Avatar billede hlrasmussen Nybegynder
31. august 2003 - 09:43 Der er 17 kommentarer

Udskrift fra Navigator 3.53 i XP

Efter installation af Windows XP Pro kan jeg ikke udskrive fra mit gamle dos-baserede bogholderiprogram Navigator 3.53. Hvorfor??
Avatar billede amtoft Novice
31. august 2003 - 10:37 #1
Har du stadig de samme printere sat til maskinen ?
Den der tidligere hed lpt1, hedder den stadig lpt1 osv.?
Sidder printeren lokalt, eller via netværk ?
Avatar billede amtoft Novice
31. august 2003 - 11:00 #2
Nå ja, ved da godt at det måske ikke kunne bruges direkte, men var de første indledende åbenlyse ting, mest som indgang til en dialog.
Men det synes du så ikke at være interesseret i, så jeg afmelder mig lige dette spørgsmål.
Avatar billede snowman71 Nybegynder
10. september 2003 - 15:54 #3
Prøv følgende:
Del din printer inden under egenskaber for printeren, giv den et "dele-navn"
prøv at skrive følgende i en dos prompt: net use lpt1: \\[computernavn]\[dele-navnet]
Avatar billede hlrasmussen Nybegynder
11. september 2003 - 18:04 #4
Jeg har tildelt min printer delenavn [sharp_al-1000] cmd-dos-prompten skrevet:

net use lpt1: \\henningpc\sharp_al-1000

Ved bekræftelse med ENTER svares i dos-prompten "kommandoen blev udført".

Jeg kan dog fortsat ikke skrive ud fra Navision 3.53 - hmmm!
Avatar billede snowman71 Nybegynder
11. september 2003 - 19:11 #5
okay....er der ikke mulighed for at vælge at skrive ud til parralelport 1 (LPT1)?
Avatar billede omit Nybegynder
12. september 2003 - 12:16 #6
Jeg vil gætte på at du skal gøre følgende:

Omdøbe dit printer dele navn til: feks. \\henningspc\al100 .....
der er vigtigt i forb. med DOS programmer at et delingsnavn ikke overstiger 8 karakterer og vistnok heller ikke "-"
Avatar billede snowman71 Nybegynder
12. september 2003 - 13:50 #7
Ommit: det kan der været noget om (8 kar), men på den anden side kom der "ok" melding retur (komm.... udført)!??
Avatar billede hlrasmussen Nybegynder
12. september 2003 - 17:22 #8
Det er godt nok "langhåret" snak det her. Jeg har prøvet at omdøbe min printer til \\henningpc\al1000. Det giver selvsagt ingen problemer.

Dernæst har jeg anvendt net use lpt1: \\henningpc\al1000, men det accepteres ikke, idet der siges, at der er husket en anden opsætning??????
Avatar billede omit Nybegynder
13. september 2003 - 11:06 #9
jeps, den kan huske din gamle opsætning så:

net use lpt1: /delete
og så net use lpt1: \\henningpc\al100
skal give et bedre resultat.. Hvis du vil se om du har det rigtigt opsætning skriver du "net use" i kommandolinien, der kommer så en liste.
Jeg kommer til at tænke på om du har printeren i Navigator sat op til LPT1 og ikke til PRN ? . Jeg kan få det til at virke hos mig i XP på en HP printer.
Avatar billede omit Nybegynder
13. september 2003 - 11:08 #10
til snowman , det har ikke noget at gøre med operativsystemet , det er programmet der har problemer med det lange navn.
Avatar billede hlrasmussen Nybegynder
14. september 2003 - 11:16 #11
Jeg har testet med net use i kommandolinien. Det ser rigtigt ud.
Min printer står i Navigator til LPT1. Jeg har ligeledes prøvet med en HP Laserjet 4 til LPT1, men det virker heller ikke.

Fejlmeddelelsen er "Lokalt bagudkompatibelt dokument - fejl udskrivning".

Er det fordi jeg starter Navigator fra XP's skrivebord. Er der problemer med, hvilke egenskaber, der er "hæftet" på ikonet.

Jeg har prøvet at starte Navigator fra kommandolinien, men det virker heller ikke.
Avatar billede omit Nybegynder
14. september 2003 - 12:02 #12
Du har vel ikke andre ting koblet til din printerport ?
Kan du se hvor belastet din maskine er når du afvikler Navigator (Ctrl-Alt-Delete -->Jobliste -->Ydeevne).
Som jeg skrev, så virker det på min maskine, men da det er opgraderet WIN98 og jeg før har set forskelle i virkemåden på nyinstallationer og opgraderinger ligger årsagen til problemet måske der.

Jeg kan godt give dig en opskrift der helt sikkert løser dit problem, det vil bare kræve at du investerer omkring 2000 kr. i et program, men for de penge kan du også købe et nyt regskabsprogam (næsten). SÅ spørgsmålet er hvor vigtitgt det er at få Navigator til at virke.
Avatar billede hlrasmussen Nybegynder
14. september 2003 - 12:19 #13
Jeg har ikke andre ting koblet på min printerport.

Når jeg kun har Navigator kørende, er CPu-forpbruget ca. 50%.

Min XP er ikke en opgradering, men en nyinstallation.
Avatar billede anjep Nybegynder
15. september 2003 - 09:34 #14
Hvad sker der hvis du i dialog boxen, når du skal udskrive, i filnavn skriver fx. c:\test.prn?

Hvis der ikke kommer nogle fejl, så prøv at skrive lpt1 istedet....

Hvis den ikke virker så prøv at skrive den direkte uni sti til din printer....
Avatar billede hlrasmussen Nybegynder
15. september 2003 - 21:03 #15
Uha!! Jeg tør næsten ikke spørge - Hvad er en uni sti?
Avatar billede anjep Nybegynder
16. september 2003 - 07:19 #16
Det er iorden......det er den delte printer på netværket.....kunne fx se sådan her ud:

\\servernavn\printernavn

Du skal også kunne fange printeren på den måde via kør menuen i windows start menu....
Avatar billede hlrasmussen Nybegynder
16. september 2003 - 18:58 #17
Hvis jeg skriver \\henningpc\al1000 i Kør-dialogboksen, popper dialogboksen op for printeren Sharp AL-1000 - og??

De to filer, test.prn og test.lpt ligger i roden på c-drevet - og???