Avatar billede soloboy Nybegynder
29. august 2003 - 21:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Linux mail server

Hej,

Jeg vil gerne lave en mail server der hjemme den skal kunne følgende:

- http (webmail)
- smtp
- Den skal hente alle mails jeg har på et webhotel  via pop3 dvs. at en gang i minuttet skal den loge på pop3      server og hente mails ned.
- Så skal jeg kunne bruge min MS Outlook på samme måde som hvis det var en ms exchange server.

Det er så meningen at når jeg er der hjemme kan jeg se de samme mails som når jeg bruger webmail.

Det skal selvfølgelig være linux.

Hvh
Mads
Avatar billede mfalck Praktikant
29. august 2003 - 21:45 #1
linux og exchange er vist en sag for sig selv. Se evt på:

http://www.eksperten.dk/spm/393582
Avatar billede lap Nybegynder
29. august 2003 - 21:45 #2
Først en opsummering hvis det er redhat:

web-mail: squirrelmail og apache
smtp: jeg vil foreslå sendmail, men er i gang andetsteds med postfix
hente pop3: fetchmail
outlook OG web til samme mails: kræver blot, at man bruger imap i stedet for pop3

Hvordan svarer det til dine ønsker - og platform?
Avatar billede lap Nybegynder
29. august 2003 - 21:46 #3
dig igen ;-)

som mfalck skriver - hvis du vil mere end mail som exchange på linux, så er det noget andet, men i overskriften skriver du mail - jeg går ud fra, at du mener mail (og ikke andet)?
Avatar billede soloboy Nybegynder
29. august 2003 - 21:48 #4
Det er kun mail ja

Mange tak for hjælpen =)

Hilsen
Mads
Avatar billede lap Nybegynder
29. august 2003 - 21:50 #5
Det vil sige, at med redhat har du i hvert fald de nødvendige værktøjer til rådighed - men du vil først i gang, så du skal starte med at vælge en distribution - jeg vil foreslå RedHat (ved selv en del om RH), men Mandrake omtales positivt som "nem at installere for begyndere" - jeg kan ikke udtale mig om det.

Men: first thing first
Avatar billede mfalck Praktikant
29. august 2003 - 21:51 #6
jeg er meget glad for IMP/horde som webmailer (kræver dog php installeret ovenpå apache), men den kan både tale pop3 og imap, og kan endda vise ms-word dokumenter uden en word installeret.

som imap/pop3-server kan jeg anbefale Courier (www.courier-mta.org) som er en lident krævende mta.

Og postfix behøver jeg vel ikke rose til skyerne ;-)
Avatar billede mfalck Praktikant
29. august 2003 - 21:52 #7
ellers er der en meget udførlig guide på

http://lws.dk/kategori/4