Avatar billede hobbez Nybegynder
18. december 2000 - 16:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Linux kerne ver. 2.4 forsinket - Windows wannabe? :oÞ

Det lader til, at Linux virkelig er ved at overhale Windows på alle områder ;o)

/Rob

(sorry - kunne ikke dy mig :o)

------------------------------------------

FOR MANGE FEJL
Linux 2.4 kommer først næste år

Den længe ventede kerne version 2.4 til Linux bliver ikke klar i december. Den seneste betaversion rummer så alvorlige fejl, at projektet er udskudt til næste år. Version 2.4 skulle egentlig have været færdig i slutningen af 1999.

Linus Torvalds bliver alligevel ikke færdig med den nye kerne version 2.4 til Linux i år, som han ellers har lovet flere gange.
Den 12. betaversion er netop lanceret, men testere siger til nyhedstjenesten LinuxGram, at den rummer så mange fejl, at produktet ikke bliver klart i år.

Da betaversion nummer 10 kom ud i starten af november måned, skulle det have været sidste beta inden lancering, men testerne bliver ved med at finde alvorlige fejl. Selv den seneste 12. version har så alvorlige fejl, at visse computere går ned uden videre.

Den oprindelige plan for version 2.4 hed ellers slutningen af 1999. Allerede i august 1999 sagde flere eksperter, at produktet stort set var klart - efter en imponerende kort udviklingstid på bare et halvt år. Det holdt dog ikke, og siden blev datoen flyttet til juli 2000. Den dato holdt som bekendt heller ikke, og så talte Torvalds om december 2000, hvilket igen ser ud til ikke at holde.

Den nuværende kerne version 2.2 blev lanceret omkring årsskiftet 1998 - 1999 og var to år undervejs. Den blev dog ikke udbredt før april 1999.

Linux kerne 2.4 vil gøre styresystemet mere egnet til store servere, da der vil komme understøttelse for servere med op til 32 processorer. Den nye kerne vil også understøtte store filer og op til 64 GB hukommelse. Et journaliserende filsystem, der sikrer hurtig genstart efter fejl, kommer ikke med i 2.4. Det er planlagt til en mindre opgradering på et senere tidspunkt.

Af Jesper Bille Haun, Computerworld Online 18. dec 2000, kl. 09.15

Avatar billede repsac Nybegynder
18. december 2000 - 16:40 #1
Hmmm der er vel ikke andet at gøre end at vente ... og vente ... og vente ... ;)

Spændinger bliver jo bare det større. Det er bare det ... hvornår skal vi begynde at lave trummehvirvler på vores lår? - at klappe på lårene i 1½ år er sq lang tid ... ;)
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2000 - 16:46 #2
Der er vel ikke tale om overhaling, men mere et spørgsmål om at linux knap har indhentet windows endnu, men det skal nok komme. Så bliver det meget spændende er jeg overbevist om.
Avatar billede beaviz Nybegynder
18. december 2000 - 19:30 #3
nejnej, Linux er ikke ved at ligne Windows, havde dette været Windows havde det lydt \"produktet er gennemtestet i 500 år af 200.000 forskellige personer, og er solidt som en klippe.\" - men istedet lyder det \"Vi stoler stadig ikke 100% på vores produkt, og vi vil ikke udgive får vi gør!\"

Avatar billede Slettet bruger
19. december 2000 - 00:30 #4
Det linux jeg har kørt på min pc\'er har kørt helt fin uden problemer. Havde kun problemer med at få instslleret printer.
Avatar billede hobbez Nybegynder
19. december 2000 - 00:52 #5
beavis >> Ikke fortælle mig hvad MS ville have sagt - forhold dig til forsinkelsen :o))

/Rob
Avatar billede jonasmr Nybegynder
19. december 2000 - 01:05 #6
Dette her har vist ikke noget med om Linux har indhentet Windows at gøre.
Siden den kerne som er der nu er så superstabil som den overhovedet kan blive, så er det ikke ved stabiliteten der vil ske forskel.

Det er jo netop _kun_ kernen som thorvald skriver.. og det er slet ikke der hvor windows halter bagud.

Det er derimod på alle de GUI\'erne, KDE, Gnome og hvad de nu ellers hedder, som prøver at gøre ting som microsoft har gjort med windows, men hvor de fejler i forhold til windows.

Så..
Denne nye kerne giver linux en endnu størrere forspring i forhold til windows, hvis man ser på server-siden, men ændrer intet på det faktum at windows er _MEGET_ mere stabilt som brugerinterface end nogen eksisterende linux ting.
Avatar billede repsac Nybegynder
23. januar 2001 - 18:46 #7
Hey ... husk at afslutte spørgsmålet!