Avatar billede mullemeck Nybegynder
31. august 2003 - 11:29 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Sluk sin egen PC over netværket fra en anden PC

Hvis man fx skal slukke sin egen PC ned via netværket så står der at man skal skrive i kommandoprompt fx:

shutdown -s -m \\PCNAVN -t 120

Men kan ikke få det til at funke så hvis nogen ville hjælpe vil jeg blive glad.

P.S vi bruger windows xp på computerne.
Avatar billede superanden Nybegynder
31. august 2003 - 11:40 #1
Avatar billede mullemeck Nybegynder
31. august 2003 - 11:50 #2
Jeg mener hvordan man slukker ens computer fra en anden computer over netværket via kommandoprompt.
Avatar billede nmh Nybegynder
31. august 2003 - 11:53 #3
Avatar billede nmh Nybegynder
31. august 2003 - 11:56 #4
ups: ja den henvisning, kan du vist ikke få noget ud af. Du gør jo det, der her foreslås.
Hvad sker der, når du bruger metoden?
(du har vel hentet programmet shutdown?)
Avatar billede mullemeck Nybegynder
31. august 2003 - 12:06 #5
Nej det har jeg ikke.
Jeg er ny her og han skrev er TESTET og jeg som var så dum glemte at teste det inden jeg accepterede.
Vil bare gerne have et svar på hvad jeg gør forkert!!!
Avatar billede superanden Nybegynder
31. august 2003 - 12:09 #6
du skal have et program installeret.... det er da logisk, prøv at tænke på hvordan det ellers ville være at sidde på et stort LAN og alle kunne slukke ens computer... !
Avatar billede mullemeck Nybegynder
31. august 2003 - 12:11 #7
Jeg skriver i kommandoprompt:
Shutdown -s -m \\PCNAVN -t 120.

Men så står der:Netværksstien blev ikke fundet.
Avatar billede superanden Nybegynder
31. august 2003 - 12:12 #8
er du sikker på at i begge to er i samme workgoup?
Avatar billede mullemeck Nybegynder
31. august 2003 - 12:16 #9
Ja MSHOME.
Avatar billede mullemeck Nybegynder
31. august 2003 - 12:17 #10
Ved det fordi vi kan godt netsende.
Avatar billede pcpeter Nybegynder
31. august 2003 - 12:44 #11
Jeg har prøvet at slå min Zonealarm firewall til og fra. Når den er slået til får jeg også meddelelsen "Netværksstien blev ikke fundet". Prøv at checke om du bruger firewall. Uden firewall virker kommandoen perfekt
Avatar billede mullemeck Nybegynder
31. august 2003 - 12:50 #12
Vi køre over switch og ingen af os har aktiveret firewall.
Skriver du også bare i kommandoprompt: shutdown -s -m \xxxxx -t 120.
Avatar billede pcpeter Nybegynder
31. august 2003 - 13:06 #13
yes, lige som i bogen
Avatar billede mullemeck Nybegynder
31. august 2003 - 13:09 #14
Også slukke du din egen computer fra en anden eller omvendt!!!
Avatar billede pcpeter Nybegynder
31. august 2003 - 13:25 #15
jeg kan slukke både min egen og en anden XP. Det kræver selvfølgelig at du har rettigheder på den pc du vil lukke, ellers kan du ikke over nettet
Avatar billede mullemeck Nybegynder
31. august 2003 - 13:31 #16
Hvad for nogle rettigheder fx.
Avatar billede pcpeter Nybegynder
31. august 2003 - 13:43 #17
det nemmeste er, hvis du er administrator på begge pc'er. hver gang du forsøger at få adgang til en pc fra netværket kigger den jo efter dit brugernavn og password, og ser hvilke rettigheder du har, f.eks. administrator, superbruger, alm. bruger, etc. Det er ikke alle, der må lukke systemet ned. Kig på din egen XP under Kontrolpanel -> Administration -> Lokale Sikkerhedsindstillinger -> Lokale politikker -> Tildeling af brugerrettigheder -> Lukke systemet. Der finder du listen over hvilke brugere eller grupper af brugere der må lukke din pc ned.
Avatar billede pcpeter Nybegynder
31. august 2003 - 13:48 #18
Hvis du forsøger at lukke en pc ned uden at have rettigheder til det får du beskeden: "Adgang nægtet"
Avatar billede mullemeck Nybegynder
31. august 2003 - 13:50 #19
OK så ved jeg det!!!
Avatar billede madszeneli Nybegynder
30. september 2007 - 10:19 #20
Prøv bare at skriv "shutdown -i" - dernæst åbner en nyt vindue, hvor du kan finde computere osv.