Avatar billede father1 Nybegynder
28. august 2003 - 19:12 Der er 14 kommentarer

Regulere hastighed på vekselstrøm blæser

Jeg vil installere en pabst vekselstrømsblæser til 220v. i mit kabinet.

Da den kører alt for hurtigt har jeg købt en stor 2000v kondensator som jeg fik at vide kunne sænke hastigheden på den.
Spørgsmålet er så: Hvordan sætter jeg den på ? Skal den sidde mellem 0 og fase (parallel??) eller skal den sættes på den ene ledning (serie ???).

Håber på hjælp :)

Mvh.
Søren Andersen
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 19:24 #1
Den skal sidde i serie med blæseren.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 19:27 #2
Hvis du satte den parallelt ville din blæser stadigvæk "kigge" direkte ind ide sædvanlige 220V (som iøvrigt på det seneste er ændret til 230V)
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2003 - 19:37 #3
det vil nok være bedre med en triacstyring, en lysdæmperanordning.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 19:40 #4
triac-styring: ja måske, men det er et forsøg værd med en kapacitor.
Det er vist også usikkert, hvordan en vekselsstrømsmotor reagerer på en lysdæmper anordning.
Avatar billede father1 Nybegynder
28. august 2003 - 20:01 #5
Tak for svarene. Jeg har prøvet at sætte den i serie, men så starter den slet ikke op :(
Skal jeg prøve at sætte den parallelt på , eller må jeg droppe at få den til at køre langsommere ?

Mvh.
Søren Andersen
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 20:06 #6
det vil ikke nytte noget.
(Du har åbenbart lagt spøgsmålet ind to gange)
Står der noget på blæseren om hvor meget effekt, den bruger?
Avatar billede father1 Nybegynder
28. august 2003 - 20:10 #7
Ja jeg lagde det først ind i casemod, det var før jeg opdagede at der også var en elektronik gruppe :)

Der står den bruger 19w ved 220v ~ 50 hz.
Og 18w ved 220 v ~ 60 hz (måske du kan bruge det til noget).
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 20:12 #8
prøv at sætte en almindelig glødelampe ind i serie med blæseren. F.eks. en 40W eller 60W pære.
Pæren vil næppe lyse noget særligt, men blæseren vil dæmpes.
Avatar billede mekaniker Nybegynder
28. august 2003 - 20:14 #9
Køb evt. en Lysdæmper hos www.brinck.dk (Br554)
Den kan sagtens klare jobbet.

//Mekaniker
Avatar billede masis Nybegynder
28. august 2003 - 23:20 #10
Du kan købe en Smartkit byggesæt Nr. 1074 som er en Motorhastighedsregulering
eller en anden Smartkit byggesæt Nr. 1139 som er mini drill speed controller.
Bege disse byggesæt funger med 230 volt og er kun beregnede til regulering af små motorer som funger med 230 volt.
Du kan købe disse byggesæt på www.brinck.dk
Du kan få mere information om disse to byggesæt som jeg har nævnet på dette link: www.smrtkit.com
Information om priserne finder du på www.brinck.dk
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2003 - 23:25 #11
drikdv> du skriver 230, skelner du her mellem 230Volt jævnspænding eller 230 Volt veksel?
Avatar billede masis Nybegynder
29. august 2003 - 00:57 #12
Det er (230 Volt vekselspænding) jeg skriver om!
(230 V~)=(230 Volt AC)=(230 Volt vekselspænding)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2003 - 08:53 #13
jaja, jeg kender udmærket symboler og udtryk for spænding og strøm.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
29. august 2003 - 12:42 #14
Det rigtige er en frekvensomformer. Du kan sænke hastigheden lidt hvis det er en asynkronmotor blot ved at sænke spændingen (eksempelvis med en kondensator i serie, ikke parallel). Sænker du spændingen for meget vil den slet ikke starte.

Er det ikke nemmere at flå den ud og montere en DC blæser i stedet?