Avatar billede mmj741 Nybegynder
28. august 2003 - 19:07 Der er 22 kommentarer

Problem med FTP adgang/Trojansk Hest

Jeg har desværre været angrebet af en hacker der efterlod en trojansk hest på min maskine. Jeg bruger Win XP Pro.

Efter hjælp fra www.spywarefri.dk lykkedes det mig at komme af med det skidt der var blevet lagt ind på min computer, men jeg har åbenbart stadig nogle problemer i kølvandet på ovenstående, hvorfor spywarefri.dk venligst henviste mig til eksperterne herinde. Jeg håber I kan hjælpe mig!

Mit problem er at jeg ikke kan uploade data til min hjemmeside efter dette hackerangreb, faktisk kan jeg slet ikke få forbindelse til webserveren, uanset hvilket FTP-program jeg bruger (har nu prøvet fire forskellige samt geninstallation af disse, uden held). Når jeg prøver at logge på FTP-serveren med korrekt brugernavn og adgangskode skriver FTP-programmet: "Resolving host as: xxx.xxx.xxx.xx" Hvor X'erne skal erstattes af IP-adressen på den hacker der efterlod en trojansk hest på min maskine. Dette kan jeg simpelthen ikke slippe af med. Jeg har ledt efter en såkaldt "hosts-fil" på min maskine i mappen: C:\Windows\System32\Drivers\etc. Der ligger fire host filer: "Hosts", "hosts.bak", "hostsagb" og "Imhosts" -jeg mener ikke umiddelbart at jeg kan bruge disse filer i denne sammenhæng, jeg har haft dem åbnet men i dem alle står der at der kun er tale om en eksempel-fil? Hvorfor jeg tror det er de forkerte filer jeg har fat i?

En søgning på den omtalte IP adresse gav desværre helle ingen resultater.

Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg slipper af med dette problem så jeg atter får mulighed for at uploade til min hjemmeside?

På forhånd mange tak!

Mvh
MMJ
Avatar billede skau Nybegynder
28. august 2003 - 19:27 #1
Tjeck lige din host og lmhost filer om ikke den har lavet et entry heri hvor dit navn resolves som hackerens IP
Du finder de omtalte filer her:
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc

Ps. det er ikke sikkert du har en lmhost fil - men det gør ikke noget.
Avatar billede skau Nybegynder
28. august 2003 - 19:29 #2
Sorry læste ikke hele din beskrivelse - filen hedder hosts.
Det er rigtigt nok en eksempelfil - men kun i den udstrækning at den hvis du ikke gør noget, kun har din egen maskine.
Den benyttes stadig til at resolve din egen masken - ipaddressen der står heri SKAL være rigtig, da filen benyttes før der laves opslag i DNS mm.
Avatar billede skau Nybegynder
28. august 2003 - 19:29 #3
masken = maskine :p
Avatar billede skau Nybegynder
28. august 2003 - 19:31 #4
hostsagb kender jeg ikke og har den heller ikke selv - prøv at omdøb den til noget andet (eks. hansi.dummy)
Avatar billede mmj741 Nybegynder
28. august 2003 - 19:51 #5
Tak for de hurtige indlæg/svar på mit spørgsmål. Jeg synes stadig ikke jeg kan se nogen forkert/farlig IP i de omtalte filer, må jeg evt. prøve at sende dem til dig?

Mvh
MMJ
Avatar billede skau Nybegynder
28. august 2003 - 20:50 #6
Ja eller bare copy/paste indholdet af hosts og lmhost ind i et svar her - hvis du vil maile er min email lskau@hotmail.com
Avatar billede mmj741 Nybegynder
28. august 2003 - 21:02 #7
Mange tak!
Jeg tror indholdet af filerne vil fylde for meget til at det vil være muligt at overskue her, så jeg har sendt dem til din mail nu.
Avatar billede skau Nybegynder
29. august 2003 - 08:20 #8
Har returneret med en frisk hosts fil - den gamle var temmelig inficeret. Hvis du ikke kan åbne mit attachement er det godt nok at kopiere din hosts.agb til hosts (det er åbenbart en backup trojaneren lavede før den ændrede din hosts fil)
Avatar billede skau Nybegynder
29. august 2003 - 08:23 #9
I din hosts fil var der sat en masse navne på 127.0.0.1 (hvilket er din egen loopback adresse) dette ødelægger navne opslag således ftpserveren tror du er det navn der står ud for 127.0.0.1 - når den så skal sende tilbage laver den reverse lookup på dit navn og får ipaddressen på det forkerte navn - derfor er det at hostsfilen ødelægger din kommunikation med ftp serveren
Avatar billede mmj741 Nybegynder
29. august 2003 - 13:55 #10
Jeg takker mange gang og undskylder at jeg ikke læste med herinde inden jeg sendte dig spørgsmålet pr. e-mail.

