Avatar billede bosco Nybegynder
26. august 2003 - 15:03 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

upload HEL mappe med ftp fra UNIX maskine

Jeg skal uploade en mappe fra min unix maskine til en FTP det vil sige /home/"og alt underliggende" skal uploades, men jeg kan ikke finde ud af hvordan kommandoen sakl se ud!!! tror det er noget med mput og så noget mere men ved det ikke. Jeg connecter til ftp'en ved at skrive: ftp "IP"

et hurtigtsvar ville være fint!!!

-Max
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. august 2003 - 15:11 #1
Snup klienten fra www.ncftp.com
Avatar billede bosco Nybegynder
26. august 2003 - 15:21 #2
hvordan får jeg det installeret på min UNIX server?

-Max
Avatar billede bosco Nybegynder
26. august 2003 - 15:24 #3
kan det ikke lade sig gøre at kopiere en mappe?

-Max
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. august 2003 - 15:27 #4
Jo, med ncftp er det nemt nok. Men du skal selvfølgelig lige have det først.
Avatar billede bosco Nybegynder
26. august 2003 - 15:30 #5
ja det er jo lige det, men det kan da ikke passe det ikke kan lade sig gøre med den alm.
jeg er ikke lige helt hjemme i det med at få det installeret og sådan..

-Max
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. august 2003 - 15:37 #6
Den "almindelige" ftp plejer ikke at kunne lide underkataloger.
Men måske kan den i din Unixmaskine.
Avatar billede bosco Nybegynder
26. august 2003 - 15:53 #7
sådan noget gammel lort!! så kan man sgu da ikke bruge ftp til en skid! øvøv!!!

-Max
Avatar billede bosco Nybegynder
03. september 2003 - 00:08 #8
Lige for at vende tilbage til NCftp, så er det nok den eneste udvej, da jeg har prøvet at lave en .tar fil. Men min winrar på min win XP siger den er korupt.

jeg vil meget gerne have en installations vejlednig til NCftp, er det nemt nok at installere klienten eller hvad?

-Max
Avatar billede theory Nybegynder
04. september 2003 - 04:54 #9
Hvilken "UNIX-type" er det? Jeg mener, mange har en pakkehåndteringssystem til at lette installation af tredieparts applikationer. Derudover har ncftp en fornuftig dokumentation, du kan bruge til at udforme en kommando efter, når du har fået det installeret.

Nej, den almindelige ftp-klient bør fjernes for altid :)

Hvilket formål er der med at kopiere hele /home over til en ftp?
Hvis det er til backup brug: Hvilket operativsystem kører maskinen, der skal uploades til?
Der findes mange andre løsninger, der både er mere sikre og mere anvendelige, så som 'rsync' og 'scp'. Jeg giver dig gerne eksempler på begge.
Avatar billede bosco Nybegynder
04. september 2003 - 08:35 #10
grunden til hele biblioteket skal kopieres er at serveren er blevet nedlagt, men de tog ikke data ud af den inden! det var noget med der gik noget i banjo på serveren så de ikke kunne komme på, og de programmer de køre påserveren skulle flyttes til anden anden extern server en uge efter, så der var ingen der gad spille tid på den gamle. men nu skal jeg så have de data ud. Dvs. det ikke er en backup rutine jeg leder efter.
Men hvis du kan komme med en løsning så vill ejeg være meget glad, men de biblioteks folk der mangler deres data blivetr endnu gladere :)
løsningen skal være så enkel så mulig da jeg ikke er vildt haj til det

-Max
Avatar billede bosco Nybegynder
04. september 2003 - 08:40 #11
jeg fik da forresten også en lille hilsen for min mening om den orginale FTP klient... man må ikke bruge frække ord.
det var nu ikke for at støde nogen, men bare min ærlige mening...
der skal selvfølgeligt være et ordentlig sprog her, meeen...

-Max
Avatar billede theory Nybegynder
04. september 2003 - 12:01 #12
Hvis du har en anden unix-maskine med en konto på, kør da følgende kommando på den gamle server: scp -r /home user@host: (med :) eller evt. læs 'man scp'. Bagefter flytter du så bare home-filerne til deres rette lokation. Husk at checke permissions efter overførsel.
Avatar billede bosco Nybegynder
04. september 2003 - 14:48 #13
den der scp hvad gør den? har ikke lige den der UNIX maskine her så kan ikke tjekke det.
de data der er er dokumenter og lign. men en mulighed var selvfølgelig at flytte dem over på en RedHat dåse jeg har, der køre nemlig en samba server på.
hvis jeg skal mounte fra den gamle UNIX til min RedHat er der så en service der skal køre på min redhat?

-Max
Avatar billede theory Nybegynder
04. september 2003 - 22:21 #14
scp = secure copy ( kopierer filer host->host vha. SSH-protokollen ).
NFS eller Samba.

En anden mulighed er, at du pakker hele dit home-dir ned og derefter kun overfører een fil med f.eks. 'ftp'.
'tar czvf home.tar.gz /home' - dette giver dig en tarball kaldet home.tar.gz og du kan pakke den ud med winrar ( http://rarsoft.com ) så vidt jeg husker, eller 'tar zxvf home.tar.gz' på en anden " UNIX " maskine.
Avatar billede bosco Nybegynder
05. september 2003 - 08:59 #15
jeg tror jeg vil prøve det med scp, det lyder som en god plan! men det bliver desværre ikke lige idag, da vi har haft indbrud på vores kontor, så det tager nok det meste af dagen at få styr på det...

jeg har prøvet at lave en .tar og en .tar.gz fil og kopiere dem over på min bærbar men det virkede ikke, den lavede en korrupt fil...

-Max
Avatar billede skau Nybegynder
08. januar 2004 - 07:21 #16
Det er højst tænkeligt, hvis det er en ældre ver af Unix, at du ikke har scp - men så kan du bare benytte rcp istedet - den er ikke krypteret og komprimeret som det er tilfældet med scp, til gængæld er den med i praktisk talt alle Unix distributioner.
Avatar billede skau Nybegynder
08. januar 2004 - 07:22 #17
gængæld = gengæld ;o)
Avatar billede demius Nybegynder
22. juni 2004 - 12:29 #18
du siger at den laver en korrupt fil når du flytter den over, husker du at flytte  filen binært? dvs. skriv "bin" i din ftp prompt inden du flytter den.
en anden mulighed er at bruge gzip i stedet for tar.
En fil lavet med gzip kan windows sagtens læse.
Avatar billede bosco Nybegynder
12. september 2006 - 15:58 #19
lukkes - uden løsning