Avatar billede krohn Praktikant
31. august 2003 - 00:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Backup på linux server

Jeg har i dag en  mail server,med et Win OS, men vil gerne have et linux OS op at køre på min mail server.
Jeg cloner pt.  min hd til en fysisk anden hd som backup en gang om dagen
Mit sp lyder, Er der et program man kan få til Linux som kan gøre det samme, eller hvordan vil i foreslå jeg tager backup?, jeg har desvære ikke en ekstra pc til rådighed til backup
Avatar billede skwat Praktikant
31. august 2003 - 00:52 #1
Der er mange gratis løsninger
du kan eks. bruge dd(disk dump) eller tar.

Men den backup politik kan jeg ikke lide, hvad gør du hvis der er fejl på den disk du altid tager backup på? Tag og få fat på en båndstation og så kun backe de nødvendige filer up. Hvis du så har 7 bånd du skrifter imellem skal det gå MEGET galt for at du er i en katastrofe.

DISCLAIMER, jeg er bsdmand
Avatar billede krohn Praktikant
01. september 2003 - 00:09 #2
Det ville jeg også gerne, men økonimien er ikke til det lige nu,,,,,
dd eller tar de er beregnet til Linux går jeg ud fra
Avatar billede skwat Praktikant
01. september 2003 - 11:15 #3
ja eller alle unix lookalikes generelt, vil du backe hele maskinen up, eller nøjes med vitale dataer?
Avatar billede krohn Praktikant
01. september 2003 - 13:33 #4
Lige for tiden har jeg taget hele harddisken da jeg har 2 af samme størelse, da jeg så har driver, mm. men det ved jeg ikke med sikkerhed endnu, jeg er ike "så" meget inde i red hat endnu, men gode råd er velkommen
/jacob
Avatar billede skwat Praktikant
01. september 2003 - 13:48 #5
dd er et diskdumputil, som kan bruges til at dumpe hele din partion.
tar/qzip kan du bruge til at plukke enkelte filer.

Så svaret på dit spørgsmål må være, Nej det er ikke noget problem.
Avatar billede no.5 Nybegynder
01. september 2003 - 22:21 #6
jeg bruger ghost

Bare husk at bruge ghost -ia mener jeg. Ellers tjek ghost /? der staår noget ang. linux bootloader mm. i help filen.
Avatar billede skwat Praktikant
02. september 2003 - 13:51 #7
man siger populært at dd er ghost for folk der har en ide om hvad de laver :)