Avatar billede rabus Nybegynder
27. august 2003 - 12:42 Der er 7 kommentarer

TDC adsl med isdn, netværk gennem switch problemer

Jeg har købt en adsl og isdn løsning hos TDC, og det kører langt om længe fint. Nu vil jeg så have en ekstra computer sat til, og vil bruge min herlige RUBYtech 8 ports switch, men der kommer ikke forbindelse til modemet.
Jeg sætter både modem og de to computere til hver deres port.
Jeg håber i kan hjælpe, på forhånd mange tak.
RasmusB
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
27. august 2003 - 12:44 #1
Hvor mange IP adresser har du ifølge din aftale med TDC??
Avatar billede julleman Nybegynder
27. august 2003 - 12:44 #2
har du fået 2 dynamiske ip-adresser med, eller kun 1 fast?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
27. august 2003 - 12:45 #3
Kommer der lys i den lille kontrollampe der angiver at der er forbindelse der hvor dit modem er sat i??
Avatar billede redhat9user Nybegynder
27. august 2003 - 12:53 #4
Hvis der ikke er forbindelse til modem'et lyder det som en kabelfejl. Bruger du oplink porten på switchen så prøv en af de andre porte. Ellers prøv med krydset/lige kabel (altså det modsatte af det, du bruger nu.
Avatar billede rabus Nybegynder
27. august 2003 - 13:45 #5
De skriver at der følger to ip adresser med. Proten hvor modemet er sat til lyser ikke.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
27. august 2003 - 13:49 #6
Så er dit problem vist kablet fra dit modem og til din switch. Nogle RUBYtech switche har en uplink port, prøv at undersøge dette i din manual. Hvis du ikke lige kan få det til at spille, så gå ned og køb et såkaldt "krydset" ethernet kabel og brug det mellem din switch og din router.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
27. august 2003 - 13:53 #7
Det der sker er at et ethernet kabel har to sæt ledninger. Det ene sæt bruges til at sende data, det andet til at modtage. Normalt er en computers stik udformet så hvis den anden ende sættes i en switch (eller dit modem) så sender den hvor modparten modtager og omvendt :-) Men når man nu sætter to enheder sammen der begge forventer at der sidder en terminal (computeren) i den anden ende, så sender de på det samme set som modtageren sender, og der sker ikke en skid. Derfor er man nødt til at "krydse" sit kabel og det kan ske ved at man enten køber et kabel der bytter om (et krydset kabel), eller på anden måde fortæller switchen at her er tale om en forbindelse der skal fortolkes omvendt (kaldes normalt en uplink port).