Avatar billede kohaar Nybegynder
22. august 2003 - 17:24 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

USB Bootdisk

Er det ikke muligt at lave en xp bootdisk på en usb pen?

Min computer understøtter usb boot, men kan ikke lige finde en måde at lave en på. Tænkte på noget lign. når man henter en imagefil på f.eks. bootdisk.com
Avatar billede ricky Nybegynder
22. august 2003 - 18:04 #1
Det burde være muligt, vil jeg mene.

Men XP vil jo nok gerne installeres på primary - men mon ikke det virker hvis du disconnecter HDD mens du installerer ?

Jeg er lige blevet enig med mig selv om at prøve det - så hvis du ikke selv har mulighed, kan du bare post'e her, så skal jeg give en update, når jeg har gjort det senere i aften.
Avatar billede ricky Nybegynder
22. august 2003 - 18:04 #2
hvis via imagefil f.eks. via bootdisk.com - bliver det jo en DOS-agtig ting
Avatar billede ricky Nybegynder
22. august 2003 - 18:06 #3
og så lige en mere :) det kan jeg desvære ikke teste, da jeg kun har en 256MB key - og det vil XP ikke installere på :(

hvis nævnte ikke kan lade sig gøre, kan man evt. installere til en HDD og så ghost'e til key'en.
Avatar billede wanix Praktikant
22. august 2003 - 18:29 #4
Hmm... Du skal vel heller ikke linstalere XP på pennen. VIl han ikke bare boote fra den også over på cden? Eller vil du køre hel instalationen fra pennen?

Hvis du bare vil boote fra pennen til Cden. Kan du vel bare hente en zip fil fra bootdisk.com, også vælge pendrevet som A:. Altså så filerne bliver zippet ud på pennen.
Avatar billede ricky Nybegynder
22. august 2003 - 19:03 #5
hvis maskinen understøtter USB boot - så understøtter den også CD boot, så jeg tror næppe at det er det manden vil.
Avatar billede kohaar Nybegynder
22. august 2003 - 19:08 #6
Det er egentlig ligemeget om det er en xp bootdisk eller dos(98). Vil boote fra usb pen ligesom hvis man laver en bootdisk til floppy. Ville helst have xp bootdisken (den på 6 floppy) over på usb pennen, men en dos kan også gøre det. Kan ikke se nogle zip filer på bootdisk.com. Der er kun de selv-installerende exe filer.
wanix> Du skriver at jeg skal vælge pendrevet som a: - Hvordan gør jeg lige det? Har prøvet at slå floppy fra, men pen drevet bliver stadig e: når jeg slutter det til.
Avatar billede kohaar Nybegynder
22. august 2003 - 19:11 #7
Grunden til at jeg skriver dette er at jeg ikke kan installere xp på min nye bærbar. Den vil ikke boote på den, og jeg har ingen floppy. Det virker fint på min gamle bærbar.
Jeg kan installere windows 2000 (en kopi ;-) ) først og så opgradere til xp, men det er ligesom ikke optimalt, og dem der har solgt mig xp sagde at jeg bare skulle bruge xp bootdiskene som ligger på cd'en og så gå ind på cdrom drevet og køre winnt.exe, men kan jeg jo ikke når jeg ingen floppy har.
Avatar billede kohaar Nybegynder
22. august 2003 - 23:06 #8
Kan man boote fra en cd, og så sætte xp cd'en i? Eller bare en der har en ide til hvordan jeg løser ovenstående
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. august 2003 - 00:25 #9
Du kan gøre noget helt andet. Ham der solgte dig xp'en har vist ikke helt forstand på hvordan man installere xp, idet du IKKE kan køre winnt.exe hvis du bruger de 6 bootdisketter, men derimod hvis du booter fra en windows 98 diskette.
Så jeg vil foreslå at du gør følgende:
Find en windows 98 maskine der har drivere inde så den kan se din usb-key og mappe drevet. (vi antager at det er drev e: i windows 98)
Allerførst laver du en bootdiskette. Gør det i tilføj fjern programmer. Der er et faneblad hvor du kan lave en.
Lad disketten sidde i a: drevet.
Kør derefter denne kommando i en dosprompt:
format e: /s
gå i stifinderen og søg for at sætte at den skal vise skjulte filer og systemfiler.
Marker alle filer og mapper på a:, højreklik og vælg kopier, find e: drevet, højreklik og vælg sæt ind.
Herefter skal du redigere lidt i autoexec.bat og config.sys. Du skal finde alle henvisninger til
a:\
og erstatte med
\
idet vi ikke aner hvilket drev-bogstav usb disken får.

Nu burde den være klar til at blive testet i din bærbare. Husk at sætte den til at boote fra din usb disk som først bootdevice, harddisk som nr 2 og cdrom som nr 3.

Husk du skal fdiske først, genstarte og formatere harddisken, før du skifter til cdromdrevet og kører disse kommandoer:
cd i386
winnt

Ovenstående er ren teori. Sig til hvis der mangler noget eller jeg har lavet en fejl.
Avatar billede kohaar Nybegynder
23. august 2003 - 01:56 #10
Det er tæt på, men hvor finder jeg en bootdisk der understøtter min usb key? Kunne self. installere win98 på min gamle bærbar, og så bruge driverne fra usb key cd'en (der er kun drivere til win98/me). Win NT finder den selv.
Det ville være nemmere hvis man bare kunne smide et 98 bootdisk image over på imagekeyen. Har prøvet at lave en 98 bootdisk og så kopiere det hele over på usb, men det vil den ikke boote på. Er vel noget med at den skal sys'es
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. august 2003 - 10:28 #11
Lagde du ikke mærke til:
format e: /s

/s overfører sys ligesom
sys e:
Avatar billede ricky Nybegynder
23. august 2003 - 10:47 #12
kohaar>> Hvorfor kan du ikke bare boote direkte på XP CD'en, installere fra den og så glemme alt om USB key & floppy ?
Avatar billede kohaar Nybegynder
23. august 2003 - 15:08 #13
tonnybrandt> Det er også rigtigt. Sorry. Godt nok lidt surt at jeg bliver nød til at hente en 98 kopi for at installere min xp

ricky> Fordi jeg ikke kan boote fra den på min nye puter af en eller anden grund
Avatar billede kohaar Nybegynder
23. august 2003 - 15:09 #14
Tony> Du får dennne her...
Avatar billede sukos Juniormester
23. august 2003 - 15:13 #15
Den USB-disk jeg har, fulgte der en cd med, hvorpå der bl.a. ligger en eller anden format kommando, som efterflg. automatisk gør den "bootbar".
Avatar billede kohaar Nybegynder
23. august 2003 - 16:14 #16
det gør der også med min, men det virker kun i 98...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. august 2003 - 23:58 #17
Takker for point :-)