Jeg har nu omdøbt agb-filen til hosts og skal nu genstarte og se om det virker, venter spændt! :-)
Avatar billede skau Nybegynder
29. august 2003 - 14:00 #11
me and you both ;p
Avatar billede mmj741 Nybegynder
29. august 2003 - 14:01 #12
Så er det afprøvet og jeg må med stor beklagelse meddele at det desværre ikke gjorde nogen forskel, jeg han stadig præcis det samme problem når jeg forsøger at forbinde med min FTP-program. :(
Avatar billede mmj741 Nybegynder
29. august 2003 - 14:06 #13
Nu tror jeg også at jeg har en forklaring på hvorfor det ikke lykkedes!

Efter at have slette den fil der var problemer med og omdøbt en anden til den rigtige hosts-fil, ser jeg nu inde i etc-mappen at de forkerte filer atter er blevet lagt ind, selvom jeg lige slettede dem. Jeg har ikke så meget forstand på det, men det kunne jo tyde på at der er et eller andet møg-program der selv lave en ny og forkert hosts-fil til mig ligeså snart jeg prøver at genstarte eller forbinde til FTP!?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
29. august 2003 - 14:19 #14
Hej igen mmj

Har lige et forslag til dig. Deaktiver din systemgendannels mens du gør det.
Virker det ikke så prøv - stadig med den deaktiveret systemgendannelse at gøre det fra fejlsikret tilstand, og se om det ikke virker.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
29. august 2003 - 14:30 #15
Hej aovergaard!

Det hjalp desværre ikke at deaktivere systemgendannelse, så snart jeg genstarter bliver disse filer igen lagt ind i min etc-mappe. (det hjælper heller ikke at lade være med at genstarte, det har jeg også prøvet).
Hvordan er det nu lige man kører fejlsikret tilstand fra Win XP Pro, det er lang tid siden jeg har haft brug for det?

På forhånd tak!
Avatar billede aovergaard Nybegynder
29. august 2003 - 14:52 #16
f8 tasten så kan du komme i fejlsikret tilstand. Håber det lykkedes for dig, det er det eneste sted man kan komme af med sådan en sk... trojaner så den ikke kommer igen med alle disse fejl. Og så selvfølgelig med HijackThis men den er sejlivet den du der har fået. Vend endelig tilbage med resultat.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
29. august 2003 - 15:06 #17
Mange tak for de mange forslag.
Jeg har nå både prøvet at deaktiverer systemgendannelse og imens kørt i fejlsikret tilstand - det gør dog desværre ingen forskel. Hver gang jeg genstarter ligger de forkerte hosts-filer atter i etc-mappen.
Ved at køre i fejlsikret tilstand virkede det altså heller ikke, meldingen ved forsøg på forbindelse i FTP-programmet var dog en smule anderledes end den ellers "plejer" at være, den lød: "Værten kendes ikke" -> Connection Closed.

Det her er ved at gøre mig vanvittig! {8-(

Endnu en gang tak for venligheden og de mange forslag!
Avatar billede skau Nybegynder
29. august 2003 - 15:47 #18
Grunden til det ikke virker i fejlsikret tilstand er, at du ikke har noget netværk i fejlsikret tilstand.

Det er godt nok underligt - hvad hed den trojanske hest du fik (der er sikkert et lille exeprogram på nettet til at fjerne den med (spyware fjerner ikke altid det hele.))
Avatar billede mmj741 Nybegynder
29. august 2003 - 15:52 #19
Jeg ved faktisk ikke hvad den hed. Jeg fik overgaard fra spywarefri.dk til at gennemgå en log-fik laves med HijackThis derefter skulle den være væk - men det er den tilsyneladende ikke helt alligevel?
Avatar billede skau Nybegynder
29. august 2003 - 16:07 #20
Nej noget kunne tyde på at der stadig er noget tilbage - har du kørt de sidste updates på fra windows update - og eventuelt kørt en virusscan (trojanske heste er noget virusscannere normalt kan fjerne)
Avatar billede mmj741 Nybegynder
29. august 2003 - 16:54 #21
Jeg opdaterede Windows så sent som i går og har kørt tre virusscanninger på to dage uden at finde noget.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
29. august 2003 - 17:29 #22
Og jeg ved heller ikke hvad den hed, kunne bare se hvad du skulle have væk.

Prøv lige at køre en spybot igen, og derefter en hijackthis. Det er den nye Hijackthis 196 du har ikke? ellers ska du hente den nye.

Hvis jeg var dig, ville jeg betale for den TrojanHunter så jeg kunne opdatere den, den koster ca. 250 kr. og så får du lov til at opdatere den.