide

Her er der til vores version
Avatar billede ttopholm Nybegynder
13. september 2003 - 09:16 #17
Her

<%

' Make connections to WMI, to the IIS namespace on MyMachine, and to the Web service.
set locatorObj = Server.CreateObject("WbemScripting.SWbemLocator")
set providerObj = locatorObj.ConnectServer("MyMachine", "root/MicrosoftIISv2")
set serviceObj = providerObj.Get("IIsWebService='W3SVC'")

' Build binding object, which is a required parameter of the CreateNewSite method.
' Use the SpawnInstance WMI method since we are creating a new instance of an object.
Bindings = Array(0)
Set Bindings(0) = providerObj.get("ServerBinding").SpawnInstance_()
Bindings(0).IP = "1.2.4.5"
Bindings(0).Port = "80"
Bindings(0).Hostname = "test.dk"

' Create the new Web site using the CreateNewSite method of the IIsWebService object.
Dim strSiteObjPath
strSiteObjPath = serviceObj.CreateNewSite("test.dk", Bindings, "c:\inetpub\wwwroot")
If Err Then
Response.write "*** Error Creating Site: " & Hex(Err.Number) & ": " & Err.Description & " ***"
stop
End If

' strSiteObjPath is in the format of IIsWebServer='W3SVC/1180970907'
' To parse out the absolute path, W3SVC/1180970907, use the SWbemObjectPath WMI object.
Set objPath = server.CreateObject("WbemScripting.SWbemObjectPath")
objPath.Path = strSiteObjPath
strSitePath = objPath.Keys.Item("")

' Set some properties on the root virtual directory which was created by CreateNewSite.
Set vdirObj = providerObj.Get("IIsWebVirtualDirSetting='" & strSitePath & "/ROOT'")
vdirObj.AuthFlags = 5 ' AuthNTLM + AuthAnonymous
vdirObj.EnableDefaultDoc = True
vdirObj.DirBrowseFlags = &H4000003E ' date, time, size, extension, longdate
vdirObj.AccessFlags = 513 ' read, script
vdirObj.AppFriendlyName = "Default Application"

' Save the new settings to the metabase
vdirObj.Put_()

' CreateNewSite does not start the server, so start it now.
Set serverObj = providerObj.Get(strSiteObjPath)
serverObj.Start

Response.write ("A New site called MyNewSite was created with the path and unique site identification number of " & strSitePath & "")

%>

Så er den her.. du skal bare ændre ip, host, og der hvor der står test.dk og Stien, nu står der c:\inetpub\wwwroot og du skal ændre Mymachine til hvad din server hedder.

Du burde være det, men den skal nok finpudses lidt :-)
Avatar billede ttopholm Nybegynder
13. september 2003 - 09:16 #18
Du = det
Avatar billede ibleif Nybegynder
14. september 2003 - 15:23 #19
ttopholm: Igennem ADSI/WMI programmering skal man sætte alle attributterne selv i koden. Det ville smart hvis man bare kunne bede den om at hente disse fra en XML fil? - Dette er selvfølgelig en mulighed, det kræver bare at man sætter sig ind i objekternes egenskaber og metoder.

Noget du kender noget til (det med XML importering)?
Avatar billede ibleif Nybegynder
20. september 2003 - 06:11 #20
Har fundet ud af, at man vist via WMI kan kalde en import funktion, og så pege direkte på en XML fil.... SMART! :D
Avatar billede jonas-i Nybegynder
12. september 2004 - 18:37 #21
Hej ibleif

Håber du stadig abonner på denne tråd.

Har samme problem som dig :) Hvorfandt du eksempel på det med at importere xml?
Har du link eller vil du give mig eksempel? Skriv her eller direkte til mig på jonas@jiportal.dk
På forhånd mange tak :)
Avatar billede ibleif Nybegynder
13. september 2004 - 00:39 #22
well, det er 100 år siden jeg biksede med det, så må nok blankt erkende, at jeg løb sur i det, og aldrig rigtigt fik det lavet som jeg havde tænkt mig.

Du kan nok finde en masse omkring det ved at søge på:
ADSI WMI IIS

Kig her ellers:
http://www.iisfaq.com/Default.aspx?tabid=2538

Kan nok ikke hjælpe med det store ellers!

Held og lykke med det!

// Ibleif
Avatar billede jonas-i Nybegynder
13. september 2004 - 00:50 #23
Nå oki takker anyway :)
Avatar billede ttopholm Nybegynder
13. september 2004 - 18:51 #24
Har kigget lidt på det.. man kan jo vil bare skrive direkte til Metabasen...
Avatar billede jonas-i Nybegynder
13. september 2004 - 18:57 #25
Har du nogle eksempler eller links på hvad du mener ttopholm?
Avatar billede ttopholm Nybegynder
13. september 2004 - 19:04 #26
du kan jo bruge asp og FSO til at redigere i den... filen du skal rette i er metabase.xml, men vil råde dig til at lave en kopi af den... inden du roder, da det samtidig er det helligste i IIS 6
Avatar billede dna Nybegynder
13. september 2004 - 19:24 #27
Er der ikke et problem med at få IIS til at reloade metabasen så?

dna
Avatar billede jonas-i Nybegynder
13. september 2004 - 19:30 #28
Hehe jeg har præcis samme spørgsmål dna :) Hvordan får man den til det?
Avatar billede ttopholm Nybegynder
13. september 2004 - 21:15 #29
Skulle ikke være noget problem... Det script der ser foroven starter med det samme.. Og da IIS læser konstant i Metabase burde det virke.. det er ikke ligesom med Apache der skal genstartes..
Avatar billede trumf Nybegynder
11. oktober 2004 - 23:00 #30
C:\WINDOWS\system32\iisweb /create C:\Inetpub\wwwroot navniIISen /d www.domaene.dk

Denne DOS cmd opretter et web magen til default website...